جزئیات طرح جدید نجات دریاچه ارومیه

مجوز انتقال آب خزر نهایی شد

نصب تجهیزات بارورسازی زمینی ابرها در ارتفاعات دریاچه ارومیه

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اعلام اینکه مطالعات طرح بارورسازی زمینی ابرها با اعتباری بال بر 4 هزار میلیون ریال آغاز و فاز اول مطالعات به اتمام رسیده، ادامه داد: در این راستا در حال حاضر در حال تامین تجهیزات مورد نیاز برای نصب در ارتفاعات مشرف بر حوضه دریاچه ارومیه هستیم.
کد خبر: ۵۷۰۷۹۲
نصب تجهیزات بارورسازی زمینی ابرها در ارتفاعات دریاچه ارومیه

سجاد برشنده در گفت‌وگو با مهر، با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر 31 میلیمتر بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه ثبت شده است، افزود: طی یک ماه اخیر 25 سورتی پرواز بارورسازی از طریق تزریق مواد بارورکننده در داخل ابرها بمنظور یونیزه کردن هوای مرطوب و ایجاد قطرات باران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه 10 سورتی از این پروازها در فاصله 40 کیلومتری مرزهای غربی کشور انجام و 10 تا 15 درصد میزان بارندگی افزایش می یابد، اظهار داشت: بارورسازی زمینی ابرها نیز با استفاده از ژنراتورهای زمینی نسبت به تزریق موارد بارورکننده شامل یدورنقره در داخل توده های ابر اقدام می شود.

نصب تجهیزات بارورسازی زمینی ابرها در ارتفاعات

وی با اعلام اینکه مطالعات طرح بارورسازی زمینی ابرها با اعتباری بال بر 4 هزار میلیون ریال آغاز و فاز اول مطالعات به اتمام رسیده، ادامه داد: در این راستا در حال حاضر در حال تامین تجهیزات مورد نیاز برای نصب در ارتفاعات مشرف بر حوضه دریاچه ارومیه هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه برای جبران کمبود بخشی از نیاز آبی این زیست بوم، اعلام کرد: مطالعات طرح انتقال آب مازاد رودخانه ارس به دریاچه ارومیه از سال گذشته آغاز و کوتاهترین مسیر انتقال آب در محدوده آذربایجان غربی شناسایی شده که به تصویب وازت نیرو نیز رسید.

اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه

برشنده با اعلام اینکه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه با مسیر 140 کیلومتر ظرفیت سازی برای انتقال یک میلیارد متر آب اجرایی می شود، ادامه داد: این در حالی است که میزان آب انتقالی به آب مازاد رودخانه ارس بستگی و در صورت تامین اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی این طرح طی 5 سال آینده عملیاتی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای آذربایجان غربی را 1 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب دانست و گفت: این میزان برای تامین آب شرب و کشاورزی ذخیره شده که برای تامین نیاز آبی دریاچه ضمن تامین نیازهای زیست محیطی رودخانه ها در پائین دست سدها، 163 میلیون مترمکعب آب به دریاچه رهاسازی و در مجمع ازابتدای سالجاری تا کنون 700 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح 18 سد بزرگ و کوچک در سطح استان تا کنون، اظهار داشت: هم اکنون عملیات احداث 11 سد بزرگ و کوچک شامل 9 سد بلند و 2 سد کوتاه  در حال اجرا بوده که به طور متوسط از 10 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

افتتاح 3 سد مخزنی در آذربایجان غربی تا پایان 92

برشنده از اتمام عملیات اجرایی و افتتاح 3 سد مخزنی چپرآباد در اشنویه، سیلوه در پیرانشهر و سد کوتاه بابا احمد در چالدران خبر داد و گفت: از 7 سال گذشته تا کنون بالغ بر 460 میلیون متر مکعب به ظرفیت ذخیره سازی آب استان افزوده و با ساخت 11 سد در دست اجرا نیز 2 میلیارد و 32 میلیون مترمکعب به این ظرفیت اضافه می شود.

وی از در دست مطالعه بودن 4 سد جدید به ظرفیت 257 میلیون متر مکعب خبر داد و یاد آور شد: از این تعداد 2 سد  بداولی و فیشل در حوضه آبریز رودخانه مرزی ارس و 2 سد باروق و آجرلو در حوضه دریاچه ارومیه واقع شده که احداث سدها براساس مصوبات دولت با هدف بهبود وضعیت دریاجه ارومیه است.

وی با اعلام اینکه 83 هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی مدرن  در اراضی پایاب سدها تا کنون عملیاتی و  170 هزار هکتار شبکه مدرن نیز در دست احداث است، ادامه داد: 87 هزار هکتار شبکه آماده اجرا و 94 هزار هکتار شبکه آبیاری نیز در سطح استان در دست مطالعه بوده که با احداث و تکمیل این طرحها 435 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها بصورت مدرن آبیاری می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها