برای مقابله با کروناویروس صورت می گیرد

کمک سازمان بهداشت جهانی به عربستان

سازمان بهداشت جهانی به عربستان سعودی کمک می کند پیش از فرارسیدن فصل حج با کروناویروس مبارزه کرده و از شیوع آن جلوگیری کند.
کد خبر: ۵۶۵۹۷۷
کمک سازمان بهداشت جهانی به عربستان

پس از آنکه کروناویروس در عربستان سعودی طی سال گذشته، 33 نفر را مبتلا و 17 نفر را به کام مرگ کشید، سازمان جهانی بهداشت اخیرا متعهد شده که تحقیقات خود را درباره گسترش این بیماری پیش از فرارسیدن فصل حج ارتقا دهد، چرا که در فصل حج میلیونها نفر از مسلمانان سراسر جهان به قصد زیارت اماکن مقدس مکه و مدینه راهی حج می شود و آداب حج را به انجام می رسانند.

این ویروس که سازمان بهداشت جهانی آن را سندروم تنفسی خاورمیانه‌ای کروناویروس توصیف کرده موجب ایجاد علائم تنفسی از سرفه خفیف و تب تا ذات الریه شدید می شود. از زمان شناسایی در بهار سال گذشته، این ویروس با احتساب تعداد مبتلایان عربستان سعودی تاکنون 44 نفر را در دنیا آلوده کرده و 22 نفر را به کام مرگ  کشیده است.

جدا از عربستان سعودی، کروناویروس در اردن، قطر و امارات متحده عربی نیز مشاهده شده است.

مسافران مبتلا، این ویروس را به آلمان، فرانسه، تونس و بریتانیا برده و به نظر می رسد که این ویروس فعلا به همین کشورها محدود شده است.

اوایل ماه جاری سازمان بهداشت جهانی یک تیم را برای ارزیابی خطر این بیماری به عربستان اعزام کرد و اکنون درنظر دارد تیم دوم را ظرف چند هفته آینده به این کشور اعزام کند، چرا که می خواهد زمان کافی تا آماده شدن برای فصل حج باقی بماند.

مارگارت چان مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: بدون ارزیابی خطر، نمی توانیم درباره دوره رشد نهفته، علائم و نشانه ها و یا مدیریت بالینی و همچنین توصیه های مسافرتی اظهار نظر کنیم.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، درحال حاضر وضعیت کروناویروس به قدر کافی جدی نیست که برای سفر به عربستان و یا انجام تجارت در این کشور محدودیت اعمال شود.

همچنین در شرایط کنونی مسافران در فرودگاه درگیر هیچ نوع بررسی خاص نمی شوند، اما با تمام این اوصاف سازمان بهداشت جهانی اظهار داشته است که مسافرانی که از کشورهای اعلام شده باز می گردند و علائم شدید عفونت تنفسی دارند برای ویروس کروناویروس باید آزمایش شوند.

وزارت بهداشت عربستان این هفته سازمان بهداشت جهانی را از یک مورد مرگ دیگر براثر کروناویروس مطلع کرد. این مرد 63 ساله از مرکز منطقه قصیم در عربستان روز 20 مه (30 اردیبهشت ماه) پنج روز پس از پذیرش در بیمارستان به علت مشکلات تنفسی جان خود را از دست داد.

مشخص نیست که چگونه کروناویروس به انسانها منتقل می شود. مقامات بهداشت سعودی نمونه ها را از حامل های حیوانی احتمالی چون خفاش، شتر، گوسفند و گربه برای بررسی به آمریکا ارسال کرده اند.

تقریبا 80 درصد افرادی که به این ویروس مبتلا شده، مرد هستند اما سن آنها از 24 تا 94 سال متغیر بوده است.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی عفونت مسری ناشی از تماس طولانی مستقیم با فرد مبتلا بسیار محدود بوده است که این مواد اکثرا بین خانواده ها و کارکنان بخش بهداشت و درمان بوده است.

حج بزرگترین گردهمایی در دنیا محسوب می شود که سالانه حدود سه میلیون مسلمان را در مکه گردهم جمع می کنند. این شرایط فرصت مناسبی برای گسترش بیماری های عفونی به ویژه عفونت دستگاه تنفسی است.

میلیون ها مسلمان از سراسر جهان در فضاهای پرجمعیتی به مدت چندین روز جمع می شود و این احتمال وجود دارد که آنها هر بیماری که به آن مبتلا می شوند را هنگام بازگشت به کشوری که از آن آمده اند، ببرند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها