مروری بر شهادت "شهید فهمیده بندرعباسی

شهید ناصرگرجی زاده جوان 16 ساله هرمزگانی نقش مهم و تاثیرگذاری در اوج گیری تظاهرات مردمی علیه رژیم حاکم داشت این این رو او را شهید فهمیده بندرعباسی می نامند.
کد خبر: ۵۳۷۸۱۹
مروری بر شهادت "شهید فهمیده بندرعباسی

شهید ناصر گرجی زاده معروف به صادق، نوجوان 16 ساله محصل سال دوم دبیرستان بود.

ناصر گرجی زاده در پخش اعلامیه و شعار نویسی علیه شاه بر روی دیوار تبحر خاصی داشت از این رو مدتها مامورین آگاهی شهربانی و ساواک در تعقیب و شناسایی او بودند.

سرانجام در شبی که حجت الاسلام آقای محمدی ریشهری در مسجد فاطمیه بندرعباس با حضور انبوهی از جمعیت سخنرانی می کرد، "ناصر" هنگامیه ظاهرا برای اجرای یک ماموریت انقلابی سوار بر موتورسیکلت که مرحوم کاظمی نانوا به صورت امانت در اختیارش گذاشته بود از مسجد خارج می شود،از جلو مسجد مورد شناسایی مامورین آگاهی شهربانی قرار می گیرد، به دنبال او می روند، وقتی که احساس می کند در تعقیب او هستند از قسمت شیلات، صدا و سیما و تیپ تفنگداران دریایی به سمت خارج شهر و نخل ناخدا برای رساندن کتاب و نوار و اعلامیه به دوستان فرار می کند ولی او را ناجوانمردانه به شهادت می رسانند و فورا پیکر نیمه جان او را بازدید می کنند و تعدادی اعلامیه و نوار مربوط به صدای شعارهای انقلابی مردم یزد در تظاهرات و یورش مسلحانه نیروهای رژیم و تیراندازی و کشتار مردم از او به دست می آورند و بعد جسد شهید را به بیمارستان ثریا (شریعتی فعلی) تحویل می دهند.

با توجه به محتویات جیب و لباس او نیروهای ساواک به سراغ برادرش حاج آقا متین رفته و او را مسجد فاطمیه به اداره آگاهی شهربانی می برند، تا حدود ساعت دو بعداز نصف شب از وی بازجویی و بعد آزاد می کنند و در آخر جواز دفن شهید را به عنوان یک خرابکار، برای روز بعد صادر کردند. مشروط به اینکه تشییع جنازه رسمی و عمومی نیاورند اما بر خلاف تصور رژیم مردم به محض اینکه خبردار شدند، جلوی بیمارستان جمع کردند و مراسم تدفین با تجلیل انجام گرفتند.این برنامه موج تازه ای در بیداری اقشار مختلف ایجاد کرد و طرفداران انقلاب را بیشتر کرد زیرا خبر شهادت این جوان انقلابی بازتاب کسترده ای در شهر بلکه در استان داشت.

شهید ناصرگرجی زاده در سوم اردیبهشت 1356 به شهادت رسید و در مراسم تدفین او آیت الله محمدی ری شهری ضمن تجلیل از شهید و شهادت از مردم مومن استان خواستند در صحنه باقی باشند و مقاومت کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها