خبر سلامت

همراه با غذا، آب ننوشید

یک متخصص آسیب‌شناسی گفت: برای جذب آهن، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مکمل‌، محیط اسیدی معده مناسب است، اما نوشیدن آب هنگام صرف غذا موجب به هم خوردن این محیط شده و بدن از جذب این مواد بسیار مهم محروم می‌ماند.
کد خبر: ۵۶۳۸۴۱

دکتر حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که معده بر غذا چند عمل مهم انجام می‌دهد، افزود: مصرف آب و مایعات خنک هنگام صرف غذا موجب ایجاد اختلال در مرحله هضم آن می‌شود. به بیان دیگر اولین مرحله هضم غذا سایش با فشار زیاد از طریق عضلات صاف و چین‌های سطح معده و پرزهای آن است که این فرآیند با مصرف آب و مایعات سرد به علت اتساع معده خنثی ‌شده در نتیجه مواد غذایی هضم نشده وارد روده‌ها می‌ شود و ایجاد نفخ شدید می‌کند.

وی با تاکید بر این که نوشیدن آب یا مایعات سرد بین غذا موجب کاهش درجه حرارت معده و اختلال عملکرد واکنش‌های شیمیایی اسید معده و آنزیم‌های مختلف معده می‌‌شود، تاکید کرد: در این حالت غذای خورده شده به درستی هضم نمی‌شود و موجب هضم این مواد از سوی میکروب‌های روده بزرگ شده و نفخ شکم را تشدید می‌کند.

غذای کودک، بدون نمک و ادویه باشد

کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: از مصرف نمک و ادویه در غذای کودک خودداری کنید.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر کمالی افزود: این درست است که نمک، شکر و ادویه‌جات باعث می‌شود غذاها طعم بهتری داشته باشد، اما نوزادان و کودکان به طعم طبیعی غذاها نیاز دارند. وی با تاکید بر نخوراندن تکه‌های درشت میوه‌جات و سبزیجات به کودک ادامه داد: این تکه‌های بزرگ ممکن است باعث خفگی شود. هنگام دادن میوه به کودک نیز باید پوست میوه‌ها را جدا کرد و هسته آنها را درآورد، میوه‌هایی مثل انگور را نباید به همان اندازه طبیعی‌شان به کودک خوراند.

کمالی با بیان این که باید گوشت پخته به کودک داده شود، گفت: گوشت را حتما به صورت پوره و کاملا له درآورید، زیرا رشته‌های گوشت با دندان‌های اندک و کوچک کودک خردسال آسیاب نمی‌شود و ایجاد خفگی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها