مدیرعامل دخانیات ایران خبر داد:

اولین محموله صادراتی سیگار ایرانی بارگیری شد

شرکت‌های جدید دخانیات؛ خطری ملی

بازار دخانیات در بیشتر کشورها، بازاری پیچیده است؛ از یک طرف اگر مانع تولید دخانیات در داخل کشور شویم، معمولا به همان نسبت نیز حجم واردات قانونی و غیرقانونی مواد دخانی افزایش می‌یابد و اگر هم دروازه واردات قانونی دخانیات را ببندیم، آنگاه تولید داخلی یا حجم قاچاق مواد‌دخانی افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۵۷۱۴۸۹
شرکت‌های جدید دخانیات؛ خطری ملی

در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته تلاش می‌شود که نسبتی متعادل بین تولید و واردات دخانیات اعمال شود؛ به‌گونه‌ای که هم مانع از تولید داخلی دخانیات نمی‌شوند و هم گاهی با واردات مواد دخانی، از سودآوری هنگفت شرکت‌های داخلی تولید مواد دخانی جلوگیری می‌کنند.

اما در کشور ما به این نسبت‌ها خیلی توجه نمی‌شود و همواره شاهد افراط و تفریط در حوزه تولید یا واردات مواد‌دخانی هستیم.

از یک طرف، حجم واردات غیرقانونی سیگار به کشور از 20 میلیارد نخ در سال بیشتر است و حتی گفته می‌شود که ایران یکی از دو کشور دنیاست که بالاترین میزان قاچاق سیگار را در جهان دارد.

از طرف دیگر، روز گذشته نیز مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در گفت ‌و گو با فارس تصریح کرد: هم‌اکنون کارخانه‌های زیادی از سوی شرکت دخانیات در حال تاسیس است و بتازگی نمایندگی این شرکت در کشور لبنان نیز افتتاح شده است.

یعنی جالب است که در کشور ما همزمان شاهد افزایش تولید و افزایش واردات مواد دخانی به داخل هستیم، اما متولیان کنترل مصرف مواد دخانی در کشور، نه برای مقابله با حجم عظیم قاچاق سیگار به داخل کار اساسی انجام می‌دهند و نه حاضرند که از حجم تولیدات داخلی کم‌کنند و حتی با حمایت از افزایش کارخانه‌های داخلی تولید سیگار، به‌طور غیررسمی از مصرف بیشتر مواد دخانی در کشور حمایت می‌کنند.

همچنین خصوصی‌سازی شرکت دخانیات در ایران هم که قرار بود صنعت دولتی دخانیات را متحول کند، اما در مقام عمل، این خصوصی‌سازی بر بار مشکلات اضافه کرد و هم‌اکنون شاهد هستیم که ضمن فراموش شدن اختصاص 20 ریال از عواید هر نخ سیگار به تحقیقات حوزه دخانیات، سودآوری و افزایش تولید سیگار در این شرکت خصوصی بر سلامت مردم اولویت پیدا کرده است و با این اوضاع، اصلا نباید تعجب کنیم اگر هرساله مصرف سیگار در کشور افزایش پیدا کند.

امین جلالوند‌ - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها