مناظره نماینده 8 نامزد ریاست جمهوری

تحلیل دیپلماسی هسته‌ای در دولت یازدهم

رادیو گفت وگو در چهارمین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به بررسی دیپلماسی هسته ای (تداوم غنی سازی) پرداخت.
کد خبر: ۵۶۹۴۹۴
تحلیل دیپلماسی هسته‌ای در دولت یازدهم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، این برنامه، راهکارهای سیاسی، حقوقی و فنی ایران در دیپلماسی هسته ای کشور را مورد بررسی قرار داد.

در این برنامه، سید مهدی معنوی، به نمایندگی از دکتر محسن رضائی، دکتر علی خرم، به نمایندگی دکتر محمد رضا عارف، دکتر محمد جمشیدی، به نمایندگی از سوی دکتر سعید جلیلی، مهندس پرویز اسماعیلی، به نمایندگی از دکتر محمد باقر قالیباف و مهندس علیرضا آلادپوش، به نمایندگی از سوی مهندس سید محمد غرضی و علی اصغر محمدی، به نمایندگی از طرف دکتر علی اکبر ولایتی و دکتر منوچهر محمدی، به نمایندگی از دکتر غلامعلی حداد عادل، حضور یافتند و نماینده دکتر حسن روحانی علیرغم دعوت قبلی، غایب این برنامه مناظره بود.

حقوق بین المللی ملت ایران در موضوع هسته ای باید اعاده شود

نماینده دکتر محسن رضائی در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به برنامه های دکتر رضائی در حوزه فناوری هسته ای به تبیین شیوه های تحقق این برنامه ها پرداخت.

وی گفت:از سال 2010 تحریم ها چند جانبه شد ولی تحریمهایی که از سوی سازمان ملل و آمریکا به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است در میان مدت اثرات خود را از دست داده است و این بخاطر مقاومتی است که مردم عزیزمان داشتند.

نماینده رضایی افزود:بحث هسته ای تلفیقی از چند موضوع حقوقی و سیاسی است. از ابتدا طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران کشورهای اروپایی شدند دکتر محسن رضایی معتقد است که طرف کشورمان تنها باید آژانس باشد.

وی گفت:دکتر رضایی تاکید دارد بر اساس اساسنامه آژانس جمهوری اسلامی ایران دارای حقوقی در سطح بین المللی است که تاکنون مطرح نشده است و نتوانسته ایم از حقوق خود در حد کافی دفاع کنیم.

نخبگان سیاسی را به دفاع از انرژی هسته ای فرا می خوانیم

نماینده دکتر عارف سخن خود را با سه سوال از سوی مردم آغاز کرد و گفت: سوالات مردم نشان از این است که در 8 سال گذشته شفافیتی در نوع رابطه کشورمان با آژانس مطرح نشده است.

وی اظهار کرد؛امروز از سوی نخبگان و متخصصین گلایه هایی مطرح هست که اطلاع رسانی کافی در این زمینه نمی شود. باید نقش نخبگان در مورد پرونده هسته ای ایران مطرح شود. اگر دکتر عارف رییس جمهور شوند با اطلاعاتی که بدست خواهند آورد به تسریع این پروژه خواهند پرداخت.

نماینه عارف گفت:کاندیدای مورد نظر ما معتقد است که بدست آوردن انرژی هسته ای نباید منجر به خدشه دار شدن تمامیت ارضی کشور و نیز اعتبار جهانی کشورمان شود.ما معتقدیم که یک دیپلماسی قوی در صحنه هسته ای کاملا قابل لمس است. نخبگان سیاسی را باید وارد صحنه دفاع از انرژی هسته ای کنیم.

اهرم قدرت را ضمیمه مذاکرات هسته ای می کنیم

نماینده دکتر سعید جلیلی در ادامه این مناظره رادیویی با اشاره به اینکه سیاست هسته ای ما کاملا در ارتباط با سیاست کشورمان در منطقه است، گفت: طرفهای مقابل ما هم اعلام می کنند که رویکرد دو مسیره دارند و تحریم و فشار در کنار دیپلماسی و مذاکره است.

وی گفت:ما نمی توانیم بگوییم که تنها مذاکره می کنیم و از قدرت خود استفاده نمی کنیم در دیپلماسی هم باید منطق داشته باشیم و هم قدرت و نیز ابتکار. نگاه دکتر جلیلی این است که ما متعهد به چارچوبهای قانونی هستیم و غربی ها هم به این اذعان دارند.

نماینده جلیلی افزود:در این زمینه، خط قرمز ما به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ملت مطابق با قوانین آژانس است و در این زمینه همه مؤلفه های قدرت ملی باید در کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتوانیم مسائل را بر طرف کنیم.

توفیقات هسته ای کشور را الگویی جهانی می کنیم

نماینده دکتر حداد عادل در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه ابتدائا باید صحنه بین الملل و بازیگران آن را شناخت، گفت: ما با دو گروه بازیگر بین الملل مواجه هستیم که یک گروه دشمنان ما هستند و دیگری کشورهای درحال توسعه که در حال نظاره تلاش هسته ای ایران هستند.

وی افزود:ما با دو دیپلماسی به این کشورها می نگریم برای این کار باید طرف مقابل را خوب بشناسیم و بدانیم که با چه هدفی به صحنه مبارزه در تکنولوژی هسته ای وارد شده اند.
کشورهای غربی می دانند که هر چه ایران قدرتمندتر شود بیشتر مانع قدرت طلبی های کشورهای استعمارگر خواهد شد و این امر برای کشورهای در حال توسعه به یک الگو تبدیل خواهد شد.

نماینده حداد عادل گفت:مهمترین مسئله در مسیر پرونده هسته ای کشورمان این است که در هر مذاکره با گروههای بین المللی اگر شناخت کافی نداشته باشیم موفق نخواهیم بود.

با برخورد حقوقی مانع سیاسی شدن مسئله هسته ای شویم

نماینده دکتر قالیباف در ادامه این مناظره رادیویی، تدابیر مد نظر خویش در مورد روند پیشرفت فناوری هسته ای در ایران پرداخت.

وی رعایت ضوابط ان پی تی و نیز فتوای مقام معظم رهبری در مورد عدم استفاده نظامی از این انرژی را یادآور شد و گفت: ما معتقدیم که موضوع هسته ای امری حاکمیتی است و سیاسی کردن آن لطمه به حاکمیت و ملت است.

نماینده قالیباف افزود:ما برای اثبات صلح آمیز بودن فناوری هسته ای تدابیر خاصی را اندیشیده ایم. همچنین حضور موفق ما در مذاکرات برای ناامید سازی غرب شیوه های خاصی را می طلبد که برای آن برنامه های خاصی را داریم.باید اقتدار و انسجام داخلی را تثبیت کنیم و نیز به تحقق حماسه سیاسی بیاندیشیم و سپس با رفع آشفتگی های مالی غرب را از اثر پذیری اقدامات خود نا امید کنیم.

افکارعمومی جهان را با حقانیت هسته ای ایران آشنا کنیم

نماینده مهندس سید محمد غرضی نیز روند پیگیری موضوع انرژی هسته ای در دولت یازدهم را نیازمند توجه به ستیز دراز مدت آمریکا با ما دانست و گفت: مسئله هسته ای نیز بهانه ای در ادامه ستیز بلند مدت این کشور با ایران است.

وی گفت:ما در مسیر هسته ای خود عمل کردیم و کارشناسان ما و حقوقدانان همه به سهم خود تا آنجا که توان داشتند نظرات ملت و دانشمندان را تبیین کردند.

نماینده غرضی افزود:در بخش فناوری دانشمندان ما سخنان خوبی را گفته اند و انواع اکیپهایی که برای بازرسی از سوی آژانس آماده اند نتوانسته اند ایرادی بگیرند اما در بخش حقوقی برخی بهانه ها گرفته اند و به موراد دیگر دیپلماسی ما تعمیم داده اند.اگر در بخش حقوقی به اعتماد سازی برای افکار عمومی جهان بپردازیم خواهیم توانست تمامی کشورهای جهان را با چهره صلح طلبانه ایران آشنا سازیم.

انرژی هسته ای ثروت ملی ماست

نماینده دکتر علی اکبر ولایتی، در سخنانی به تبیین دیدگاههای مردم در مورد مسئله هسته ای پرداخت و گفت: محتوای این مناظره ها مردم را با دیدگاههای نامزدها آشنا می کند و این مهم خارج از اینکه باعث تضارب آرا می شود خود منجر به تحقق آگاهی عمومی خواهد بود.

وی در سخنانش اظهار کرد؛الان انرژی هسته ای یک دستاورد عظیم برای مردم ماست و این افتخاری را برای ما ساخته است که وظیفه هر دولتی است که از این حق ملی دفاع کند. این انرِژی صلح آمیز یک فرصت اقتصادی برای آینده ایران اسلامی است و اگر ما فقط به استفاده از انرژی هسته ای اکتفا کنیم در آینده یک ثروتمند بزرگ منطقه خواهیم بود.

نماینده ولایتی گفت:ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که برای حفاظت از این حق مردم با دیپلماسی پیگیر حق مردم را مطالبه کنند و طبیعی است که این مهم محقق خواهد شد.

در ادامه این برنامه و در بخش مناظره رودرروی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری نماینده دکتر جلیلی با اشاره به اینکه تعامل با آژانس و قانون مبنای رفتار ماست، گفت: ارزیابی های اطلاعاتی که سیستم های اطلاعاتی غرب مطرح می کند گویای این است که ایران پایبند به قانون است.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کردند که غرب از استراتژی فریب استفاده می کند و قصد تعامل ندارد.
نماینده دکتر حداد عادل نیز در ادامه ضمن تایید سخن نماینده قبلی ، تقویت روابط با همسایگان را مطرح کرد و گفت: این کار بعنوان آشتی با دنیا نیست چون این عبارت نشان از قهر ملت ایران با دنیاست.

وی افزود: نماینده دکتر ولایتی گفتند که در زمان وزارت خارجه ایشان مشکلی در کشور نبوده است باید گفت که مسائل بسیاری بوده که کشور ما با آن گریبانگیر بوده است.

دراین بخش نماینده دکتر ولایتی اظهار کرد: ذکر خاطرات گذشته مساعد این مناظره رادیویی نیست. در زمان کاندیدای مورد حمایت بنده قطعنامه ای به سازمان ملل نرفت که طی آن، فقط 7 کشور به نفع ایران رای بدهند.

نماینده دکتر رضایی تغییر فضای سیاسی کشور را عامل ارتقای جایگاه ایران در جهان دانست و گفت : این تغییر با حماسه سیاسی ایران محقق خواهد شد.

نماینده دکتر محمد باقر قالیباف اتهام تخریب از سوی نماینده قبلی را مردود دانست و گفت: در برنامه گفت وگوی ویژه خبری یکی از نامزدها فهرستی از رفقای خود در میان شخصیتهای بزرگ دنیا را مطرح کرد و گفت که با آنان رابطه خوبی دارد در حالی که رابطه خوب داشتن برای دیپلماسی اثرگذار کافی نیست.

نماینده مهندس غرضی نیز در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه دیدگاههای مهندس غرضی حول منافع ملی دانست و گفت: ما با هیچ کشوری جنگ نداری و هر چه اقتدار ملی ما بیشتر شود قدرت سیاست خارجی ما نیز بیشتر خواهد بود. اختلافات داخلی را باید به صفر برسانیم و البته باور ما این است که استقلال خود را با مذاکره عوض نمی کنیم.

نماینده دکتر ولایتی نیز ریاست جمهوری کاندیدای مورد حمایت خود را مسبب زمینه تعامل بیشتر با کشورهای دنیا دانست.

نماینده دکتر رضایی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه راهکار دکتر رضایی در راستای تداوم حکمت، عزت و مصلحت است، گفت: تحریم هایی که به ایران تحمیل می شد از سوی ایالات متحده آمریکا بود اما از سال 2006 قطعنامه هایی برای تحمیل صادر شد که مثل تحریمهای قبلی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها