استاد فلسفه دانشگاه تهران درباره جایگاه گفت و گو در فلسفه اسلامی گفت: ذات فلسفه گفت و گو است و فهم هر انسانی با گفت و گو یعنی گفتن و شنیدن و پرسش و پاسخ افزایش مییابد، به طوری که میتوان گفت اگر انسان نگوید و نشنود از فهم بهرهای نبرده است.
این نویسنده آثار فلسفی با اشاره به اینکه فلسفه به معنای فهم است و فهم هر انسان ریشه در گفت و گوی او با خودش یا با غیر دارد، گفت: انسانی را فرض کنید که از ابتدای تولد تا آخر عمر از خانه خود بیرون نرفته و با کسی ارتباط نداشته باشد، این فرد به چهارپایی می ماند که قدرت درک و فهم چیزی را ندارد. کسی که با گفت و گو آشنایی نداشته باشد از فهم بهره ای نبرده است، در مقابل فردی که اهل گفت و گو باشد به مراتب از فهم بیشتری برخوردار است.
نویسنده کتاب «خواجه نصیر، فیلسوف گفت و گو» در پاسخ به این سوال که چرا از بین فیلسوفان مسلمان، «خواجه نصیر» را به عنوان «فیلسوف گفت و گو» انتخاب کردید، گفت: هر فیلسوفی باید با خودش یا با غیر گفت و گو داشته باشد و همه فیلسوفان نیز اهل گفت و گو بودند اما در این میان خواجه نصیر اهمیت بیشتری برای گفت و گو قائل بود و علاوه بر مطالعه با گفت و گو و صحبت با مردم به نتایج مورد نظر خود می رسید.(مهر)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛