افزایش مصرف داروهای ضد اضطراب در کشور

استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع اضطراب در تهران بیش از میانگین کشوری است و افزایش مصرف داروهای ضد اضطراب زنگ خطر را به صدا درآورده است.
کد خبر: ۵۴۴۸۰۲
افزایش مصرف داروهای ضد اضطراب در کشور

به گزارش فارس، احمدعلی نوربالا درباره شناخت و اهمیت اختلالات روان افزود: سلامت در تعریف سازمان بهداشت جهانی نه فقط به عنوان فقدان بیماری و معلولیت، بلکه بهینه کردن و خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است، به طوری که کمیسیون روانی اجتماعی این سازمان عوامل اجتماعی و رفتاری را 85 درصد در سلامت افراد مؤثر دانست.

نوربالا اضطراب در جامعه ایرانی را در سال 77 قابل تأمل با سایر مناطق و در سال 88 از کشورهای منطقه بالاتر دانست و ابراز کرد: در سال‌های 86 تا 88 مصرف داروهای ضداضطراب بسیار افزایش یافته است که این زنگ خطر قابل توجهی است.

وی میزان بار کلی اختلالات روانی و رفتاری در ایران را 14 درصد دانست، در حالی که سهم بودجه سلامت روان 3 درصد است.

این روانپزشک از شیوع نسبتاً بالای هیجان، غم، اندوه و اضطراب در جامعه خبر داد و گفت: هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. نداشتن رضایتمندی، احساس بی‌عدالتی ذهنی و بی‌اخلاقی می‌تواند از عوامل افزایش این اختلالات باشد.

وی درباره شیوع اختلالات روانی در تهران توضیح داد: بر اساس پژوهش انجام شده در سال 78 و بررسی جمعیت بالای 15 سال، 35 هزار و 14 نفر ارزیابی شدند که در استان تهران 2/21 درصد و در شهر تهران 5/21 درصد دارای علائم اختلالات روانی بوده‌اند.

نوربالا گفت: در تهران اضطراب نسبت به میانگین کشوری بیشتر و اختلال افسردگی نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده است. انجام چنین تحقیقاتی هر پنج سال یک بار باید انجام می‌شد که متأسفانه انجام نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها