انفجار در قهوه‌خانه‌ای در شهر کرکوک 38 کشته و بیش از 30 زخمی بر جای گذاشت

افطار خونین کرکوک

روز جمعه بار دیگر مناطق مختلف عراق شاهد انفجار و درگیری‌هایی بود که بیش از 40 کشته بر جای گذاشت. البته دور تازه خشونت‌ها در عراق از روز پنجشنبه در این کشور شروع شده است. این حوادث خونین در حالی اتفاق می‌افتد که اختلافات سیاسی میان رهبران و شخصیت‌های عراقی نیز همچنان پا بر جاست.
کد خبر: ۵۷۹۰۱۱

آن‌گونه که منابع خبری گزارش می‌دهند، خونبارترین حادثه روز جمعه عراق در شهر شمالی کرکوک اتفاق افتاد. به گزارش ایسنا، عصر روز جمعه یک عامل انتحاری در حالی که کمربندی از مواد منفجره را به خود بسته بود در قهوه‌خانه‌ای در شهر کرکوک خود را منفجر کرد و این انفجار به کشته شدن 38 نفر انجامید.گفته می‌شود بیش از 30 نفر دیگر در این انفجار زخمی شده‌اند. این انفجار بلافاصله پس از غروب آفتاب و زمانی رخ داد که روزه‌داران برای افطار در این قهوه‌خانه جمع شده بودند.

البته این تنها اتفاق روز جمعه عراق نبود. به گزارش واحد مرکزی خبر، یک منبع پلیس در استان صلاح‌الدین اعلام کرد خودرویی بمبگذاری شده شب جمعه نزدیک حسینیه الزهرا در روستای البوفدعوس در جنوب شهرستان الدجیل پس از نماز عشا منفجر شد که به کشته شدن ده نمازگزار و زخمی شدن 21 نفر دیگر منجر شد.

شهرستان الدجیل در جنوب تکریت مرکز استان صلاح‌الدین در 175 کیلومتری شمال بغداد واقع است. همچنین در یک انفجار در شمال بغداد، صبری عبد عیسی، یکی از مسئولان بلندپایه پلیس عراق هدف ترور قرار گرفت و کشته شد.

در خبر دیگری، منابع پلیس از بازداشت 11 تروریست فراری در عملیات امنیتی در شمال شهر تکریت واقع در 170 کیلومتری شمال بغداد خبر دادند. بنا بر اعلام سازمان ملل، از ماه آوریل تاکنون حدود 2500 عراقی در خشونت‌ها و انفجارهای مناطق مختلف این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه اعتراضات علیه المالکی

این انفجارها و حوادث در حالی در عراق روی می‌دهد که اختلاف میان رهبران سنی گروه‌های سیاسی و دولت شیعه نوری‌المالکی همچنان ادامه دارد. در همین زمینه، هزاران عراقی روز جمعه در اعتراض به سیاست‌های نوری‌المالکی تظاهرات کرده و در چند استان نماز وحدت برپا کردند.

به گزارش ایسنا، این اعتراض‌ها بنا به فراخوان‌ احزاب دینی و گروه‌های وابسته به جوانان و عشایر در شش استان عراق برگزار شد.در این حرکت اعتراضی، خطیبان نماز جمعه در شهرهای الرمادی، الفلوجه و سامرا خواهان ادامه تظاهرات شده و از دولت عراق خواستند زنان و مردان بازداشت شده را آزاد کند و جنازه شش نفر از تحصن‌کنندگان در الحویجه، الفلوجه و موصل را تحویل دهند.

مخالفت آیت‌الله سیستانی

در بحبوحه این اتفاقات، برخی گروه‌های سیاسی عراق به دنبال تغییر قانون انتخابات پارلمانی آینده هستند. گزارش و اعلام این‌گونه اخبار باعث شد تا مرجعیت شیعه در عراق نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. در همین زمینه، عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در خطبه نماز جمعه در کربلا اعلام کرد آیت‌الله سیستانی با طرح اصلاح و تغییر قانون انتخابات پارلمانی مخالف است.

وی اعلام کرد: پیشنهاد هایی که از سوی برخی احزاب سیاسی برای انجام تغییرات در قانون انتخابات پارلمانی آینده ارائه می‌شود، قابل قبول نیست و به عقیده ما اگر به این‌گونه تغییرات و اصلاحات نیاز باشد این اصلاحات در صورتی قابل‌قبول است که بتواند دو شرط را محقق کند.

وی افزود: تغییرات در قانون انتخابات پارلمانی باید بتواند توازن بیشتر را میان ملت عراق ایجاد کرده و تمایل شهروندان عراقی را برای مشارکت در انتخابات بیشتر کند.

در واقع برخی گروه‌های سیاسی عراق قصد دارند قانون انتخابات را براساس فهرست بسته قرار دهند؛ به‌کارگیری این شیوه در انتخابات سال 2010 باعث شد عراق در قالب یک حوزه انتخاباتی منفرد قرار بگیرد. همین امر نارضایتی بیشتر عراقی‌ها را به همراه داشت. مردم بغداد، بصره و بسیاری از شهرهای دیگر عراق با برگزاری راهپیمایی گسترده، از فهرست باز در انتخابات پشتیبانی کردند.

روش فهرست باز به رأی‌دهندگان این امکان را می‌دهد، تا به نامزد موردنظر خود براساس اسامی معرفی شده رای دهند، در حالی که در انتخابات بر پایه سیستم بسته، تنها احزاب به رای‌دهندگان معرفی می‌شوند و مردم از فهرست نامزدها مطلع نمی‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها