القاعده، سوریه را دومین هدف خود برای تشکیل یک دولت اسلامی معرفی کرد

خواب‌های پریشان القاعده و طالبان برای سوریه

در حالی که ارتش سوریه، حمص را در محاصره خود گرفته و همچنان برای تصرف کامل این شهر تلاش می‌کند، گروه‌های وابسته به القاعده و طالبان با طمع‌ورزی‌های خود برای تصرف بخش‌هایی از این کشور و تاسیس یک دولت اسلامی مطابق میل خود نقشه می‌کشند.
کد خبر: ۵۷۹۳۷۸

روز گذشته آدم غدن، سخنگوی القاعده در پیامی ویدئویی از گروه‌های تکفیری خواست با گروه‌های مخالفی که از سوی غرب حمایت می‌شوند، همکاری نکنند.

وی در همین پیام بصراحت اعلام کرد: سلطه بر خاک سوریه دومین هدف طرح القاعده برای تشکیل «دولت اسلامی» در خاورمیانه است. غدن در این این پیام که توسط موسسه «السحاب»، شاخه اطلاع‌رسانی القاعده منتشر شد، اعلام کرد بعد از لیبی، سوریه جبهه دوم برای گروه‌های «جهادی» است. آدم غدن (سی‌وچهار ساله) معروف به «عزام آمریکایی»،‌ متولد کالیفرنیا و شهروند آمریکاست.

این پیام در حالی منتشر می‌شود که روز شنبه نیز یکی از اعضای ارشد طالبان پاکستان اعلام کرد این گروه شبه‌نظامی یک پایگاه در سوریه تاسیس خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این عضو ارشد طالبان پاکستان به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت، این پایگاه با همکاری مبارزان افغانی طالبان که در سال‌های گذشته به سوریه رفته‌اند، تاسیس می‌شود. وی تصدیق کرد دست‌کم 12 کارشناس امور نظامی و فناوری اطلاعات در دو ماه گذشته به سوریه رفته‌اند.

به نظر می‌رسد علت تمایل طالبان و القاعده به حضور بیشتر در سوریه انگیزه‌های قبیله‌ای و مذهبی باشد. با این حال باید تصدیق کرد که از زمان حضور گروه‌های سلفی جهادی در سوریه بحران این کشور وارد مرحله پیچیده و خطرناکی شده که تاکنون حاصلی جز کشتارهای دسته جمعی و اعمال وحشیانه تروریستی نداشته است.

جبهه النصره یکی از زیرمجموعه‌های وابسته به شبکه تروریستی القاعده است که از مدت‌ها پیش در سوریه فعالیت می‌کند. این گروه چند روز پیش با دعوت یکی از فرماندهان ارتش آزاد و به بهانه مذاکره،‌ وی را به قتل رساند و همین امر موجب بروز دور تازه‌ای از خشونت‌های درون گروهی و تصفیه‌های خونین بین تروریست‌ها شد. به نحوی که به دنبال کشته شدن این فرمانده ارتش آزاد در شهر اللاذقیه، خبرگزاری فرانسه از آغاز جنگ میان نیروهای ارتش آزاد با گروه‌های وابسته به القاعده در شمال غرب سوریه خبر داد.

در همین رابطه گفته می‌شود روز شنبه درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و گروه‌های تکفیری وابسته به القاعده از جمله «جبهه النصره» و گروه «دولت اسلامی عراق و شام» در شهر إدلب در شمال غرب سوریه رخ داده که شماری از آنها کشته و زخمی شده‌اند.

این درگیری‌ها تنها دو روز پس از کشته شدن کمال حمامی، یکی از رهبران برجسته ارتش آزاد معروف به ابوبصیر به دست نیروهای وابسته به القاعده رخ داد.

به دنبال این حادثه ارتش آزاد چنین اقدامی را اعلام جنگ از سوی القاعده توصیف کرد و به آنها 48 ساعت فرصت داد تا عامل قتل وی را تحویل دهند.

گروه دولت اسلامی عراق و شام، یکی از گروه‌های تکفیری جدا شده از النصره و القاعده عراق است. شبکه القاعده عراق را ابوبکر البغدادی رهبری می‌کند. این دو گروه تحت تاثیر القاعده نتوانستند در مورد سوریه با هم متحد شوند و بنابراین هرکدام به صورت جداگانه عمل می‌کنند.

ادامه جنگ در حمص

منابع خبری می‌گویند ارتش سوریه سرانجام پس از نبردهای شدید وارد «باب هود» یکی از مراکز اصلی تجمع تروریست‌ها در شهر حمص شده است.

به گزارش فارس، نبردها همچنان بین نیروهای ارتش و مخالفان مسلح ادامه دارد و تک تیراندازها و خودروهای بمبگذاری شده مانع ادامه پیشروی ارتش هستند.

شبکه المیادین در گزارشی از محله باب هود تاکید کرد که این منطقه به علت وجود تک تیراندازها شاهد عملیات سخت‌تری بوده است و از سوی دیگر اهمیت راهبردی آن در مرکز شهر حمص کار را برای نیروهای ارتش سخت‌تر می‌کند، چرا که مخالفان براحتی حاضر به از دست دادن مواضع خود نیستند.

خیابان‌های تنگ و کوچه‌های تاریخی محله حمص القدیمه باعث شده تانک‌ها نتوانند وارد شوند و در مقابل تروریست‌ها از طریق تونل‌های زیرزمینی تحرک خود را افزایش داده‌اند تا بتوانند ارتش را متوقف کنند.

خالدیه و باب هود از مهم‌ترین محله‌های حمص به شمار می‌آیند، زیرا نقطه ارتباطی حمص با محله‌های مختلف آن بوده و همچنین مهم‌ترین محل استقرار تروریست‌های مسلح به شمار می‌آمدند و مسجد «خالد بن الولید» نیز در آنجا قرار دارد.

از چندی پیش ارتش سوریه تلاش کرده است مناطق تصرف شده توسط گروه‌های تروریستی را پس بگیرد. این حرکت با تصرف درعا و القصیر شروع شد و اکنون دو شهر حمص و حلب در محاصره ارتش قرار دارد.

بحران سوریه در سطح بین‌المللی نیز کاملا راکد است. دریک اظهارنظر جدید دیوید میلیبند وزیر خارجه پیشین انگلیس گفته است:‌ شکست واضح غرب در جریان مداخلات نظامی در عراق و افغانستان موجب شد تا جامعه بین‌المللی در برخورد با مسأله سوریه با ناتوانی در تصمیم‌گیری و داشتن اختلافات دیپلماتیک زمینگیر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها