با توافق جدید میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مقرر شد تا کالاهای انبارشده در گمرک و کشتی‌ها با قیمت قبلی ترخیص و به بازار عرضه شود.
کد خبر: ۵۸۱۵۷۳
مشکل‌ ترخیص کالاهای اساسی حل شد

به گزارش خبرنگار ما، از چند ماه پیش زمزمه دپوی کالاهای اساسی در مبادی گمرکی کشور قوت گرفت.

این زمزمه‌ها تا جایی پیش رفت که فریاد برخی تولیدکنندگان و نیز نیازمندان به این کالاهای اساسی بویژه دارو و مواد اولیه تولید را بلند کرد؛ گلایه‌هایی نه به سبب تحریم‌های خارجی، که به دلیل ناهماهنگی‌هایی که در ترخیص کالاهای وارد شده به کشور وجود دارد.

این ناهماهنگی از زمانی رنگ و بوی جدی به‌خود گرفت که قانون بودجه تکلیف کرد ارز مرجع از مبادلات کشور حذف شده و کالاهای اساسی با دلار مبادلاتی وارد کشور شود.

همین مساله سبب شد تا وزارت صنعت که پیش از این حجم انبوهی از کالاهای اساسی را با ارز مرجع ثبت سفارش کرده بود با هزینه‌ای مضاعف برای ترخیص این کالاها مواجه شود و وزارت بهداشت نیز برای ورود داروهای خود، فهرست بلندبالایی از هزینه‌های پیش‌بینی نشده را پیش روی خود ببیند.

در این میان اصرار بانک مرکزی و گمرک برای ترخیص کالا با ارز مبادلاتی از یک سو و ناتوانی دستگاه‌های اجرایی برای واردات کالاهای اساسی از سوی دیگر، زمینه‌ای شد تا حجم انبوهی از این کالاها در گمرک‌های کشور دپو شود؛ اتفاقی که با وجود نزدیک شدن به مرز بحران، همچنان در سایه اختلافات دستگاه‌های اجرایی دامنه‌دارتر می‌شد؛ تا جایی که براساس اخبار رسمی هم‌اکنون بیش از چهار میلیون تن کالای اساسی از جمله 150 تن دارو (فقط در یک گمرک) در انتظار رفع این اختلافات و ترخیص از گمرک، بلاتکلیف مانده است.

سرانجام به نظر می‌رسد در این جریان وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته نظر خود را به کرسی بنشاند و طی تفاهم‌نامه‌ای که با بانک مرکزی داشته، قرار شده تا تمام کالاهای انبار شده بدون هیچ افزایش قیمتی ترخیص و به کشور وارد شود.

از سوی دیگر گمرک هم تاکید کرده که طبق روال همیشگی، کالاهای اساسی را با حداقل اسناد ترخیص خواهد کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ترخیص کالاهای اساسی با قیمت قبلی

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خبری که دیروز از این توافق بین بانک مرکزی و شرکت بازرگانی دولتی به نمایندگی از وزارت صنعت اعلام کرد، گفت: طی این جلسه توافق خوبی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت انجام شد و براساس آن مقرر شد تمام کالاهای اساسی که در بنادر وجود دارد و به دلیل مشکلات ارزی ترخیص نشده، از امروز یکشنبه ترخیص شود.

وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: از امروز (یکشنبه) تمام کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی ترخیص نشده در بنادر ترخیص خواهد شد و مشکلاتی که برای برخی کالاها در کشور وجود داشت برطرف می‌شود. ترخیص این کالاها با قیمت‌های قبلی بوده و هیچ افزایشی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد مسائلی که برای قاچاق گندم از کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: گندم کالایی است که فقط با کامیون امکان حمل آن وجود دارد و اکنون با توجه به شرایطی که مرز ایران و عراق دارد امکان قاچاق گندم از این مرز بسیار اندک است و با توجه به این‌که گندم باید به وسیله کامیون حمل شود چنین امکانی برای قاچاق آن وجود ندارد.

قبادی با بیان این‌که کل نیاز عراق به گندم با 30 میلیون نفر جمعیت چهار میلیون تن است، گفت: این کشور 1.7 میلیون تن گندم را در داخل تولید می‌کند و 2.7 میلیون تن را وارد می‌کند، بنابراین کل نیازهای وارداتی آن حدود 2.5 میلیون تن است و با توجه به شرایطی که برای مرزها وجود دارد امکان قاچاق این کالا نیست.

گمرک: هنوز بخشنامه ترخیص کالاهای اساسی را دریافت نکرده‌ایم

در همین حال معاون گمرک از مکاتبه وزیر بهداشت با گمرک برای ترخیص دارو با حداقل اسناد خبر داد و گفت: بخشنامه ترخیص کالاهای اساسی را دریافت نکردیم و در عین حال بانک مرکزی باید برای ترخیص این کالاها کد رهگیری صادر کند.

محمدرضا نادری درباره وضع ترخیص دارو و کالاهای اساسی از گمرک، اظهار کرد: وزیر بهداشت مکاتباتی را با گمرک در خصوص ترخیص دارو انجام داده و در پاسخ، گمرک اعلام آمادگی کرد که با دریافت حداقل اسناد داروها را ترخیص کند.

به‌گفته وی، حجم داروهای ترخیص شده در گمرک طی سه ماهه ابتدایی سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 20 درصد و از نظر ارزشی بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

معاون امور گمرکی گمرک تاکید کرد: گمرک کماکان آمادگی دارد با تعهد بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌های مربوط و با دریافت حداقل اسناد نسبت به ترخیص دارو و کالاهای اساسی اقدام کند.

نادری درباره بنادری که بیشترین کالاهای اساسی در آنجا مانده است، افزود: این کالاها در بنادر شمال و جنوب است اما بیشترین آنها در بندر امام و بقیه در بندر شهید رجایی، امیرآباد، نوشهر و انزلی قرار دارند.

وی در ادامه درباره اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توافق با بانک مرکزی و آغاز ترخیص کالاهای اساسی با نرخ سابق، گفت: بنده این اخبار را در رسانه‌ها دیدم ولی هنوز نامه یا بخشنامه‌ای در خصوص ترخیص کالاهای اساسی به گمرک نرسیده است.

نادری با بیان این‌که گمرک آمادگی کامل دارد نسبت به ترخیص کالاهای اساسی همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های اجرایی انجام دهد، تصریح کرد: بانک مرکزی دارو را از دریافت کد رهگیری مستثنا کرده و همین امر در ترخیص دارو سرعت بخشیده، بنابراین برای کالاهای اساسی نیز بانک مرکزی باید تجدیدنظری در فرآیند صدور کد رهگیری داشته باشد.

معاون امور گمرکی گمرک ادامه داد: تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای باعث شده تا حجم زیادی از کالاهای اساسی در گمرک بماند ولی با توجه به اخباری که بنده در رسانه‌ها خواندم بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با یکدیگر درباره این موضوع به توافق رسیدند ولی شرط اجرای این توافق این است که بانک مرکزی کد رهگیری را به واردکنندگان بدهد تا آنها بتوانند کالاها را ترخیص کنند.

تکلیف نهاده‌های روی آب مانده را مشخص کنید

از سوی دیگر از آنجا که به دلیل مشخص نبودن نرخ ارز چند هفته‌ای است بیش از یک میلیون تن نهاده‌های دام و طیور روی آب‌های خلیج‌فارس معلق مانده است، مرغداران از کمبود و گرانی این محصولات در کشور انتقاد دارند و تخصیص هرچه سریع‌تر ارز برای ورود این محموله‌ها را خواستارند.

به گزارش ایسنا، حسن مهربانی، دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه در نشست خبری بررسی مشکلات صنعت طیور اظهار کرد: طی سه هفته گذشته وضع صنعت طیور بسیار پرتنش شده و هیچ کس به حال این صنعت فکری نمی‌کند، چرا که در این مدت وارد‌کنندگان نهاده‌های مورد نیاز تولید (ذرت و کنجاله سویا) بلاتکلیف هستند و از آنها تعهد ترخیص با ارز مبادله‌ای خواسته می‌شود، در حالی که مسئولان در رسانه‌ها از ارز مرجع برای واردات نهاده‌های دام و طیور صحبت می‌کنند.

وی افزود: این بلاتکلیفی باعث شده وارد‌کنندگان نهاده‌ باوجود دریافت پول از مرغداران و خرید نهاده به قیمت ارز مرجع سردرگم شوند و نتوانند برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای به مسئولان تعهد دهند.

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه گفت: کشتی‌های بسیاری روی آب آماده تخلیه است و بعضا از سه‌تا 65 روز از بلاتکلیفی آنها می‌گذرد، چرا که آنها حامل حدود یک میلیون و 200 هزار تن انواع نهاده‌های دام و طیور (700 هزار تن ذرت و 500 هزار تن کنجاله سویا) هستند، اما ارزی بابت ترخیص آنها اختصاص داده نشده است.

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه تاکید کرد: در شرایط کنونی اگر خوراک مورد نیاز برای صنعت طیور در اختیار نباشد گله‌های مولد حذف خواهند شد و جبران مافات حداقل یک سال طول می‌کشد و در این یک‌سال به ناچار باید مرغ و تخم‌مرغ به کشور وارد شود.

وی گفت: اگر نهاده‌ها با ارز مبادله‌ای وارد شود قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود 10 هزار تومان و هر‌کیلوگرم تخم‌مرغ نیز به حدود 7000 تومان می‌رسد که در این صورت نقدینــگی و سرمایه‌ در گردش افزایش می‌یابد و تولید‌کنندگان با مشکل مواجه می‌شوند، چرا که ممکن است مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت این قیمت نشوند که در این صورت سرنوشتی جز حذف زودهنگام و نارس گله‌های مولد نصیب مرغداران نخواهد شد.

به گفته مهربانی، مرغداران خواستار تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های تولیدی هستند، چرا که شاید ذخایر کشور تا دو هفته آینده پاسخگوی تولید نباشد. گرچه در این میان در‌صورت تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده، قیمت فرآورده‌های پروتئینی در کشور نیز افزایش خواهد یافت.

تصمیمات جدید ستاد کنترل بازار

اما از سوی دیگر، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار افزود: در ستاد تنظیم بازار مقرر شد به میزان نیاز واحدهای تولیدی و توزیعی، بحث تامین کالا در اولویت قرار گیرد.

به گزارش مهر، حسن رادمرد تصریح کرد: به دلیل پیش‌بینی‌هایی که در زمینه تامین کالا و توزیع آن از چندی پیش با هماهنگی همه دستگاه‌ها خصوصا تامین کالا از طریق بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی اعمال کردیم، اکنون تامین ذخایر سه ماه آینده کشور را به عنوان ذخایر استراتژیک در دستور کار قرار داده‌ایم که محقق شد.

رادمرد از تشکیل کارگروه ویژه به منظور پرداختن به مسائل و موضوعات فرآورده‌های نفتی در کنار کارگروه کنترل بازار خبر داد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی به منظور رسیدگی به موضوع تولید فرآورده‌های نفتی و چگونگی فروش آن در بورس و بحث تامین کالاهای ویژه حوزه نفتی گفت: در جلسه کارگروه کنترل بازار هفته گذشته مقرر شد تا این کارگروه به ریاست وزیر دادگستری به موضوعات قابل‌بحث در حوزه‌های نفتی بپردازد.

وی با اشاره به چگونگی تعیین قیمت‌های فرآورده‌های نفتی نیز افزود: در این کارگروه کلیات در زمینه تولید، توزیع و قیمت‌گذاری نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها