رییس سازمان انرژی اتمی:

راکتور اراک با سوخت مجازی راه اندازی می شود

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به زودی محفظه اصلی رآکتور اراک در محل خود نصب خواهد شد، اظهار داشت: در آینده نزدیک رآکتور اراک را با سوخت مجازی راه اندازی می کنیم و 150 مجتمع سوخت هم ساخته شده و آماده انتقال به اراک است.
کد خبر: ۵۴۳۵۰۸
راکتور اراک با سوخت مجازی راه اندازی می شود

فریدون عباسی دوانی امروز در حاشیه دومین همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌ای کشور در واکنش به اظهارنظرهای مقامات غربی درباره پیشرفت‌های جدید هسته‌ای ایران از جمله رآکتور تحقیقاتی اراک و نصب سانتریفیوژهای جدید خطاب به آنان، گفت: آستانه تحمل خود را بالا ببرید و اگر کشوری راه فنی را طی می‌کند، باید راه‌های همکاری با آن را بررسی کنید.

معاون رییس جمهوری ضمن تایید نصب سیستم های خنک کننده و لوله گذاری مدار مهارگر در تاسیسات آب سنگین اراک تصریح کرد: ما با روندی منطقی و معقول در حال آماده کردن تاسیسات جانبی این رآکتور هستیم؛ محفظه اصلی رآکتور مدت هاست که ساخته شده است و ما منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که تغییراتی باید در بخش هایی از آن صورت می گرفت.

وی روند ساخت نیروگاه آب سنگین اراک را مطابق با برنامه دانست و خطاب به کشورها و رسانه هایی که از شنیدن اخبار مربوط به این رآکتور تحریک می شوند، گفت: بهتر است کسی از اخبار این رآکتور، اذیت و آزار نشود و بی خودی خود را اذیت نکند؛ رآکتور اراک تحقیقاتی است و برای تولید رادیو ایزوتوپ در سال های آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عباسی در پاسخ به بخش دیگر سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر نصب 180 سانتریفیوژ IR2M در تاسیسات نطنز، با بیان اینکه این خبر توسط کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ثبت و گزارش شده است، اظهار داشت: به دلیل ناامن بودن دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آژانس که مستندات را نمی تواند در خود نگاه دارد، این خبر در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قرار نبود این خبر تا زمان نهایی شدنش اعلام شود، افزود: البته این موضوعی پنهانی نبود و آژانس همیشه حضور داشته و فعالیت های ایران را تحت نظر دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی در عین حال تعداد سانتریفیوژهای جدیدی را که قرار است نصب شود، بیشتر اعلام کرد و افزود: تعداد سانتریفیوژها بیشتر از 180 عدد است و بتدریج نصب خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: به زودی تعداد نهایی این سانتریفیوژها اعلام و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد ولی مطمئنا قبل از اینکه ما آن را در اختیار رسانه ها قرار دهیم، بازرسان آژانس آن را دیده و حتما خبرش از آژانس درز خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: به دفعات مختلف، برق تولید شده در نیروگاه اتمی بوشهر وارد شبکه شده و نیازها را تامین کرده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه حتما باید آزمایشات مربوط به اجزا مختلف رآکتور را به درستی انجام دهیم، تصریح کرد: نباید برای این موضوع درگیر بحث های ژورنالیستی شویم؛ رآکتور یک کارخانه تولید برق است و باید ایمنی خاص خود را داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد: رآکتور بوشهر از ایمنی هسته ای برخوردار است و بیشتر اشکالاتی که ظرف یک و نیم سال گذشته و در دوران آزمایشات مشاهده شد، مربوط به بخش های غیرهسته ای یعنی در توربین، ژنراتور و تهویه و مکنده بوده است.

معاون رییس جمهوری افزود: در توقف آخر، رآکتور به شبکه وصل بود و هزار مگاوات برق را به شبکه داد و بعد از حدود یک هفته تا 10 روز طبق برنامه از مدار خارج شد تا بازبینی های لازم در آن انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها