وزیر ارشاد از آماده شدن لایحه پیوستن به 2 کنوانسیون جهانی برن و رم خبر داد

ایران در ‌یک قدمی پیوستن به‌کپی رایت

لایحه قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با آن تهیه و تقدیم هیات دولت شد. قرار است این لایحه تا پایان دولت دهم به تصویب برسد.
کد خبر: ۵۶۵۱۵۵

به گزارش جام‌جم، سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، روز گذشته با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان و استادان دانشگاه در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم گفت: اگر پدیدآورنده مورد قدردانی جامعه و حاکمیت ملی متبوعش قرار نگیرد و زحمات وی به شایستگی ارج گذارده نشود، ذوق آفرینش و خلاقیت در خلق آثار جدید را از دست خواهد داد. ولی حمایت از پدیدآورندگان آثار، بدون به رسمیت شناختن حق مالکیت آنان بر اثری که آفریده‌اند و بدون اعطای حقوق قانونی موثر، کافی نبوده و راه به جایی نخواهد برد.

او ادامه داد: در گذشته، پدیدآورندگان آثار علمی، ادبی و هنری، توقع بهره‌برداری مادی چندانی از آثار فکری خود نداشتند و حمایت از این آثار چندان ضروری نمی‌نمود؛ ولی امروزه این آثار نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ایفا می‌کند و دیگر نمی‌توان درباره حمایت از آن بی‌تفاوت بود.

وزیر ارشاد با بیان این‌که در کشور ما آن‌گونه که به حقوق مالکیت صنعتی پرداخته شده به حقوق مالکیت ادبی و هنری توجه نشده است، گفت: این اتفاق در حالی است که ما به اکثر قریب به اتفاق کنوانسیون‌های ناظر بر حقوق مالکیت صنعتی ملحق شده‌ایم، ولی همچنان در زمینه مالکیت ادبی و هنری تردیدهایی وجود دارد.

پیوستن به 2 کنوانسیون مهم جهانی

حسینی در ادامه لایحه قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با این لایحه را جامع دانست که پس از سال‌ها مطالعه و بررسی‌های کارشناسی توسط استادان و کارشناسان این رشته و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، سرانجام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تدوین و تقدیم هیات دولت شده است.

او ادامه داد: اکنون بررسی این لایحه در کمیسیون لوایح هیات دولت به ریاست وزیر دادگستری به پایان رسیده است و ان‌شاءالله پس از تصویب آن در هیات دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: با بررسی‌های کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لایحه الحاق به دو کنوانسیون مهم در این زمینه یعنی کنوانسیون برن و کنوانسیون رم نیز تقدیم کمیسیون لوایح هیات دولت شده است. الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی موجب گسترش و توسعه کیفی سطح استاندارد آثار ادبی و هنری تولیدی در داخل کشور شده و از طرفی باعث جلب حمایت بین‌المللی از آثار می‌شود.

وزیر دادگستری: تصویب این لایحه ضروری است

مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری نیز در این همایش برای ارتقای نظام مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با آن و رسیدن به یک نظام حمایتی مناسب به ارائه پیشنهادهایی پرداخت و گفت: قوانین و مقررات ایران در باب حمایت از مالکیت ادبی و هنری که در این زمینه غنای مناسبی هم داریم، ناقص و دارای کمبودهای فراوان است؛ بنابراین تسریع در نهایی کردن و تصویب لایحه جامع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط ضروری به نظر می‌رسد.

او تأکید کرد: با توجه به فرابخشی بودن مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با توجه به تنوع موضوعات و مصادیق آن کاملا ضروری خواهد بود.

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور نیز در این همایش گفت: براساس آمار، از میان 700 میلیون لوح فشرده‌ای که در طول سال توزیع می‌شود، کمتر از نیمی از آنها مجوز داشته و بخش بزرگی از این تعداد، کپی آثار مجوزدار عرصه‌های مختلف سینمایی،‌ موسیقی و دیجیتال است.

او افزود: ساماندهی حقوق معنوی برای صنعت سینما مسأله‌ای بسیار جدی و حیاتی است و اگر هرچه سریع‌تر، این قوانین تدوین و جاری نشود،‌ در آینده نزدیک شاهد سرمایه‌گذاری نکردن در هنر سینما خواهیم بود.

احمدعلی محسن‌زاده، دبیر همایش نیز در سخنانی کوتاه در این مراسم گفت: لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط سال 1389 تقدیم دولت شد و پس از یک سال و نیم بحث کارشناسی در کمیسیون‌های اصلی و فرعی دولت نهایی شده و تا پیش از خاتمه دولت دهم به‌مجلس ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها