گزارش

دریاچه ارومیه همچنان آب را فریاد می‌زند

کارشناسان بخش‌های مختلف از جمله آب در استان آذربایجان غربی معتقدند بارندگی ماه‌های اخیر چندان تاثیری در بهبود وضع آب دریاچه ارومیه نداشته و همچنان وضع دریاچه بحرانی و رو به خشک شدن است.
کد خبر: ۵۶۵۷۶۷

کارشناسان حوزه آب استان نسبت به بالا بودن مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز هشدار داده و اعلام کردند اگر برای این امر چاره‌اندیشی نشود با بی‌تاثیر بودن میزان بارندگی‌ها، باید منتظر فاجعه خشک شدن بیشتر دریاچه نیز باشیم.

این کارشناسان مصرف بالای آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، پایین بودن بازده آب در بخش کشاورزی به همراه مدیریت نشدن صنایع آب بر دریاچه را از مهم‌ترین دلایل شرایط به وجود آمده برای این زیست بوم عنوان می‌کنند.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی دراین‌باره به مهر می‌گوید: براساس مطالعات و تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده در حوضه دریاچه ارومیه (استان آذربایجان غربی) اراضی کشاورزی از 200 هزار هکتار به 380 هزار هکتار رسیده، یعنی فقط صد هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی استان در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

مهرنگ دوستی رضایی می‌افزاید: با وجود افزایش صد هزار هکتاری متاسفانه میزان مصرف آب در این بخش افزایش زیادی پیدا کرده که نشان‌دهنده نبود فرهنگ‌سازی و آموزش ویژه کشاورزان برای مصرف بهینه آب است.

وی از تغییر رژیم بارندگی‌ها در سال‌های اخیر نیز خبر داد و گفت: در کنار مصرف بالای بخش کشاورزی، متاسفانه رژیم بارش‌ها در سال‌های اخیر نیز تغییر کرده و بارندگی‌هایی که به تشکیل روان آب منجر شود، بسیار کم شده است.

دوستی رضایی با بیان این که ادامه بارندگی‌ها نیز در حوضه دریاچه ارومیه کم شده است، افزود: این در حالی است که ذخایر برفی نیز کاهش زیادی داشته است.

کاهش 10 درصدی بارندگی‌ها در مقایسه با درازمدت

دوستی رضایی با بیان این که میزان بارندگی تا سی ام اردیبهشت سال آبی جاری در کل حوضه دریاچه ارومیه 275 میلی‌متر بود که در مقایسه با مدت زمان مشابه قبل که 248 میلی‌متر بود 11 درصد افزایش نشان می‌دهد، گفت: این در حالی است که میزان بارندگی در مقایسه با درازمدت 10 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این که دریاچه ارومیه 26 میلیارد مترمکعب کسری آب دارد، افزود: اکنون شاهد انتقال آب از زرینه‌رود که یکی از شاخه‌های مهم تامین آب دریاچه ارومیه به شمار می‌رود، به تبریز هستیم که این امر سه میلیارد مترمکعب از 26 میلیارد مترمکعب کسری آب را به خود اختصاص داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها