نظرسنجی

رکود و بیکاری؛ مهم‌ترین مشکل فرانسه

این روزها بیشتر اخبار مربوط به اروپا، رضایت یا نارضایتی مردم کشورهای این قاره از سیاست‌های اجرا شده در کشورشان است. در این میان، با روی کار آمدن دولت اولاند در سال گذشته در فرانسه، میزان رضایت مردم اهمیت بیشتری به خود گرفته‌است. موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نیز از جمله موضوعاتی است که همواره در اخبار مربوط به اروپا مطرح بوده است. در همین راستا دو موسسه، نظرسنجی‌هایی را در این زمینه انجام داده که مرکز تحقیقات صدا و سیما آنها را ترجمه و گزارش داده است.
کد خبر: ۵۶۳۸۲۲

نظرسنجی از مردم فرانسه درباره مهم‌ترین مشکلات آنها از سوی موسسه فرانسوی ایپسوس و به روش مصاحبه تلفنی با 1016 بزرگسال فرانسوی انجام شده است. در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است: به نظر شما مهم‌ترین مشکلات پیش روی فرانسه امروز چیست؟

نتایج نشان می‌دهد 57 درصد بیکاری، 41 درصد کاهش قدرت خرید، 27 درصد بازنشستگی، 27 درصد مالیات، 24 درصد بهداشت و سلامت، 20 درصد ناامنی و تروریسم، 19 درصد تفاوت‌های فرهنگی، 19 درصد کسری بودجه، 17 درصد بنیادگرایی اسلامی، 16 درصد مهاجرت، 13 درصد مسکن، 9 درصد آموزش و پرورش، 9 درصد محیط‌زیست، 4 درصد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و 2 درصد شکاف نسلی را مهم‌ترین مشکل پیش‌روی فرانسه امروز دانسته‌اند.

نتایج این نظرسنجی حاکی از اولویت مشکلات اقتصادی بر مشکلات ناشی از تفاوت‌های فرهنگی و مقولات سیاست خارجی در افکار عمومی فرانسویان است. اگرچه درباره مسائلی از قبیل بنیاد گرایی اسلامی، مهاجرت و مساله اتمی ایران از سوی گروه‌های راستگرای فرانسوی چه در محافل سیاسی این کشور و چه در جریان انتخابات سال گذشته تبلیغات منفی بسیاری صورت گرفته، این مقولات همچنان جزو اولویت‌های آخر مردم فرانسه هستند.

نظر سنجی درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا

نظرسنجی از مردم آلمان درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا توسط موسسه آلمانی امنید و به روش مصاحبه تلفنی با 1006 بزرگسال آلمانی انجام شده است.

در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است: آیا با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا موافقید؟ نتایج نشان می‌دهد 59 درصد از پاسخگویان با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالف و 30 درصد با آن موافقند. 11 درصد نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند. از پاسخگویانی که مخالف پیوستن ترکیه به اتحادیه‌اروپا بوده‌اند، پرسیده شده است: دلیل اصلی مخالفت شما با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا چیست ؟ نتایج نشان می‌دهد 47 درصد عقب ماندگی اقتصادی ترکیه، 31 درصد هویت اسلامی ترکیه، 11 درصد مسأله کردها و 3 درصد مسائل مربوط به مهاجرت بیشتر به آلمان را دلیل مخالفت خود ذکر کرده‌اند. 8 درصد نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند.

حدود 10 درصد از جمعیت آلمان را مهاجران تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها اتباع ترکیه هستند که بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان نیروی کار به این کشور مهاجرت کرده‌اند. بسیاری از آلمانی‌ها هویت اتحادیه اروپا را مسیحی یا سکولار می‌دانند و معتقدند ترکیه با توجه به هویت اسلامی‌اش، با این باشگاه مسیحی همخوانی ندارد. همچنین بسیاری از آلمانی‌ها نگران سرایت مسأله کردهای ترکیه به کشورشان هستند؛ امری که در گذشته هم موجب درگیری‌های زیادی در آلمان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها