فراز و فرود مرسی

محمد مرسی،‌ رئیس‌جمهور برکنارشده مصر در سال 2012 به عنوان نامزد حزب آزادی و عدالت برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی شد و در دور دوم با 52 درصد توانست بر رقیبش احمد شفیق پیروز شود. او پیش از ریاست جمهوری، رئیس حزب آزادی و عدالت و پیش از آن عضو دفتر ارشاد اخوان‌المسلمین بود. مرسی همچنین در دوران مبارک در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نماینده پارلمان بود.
کد خبر: ۵۷۹۵۵۹
فراز و فرود مرسی

وی هشتم آگوست ۱۹۵۱ در روستای العدوه در استان الشرقیه به دنیا آمد و در خانواده‌ای ساده بزرگ شد. پدرش کشاورز و مــادرش خانه‌دار بود. مدرسه خود را در استان الشرقیه گذراند و برای ورود به دانشگاه به قاهره مسافرت کرد. در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ خدمت سربازی را گذراند. در سال ۱۹۷۸ ازدواج کرد و دارای پنج فرزند و سه نوه است.

مرسی، مدرک لیسانس ریاضیات را با بالاترین نمره دانشگاه القاهره در سال ۱۹۷۵ و مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی متالورژی را نیز از همین دانشگاه در سال ۱۹۷۸ گرفت.

او برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا مسافرت کرد و دکترای ریاضیات را از دانشگاه جنوب کالیفرنیا در سال ۱۹۸۲ به دست آورد. او مدتی استادیار دانشگاه کالیفرنیا و مدتی نیز رئیس دانشکده ریاضیات دانشگاه الزقازیق مصر بود.

مرسی در هر زمینه‌ای به آدمی سختکوش شهرت داشت. وی عضو سیاسی جماعت اخوان‌المسلمین از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۹۲ شد و از فعال‌ترین اعضای این گروه به شمار می‌رفت.

او در هجدهم می ۲۰۰۶ به همراه ۵۰۰ نفر از اعضای اخوان در جلوی دادگاه شمال قاهره دستگیر و به مدت هفت ماه زندانی شد.

یک بار دیگر نیز در بیست و هشتم ژانویه ۲۰۱۱ همزمان با وقوع انقلاب مصر به همراه تعداد زیادی از رهبران اخوان‌المسلمین بازداشت شدند.

پس از باز کردن درهای زندان و فرار زندانیان، مرسی نیز به کمک گروه حماس از زندان فرار کرد و پرونده این فرار هم‌اکنون در دادگاه در حال رسیدگی است.

مرسی در یک سالی که رئیس‌جمهور مصر بود به کشورهای مختلف سفر کرد. سفر او به ایران به دلیل برخورد نامناسبش جنجال‌آفرین شد. وی با وجودی که در مورد فلسطین سخنان جذابی بیان می‌‌کرد، اما از پیشبرد روند آشتی گروه‌های فلسطینی عاجز ماند.

او در برابر اسرائیل نیز نتوانست مواضع جدیدی اتخاذ کند یا تغییری در قرارداد کمپ دیوید به وجود آورد. سیاست مصر در قبال اسرائیل در دوران مرسی ادامه همان سیاستی بود که در دوران مبارک جریان داشت.

مرسی می‌‌کوشید با کشورهای اروپایی و بویژه آمریکا روابط خوبی داشته باشد. با شروع بحران سوریه وی در برابر آن موضع سختی گرفت و تا مدت‌ها همراه با رجب طیب اردوغان بشدت به بشار اسد حمله می‌کردند.

مرسی در این اواخر برای خشنودی گروه‌های سلفی روابط دیپلماتیک قاهره با دمشق را به کلی قطع کرد، اما بلافاصله بعد از برکناری او این رابطه دوباره برقرار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها