نبرد تک تیراندازها با موش‌های پایتخت

موش‌های شهرمان هر روز چاق‌تر و سرحال‌تر می‌شوند و جمعیت‌شان هم رو به افزایش است، دیگر انواع و اقسام سموم شیمیایی هم روی آنها بی‌تاثیر است، کار به جایی رسیده که شهرداری برای نابودی موش‌های پایتخت به تک‌تیراندازها متوسل شده است.10 گروه تیرانداز در شب‌ موش‌های پایتخت‌نشین را هدف می‌گیرند، تک‌تیراندازها طی دو ماه گذشته توانسته‌اند 2205 موش را در تهران نابود کنند.
کد خبر: ۵۴۱۹۲۶
نبرد تک تیراندازها با موش‌های پایتخت

به گفته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مبارزه با موش‌ها در ساعات روز به صورت شیمیایی و شب‌ها با کمک گروهی از تیراندازان حرفه‌ای و با استفاده از تفنگ‌های بادی انجام می‌شود و در واقع مبارزه با این جانور موذی شبانه‌روزی شده است.

محمد هادی حیدرزاده می‌گوید: تمام این گروه‌ها مجهز به تفنگ‌های بادی با دوربین‌های مادون قرمز هستند و به‌کارگیری این تیم‌ها می‌تواند هم تعداد موش‌های تلف شده را مشخص کند و هم این‌که در کاهش استفاده از سموم موثر است.

بیشترین موش‌ها، ساکن خیابان ولیعصر

بیشترین تعداد موش‌های شهرمان در محدوده خیابان ولیعصر زندگی می‌کنند.

به گزارش مهر، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به این‌که مهم‌ترین مشکل تهران در زمینه جانوران جونده «رت نروژی» است، توضیح می‌دهد: این جانور از کشورهای خارجی و از طریق بنادر وارد کشور شده و عمده آنها رت قهوه‌ای و پس از آن رت مشکی است که مشکل این جانوران در خیابان‌هایی مانند ولیعصر و بلوار کشاورز که دارای تعداد زیادی اغذیه‌فروشی است به وضوح دیده می‌شود که تلاش می‌کنیم با ساماندهی این اغذیه‌فروشی‌ها تعداد موش‌ها در این محدوده را کاهش دهیم. به گفته حیدرزاده، هم اکنون ده گروه تیرانداز حرفه‌ای موش‌های تهران را هدف می‌گیرند که بزودی قرار است تعداد این گروه‌ها تا 40 گروه افزایش پیدا کند.

کجا دفن می‌شوند؟

لاشه موش‌هایی که در جنگ با تک‌تیراندازهای شهرداری جانشان را از دست می‌دهند یا در زباله‌سوز بیمارستان‌ها سوزانده می‌شود یا این‌که در محل جداگانه در کهریزک که مورد آهک‌پاشی قرار گرفته، دفن بهداشتی می‌شود.

موش‌ها در راه شورای شهر

جمعیت رو به افزایش موش‌های پایتخت مسوولان شهرداری را برآن داشته تا لایحه‌ای را به شورای شهر تهران ارائه دهند و براساس آن خواستار تشکیل شورای عالی مبارزه با جانوران موذی شهری شوند.

قرار است این لایحه تا پایان امسال تقدیم شورای شهر تهران شود و برنامه‌ریزی شده تا با هماهنگی بین بخشی موضوع جانوران موذی در پایتخت مدیریت شود.

وزارت بهداشت همکاری نمی‌کند

گویا برای مهار جمعیت رو به افزایش موش‌های پایتخت دیگر از شهرداری به تنهایی کاری ساخته نیست. مسوولان شهرداری می‌گویند همکاری نکردن سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باعث شده که شهرمان با وجود سال‌ها مبارزه سخت و نفسگیر همچنان با معضل موش‌ها دست به گریبان باشد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از این‌که سازمان‌های دخیل بخصوص وزارت بهداشت در برخورد با جانوران موذی از جمله موش‌ها منفعلانه عمل می‌کنند، انتقاد کرده و معتقد است وزارت بهداشت باید در رویه خود برای مهار موش‌های پایتخت تجدید نظر کند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از نهایی کردن معاهده‌ای در خصوص موش با سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده و می‌گوید: در صورت تائید نهایی این معاهده، سازمان بنادر موظف می‌شود شاخص‌هایی در خصوص پهلو گرفتن کشتی‌ها در بنادر ایران را رعایت کند.

توافق برای سرشماری موش‌ها

آمار دقیقی از تعداد موش‌های پایتخت در دست نیست، اما این‌طور که پیداست شهرداری تهران با یکی از دانشگاه‌ها توافق کرده تا جمعیت موش‌های شهرمان را سرشماری کند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر این‌که هیچ آماری از جمعیت موش در تهران وجود ندارد از تدوین توافق‌نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی برای تخمین زدن جمعیت موش‌های پایتخت خبر داده و می‌گوید: با نهایی شدن این توافق‌نامه موش‌های پایتخت سرشماری می‌شوند که این امر می‌تواند در برنامه‌های آینده مبارزه با این جانوران بسیار موثر باشد.

به گفته حیدرزاده، هم اکنون تمام مناطق و نواحی شهر تهران طبقه‌بندی شده و 26 ناحیه که از نظر وجود موش‌ها بسیار آلوده بوده، شناسایی شده است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با بیان این‌که ترکیبات سموم به کار رفته برای کشتن موش‌ها نیز در حال بازبینی است، توضیح می‌دهد: نوع سموم مورد استفاده برای موش‌ها در کمیته علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین پیمانکارانی که کار تلف کردن موش را انجام می‌دهند رتبه‌بندی شده‌اند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
امین
-
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
۰
۰
سلام چرا نمیشه به آرشیو ضمیمه هاتون دسترسی داشت
كاپیتان سید حسن گیتی پسند
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
۰
۰
كاربسیار خوبی است ولی از موشها مهم تر هم میباشد كه هر روزه هزاران نفر در جامعه بیمار میشوند
م
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
۰
۰
سلام خسته نباشید . به جائ هر كاری اقدام شهرداری برای جریمه تمام كاسبان و مردمی كه جوی اب از جلوی منزل انها میگذرد باشد . تا درسی شود برای اینكه در جوی اب یا در خیابان نه خود انهابلكه جلوكیری از انها درانداختن زباله بوسیله دیگران بشوند .تورو خدا یك مقد اری جدی تر بگیرید نه اینكه فقط شهرداری چشم و ابرو درست كند .ببینید در كشورهای دیگر چطور با این موضوغ بر خورد میكنند .جریمه های سنگین و تنبیه های سنگین باعث شده خارجی ها هم در خیابانهایشان اشغال نریزند متا سفانه و متاسفانه خیلی از انسانهای ما كثیفند وقتی مادر و پدری در جلوی چشم بچه اش اشغال را از شیشه ماشینش میریزد در خیابان چه توقعی از ان بچه داریم تو را به خدا نظافت را از مدارس شروع كنید نه اینكه برسد به جائی كه تیرانداز استخدام كنید !!!!! این خنده او راست
قدیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
۰
۰
بهتر نیست شهرداری تهران فراخوان بده تا موشها خودشان را معرفی كنند !!! البته اگر اینترنتی باشه كه سریعتر انجام میشه .

نیازمندی ها