گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران

این چرخ، خود به خود نمی‌چرخد

منابع پاک آینده برای تامین انرژی

در حال حاضر مهم‌ترین منابع انرژی مصرفی در جهان، انرژی سوخت‌های فسیلی اعم از نفت و گاز است که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به اتمام برسند زیرا منابع فسیلی قابل احیا نیستند. به همین علت محققان به دنبال منابع انرژی پاک مانند آب، باد و زمین‌گرمایی هستند؛ منابعی که قابل بازیافتند. اولین منبع انرژی زمین‌گرمایی است، اگر مقدار زیادی آب داغ زیر سـطح زمین وجود داشته باشد، می‌توان از آن الکتریسیته تولید کرد. همانند انرژی باد استفاده از انرژی زمین‌گرمایی نیز ساده به نظر می‌رسد، ولی تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از این انرژی در عمل با موانع متعددی روبه‌روست. برای مثال در بعضی چاه‌ها، آب داغ کافی وجود ندارد و گاهی نیز فاقد آب هستند. از سال 1358 تاکنون تعدادی از کشورها بویژه ایسلند و ایالات متحده تحقیقات زیادی روی این نوع انرژی انجام داده و سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.
کد خبر: ۵۵۶۰۲۷

دانشمند ژئوفیزیک با نام دیوید بلک‌ول، در مورد این انرژی می‌گوید: «نباید انرژی زمین گرمایی را نادیده گرفت زیرا با این انرژی می‌توان حدود 100 تا500 گیگاوات الکتریسیته از زیرزمین به دست آورد. تنها چیزی که برای این کار لازم است سرمایه‌گذاری در زمینه زمین‌‌شناسی، مدلسازی سه‌بعدی جریان آب زیرزمینی و آزمایش شیمی آب است که می‌تواند نقشه دمای آب‌های زیر سطح زمین را به دست آورد؛ تحقیقاتی که روی چشمه‌های آب داغ قدیمی انجام شده می‌تواند به تعیین موقعیت مربوط به سیستم‌های انرژی زمین گرمایی کمک زیادی کند. تعدادی از چاه‌های گاز که با روش شکست هیدرولیکی یا فراکینگ (fracking) حفاری شده‌اند، دارای مقدار زیادی آب داغ هستند، در نتیجه می‌توان این چاه‌ها را مجددا مهندسی و از آنها به عنوان منابع انرژی زمین گرمایی استفاده کرد. دومین منبع انرژی که محققان روی آن تمرکز کرده‌اند، آب درون سیستم فاضلاب است. نه‌تنها می‌توان از این آب، الکتریسیته تولید کرد، بلکه پسماندهای حاصل از تصفیه آب فاضلاب نیز دارای انرژی بسیار بالایی است. یک گالن فاضلاب حاوی ترکیبات آلی و نیتروژن می‌تواند به مدت پنج دقیقه الکتریسیته مورد نیاز یک لامپ 100 واتی را تامین کند. برای دستیابی به انرژی مورد نیاز تصفیه‌خانه‌ها باید از فناوری‌های جدید بویژه پیل‌های سوختی یا باتری‌های شیمیایی ـ میکروبی استفاده کنند. در نتیجه می‌توان متان، هیدروژن و سایر سوخت‌ها را از فاضلاب برای تولید انرژی جدا کرد. پس از جداسازی، سوخت‌ها و سایر مواد زاید آب که در انتهای عملیات باقی می‌ماند، دارای کیفیت بالایی خواهد بود. سومین منبع انرژی که باید به آن توجه کرد، انرژی باد است. برای دستیابی به انرژی باد باید داده‌ها و اطلاعات درستی در مورد سرعت باد در دسترس داشته باشیم. تغییر اندک در سرعت باد پیامدهای مهمی را به دنبال خواهد داشت. در بادی که سرعت آن حدود 18 کیلومتر بر ساعت است، توربین می‌تواند 65 کیلووات و بادی که سرعت آن 25 کیلومتر بر ساعت باشد، توربین 300 کیلووات برق تولید خواهد کرد.

مانعی که بر سر راه دستیابی به انرژی باد وجود دارد، ناتوانی در پیش‌بینی تغییرات ناگهانی وزش باد است. با پیش‌بینی سرعت متوسط باد و دستیابی به داده‌های صحیح می‌توان الکتریسیته مورد نیاز خود را از طریق انرژی باد تامین کرد. بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگ‌سازی مناسب در سطح جامعه می‌توان هر کدام از منابع انرژی پاک فوق را انتخاب و روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

‌discovermagazine ​مترجم: نرگس عبداللهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها