مرگ هر کارگر ۷۵۰۰ روز کاری را نابود می کند

جزئیات مرگ مشکوک ۱۴۰۰ کارگر

اگر به باور عمومی رجوع کنیم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که بیشترین آمار مرگ و میر در حین کار بر اثر حادثه اتفاق می‌افتد، اما جالب است بدانید که مطابق آمارهای رسمی، بیشترین میزان مرگ و میر کاری بر اثر بیماری‌های شغلی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۵۵۹۲۷۵
بیماری یا حادثه شغلی، کدام یک خطرناک ترند؟

یعنی مثلا تعداد کارگرانی که بر اثر سقوط از ارتفاع یا حوادث اینچنینی فوت می‌شوند، بسیار کمتر از تعداد کارگرانی است که با مرور زمان و در حین انجام کار بیمار می‌شوند و از دنیا می‌روند.

آمارهای جهانی از این حکایت دارد که تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های شغلی، شش برابر بیشتر از میزان مرگ و میرهای حادثه‌ای در محیط‌های شغلی است و خبر ناامیدکننده‌تر این که مدیر گروه طب کار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد نیز در گفت‌وگو با مهر گفته است: هنوز بسیاری از بیماری‌های شغلی، ناشناخته و پنهان هستند.

مطابق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، 37 درصد کمردردها، 16 درصد کاهش شنوایی‌ها، 13 درصد بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، 11 درصد آسم‌ها و 10 درصد سرطان‌ها به مسائل و مشکلاتی برمی‌گردد که در محیط‌های کاری وجود دارد.

استفاده از تجهیزات ایمنی در حین انجام کار، دور ماندن از مواد و گازهای سمی در محیط‌های شغلی، داشتن تغذیه مناسب، استراحت کافی، ورزش روزانه و بررسی‌های دوره‌ای وضع سلامت از جمله راهکارهای مهمی است که می‌تواند تا حد زیادی، مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی در افراد را مهار کند. البته شاید کمی شعارگونه باشد، اگر بگوییم کشور ما باید در مسیری گام بردارد که هیچ فرد شاغلی بر اثر بیماری‌های شغلی فوت نشود، زیرا حتی در کشورهای توسعه یافته هم موارد معدودی از مرگ بر اثر بیماری‌های شغلی گزارش می‌شود، اما با توجه به بالاتر بودن آمار مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی در کشورهای کمتر توسعه یافته، انتظار می‌رود که مسئولان با فراهم آوردن فضای فیزیکی و روانی سالم‌تر در محیط‌های کار، شرایطی فراهم کنند که کارگر و کارمند ایرانی با آسایش جسمی و روانی بیشتری در محیط کار حاضر شود.

امین جلالوند ‌/‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها