برای انتخابات شوراهای اسلامی کشور

120 هزار ناظر در کل کشور آموزش می بینند

موضوع گفتگوها بین ایران و آمریکا به بخش مهمی از جلسات پرسش و سخنرانی‌های نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مبدل شده است.سایت خبری پرس تی‌وی، به بررسی روابط ایران و آمریکا در سخنرانی‌های نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.
کد خبر: ۵۵۸۷۵۸
نظر نامزدهای احتمالی  ریاست جمهوری درباره مذاکره با آمریکا

کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران از جبهه پایداری  در دانشگاه تهران اعلام کرد این مساله نباید به گونه‌ای تفسیر شود که گویا تهران به مذاکره با واشنگتن نیاز دارد.

لنکرانی تاکید کرد :« ما محتاج مذاکره با آمریکا نیستیم و این موضوع را باید روشن کنیم. ما هیچ تغییر اساسی و مهمی در سیاست امریکا در قبال ایران مشاهده نکرده‌ایم. امریکایی‌ها آماده امتیازدهی به ایران نیستند. البته این به معنای آن نیست که ما از مذاکرات حمایت نمی‌کنیم اما چیزی که ما به دنبال آن هستیم برگزاری مذاکرات بر اساس احترام متقابل و صداقت در قول و عمل است.»

مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق کشور و نامزد احتمالی انتخابات ایران از گروه پنج نفره نیز در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه گفت مذاکره با امریکا هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

پورمحمدی افزود :«مذاکره با امریکا هیچ‌یک از مشکلات ما را حل نمی‌‎کند. این مذاکرات بیشتر به نفع آمریکا خواهد بود تا ایران اما ما می‌توانیم مذاکرات مستقیمی با واشنگتن داشته باشیم به شرط آن‌که منافع ملی‌مان تضمین شود. به عقیده من احتیاجی نیست که ایران همیشه با آمریکا در جنگ و جدال باشد. ایران همزمان با رابطه با آمریکا ظرفیت محافظت و تضمین منافع ملی خود را نیز دارد.»

برخی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز درباره روابط با امریکا نظرات خود را مطرح کرده‌اند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه گفت: در شرایط کنونی واشنگتن به ایران امتیاز نمی‌دهد.

 وی افزود: آمریکا انتظار دارد تاثیر تحریم‌ها را بر ایران مشاهده کند و اگر ما مقاومت کنیم آمریکایی‌ها شیوه مذاکره را تغییر می‌دهند.

علی اکبر ولایتی از اعضای گروه سه نفره نیز گفت مذاکره ایران و آمریکا یک تابو نیست چرا که تابو چیزی غیرقابل تغییر است.

حسن روحانی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ایران نیز گفت تحت شرایط مناسب و به شرطی که منافع ملی ما حفظ شود می‌توانیم روابط دوجانبه را بر مبنای راهنمایی‌های آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی از سربگیریم.

مصطفی کواکبیان، دیگر کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلب نیز گفت در صورت پیروزی در انتخابات ظرف شش ماه و از طریق مدیریتی مناسب روابط با امریکا را از سرخواهد گرفت.

قرار است یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران، روز جمعه، بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۲ (۱۴ ژوئن ۲۰۱۳) برگزار ‌شود.

رئیس جمهور ایران براساس رای مردم برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شود. صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، باید به تایید شورای نگهبان برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
hassan
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
۰
۰
مذاكره بد نیست ...........................امریكا كشوربزرگیست ومذاكره به نفع ماست.....كمی بهتراست از خودگذشتگی كرد تا بداخلاقی ..تاثیر توجه به آمریكا هم بد نیست.....یك جانبه نمی توان كشور ساخت......
یك كارشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
آنهایی از رابطه با آمریكا صحبت می كنند هنوز آمریكا را نشناخته اند، مانند این است كه چوپان گرگ را نشناسد وبا او دوست شود.
سید حامد ترابی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و انتخاب شدن اوباما برای اولین بار (بعد از كلی لاف سیاسی كه روابط با ایران رو از سر میگیریم و گوانتانامو تعطیل میشه و ... ) سیاست این كشور نسبت به ما تغییری آنچنانی نكرد و مطمئنا سیاست ما هم بعد از انتخابات نسبت به اونها هیچ تغییری نخواهد كرد . اونا نمی تونن یك كشور اسلامی و قدرتمند رو در همسایگی اسرائیل تحمل كنن پس تا زمانی كه اسرائیل از رو نقشه محو نشه گفتگویی در كار نخواهد بود و صحبت از مذاكره از جانب دو طرف فقط جنبه تبلیغاتی داره .
محسن
United States
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
چرا باید همش تو جنگ باشیم ؟ تو دعوای لفظی باشیم ؟ تو گرونی دست و پا بزنیم همیشه امیدوار باشیم كه یه روز گرونی از بین بره ، یه روز برسه همه مردم دنیا باهم دوست باشن . هیچ تنفری نسبت به مردم سایر كشور ها نداشته باشیم و بر عكس ؟ چرا ما نتونیم مثل امارات پیشرفت كنیم ؟ مگه غیر اینه كه الان مردمی كه تو امارات و بخصوص دبی زندگی می كنن ، زندگی راحتی دارند ؟ امارات 50 سال پیش هیچی نداشت الان چی ؟ یه نگاه به كشور های حاشیه خلیج فارس بندازیم ، امارات ، قطر اینا كجا هستند و ما كجا هستیم ، فرق ما با اونا اینه كه ، ما مدام داریم صحبت از دعوا و قهر و آشتی می زنیم ، اما این كشور ها فقط به فكر پیشرفت اقتصادی خودشونن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
تحریم ها به شما مسولین كه فشاری وارد نمی كند خزانه دولت در اختیار شماست به فكر مردم فلك زده باشید

نیازمندی ها