رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد؛

درختکاری اراضی کربلا برای مقابله با گرد و غبار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کشور عراق یک میلیون و 800 هزار هکتار کانون بحرانی دارد، گفت: برای مقابله با ذرات گرد و غبار، برنامه‌های مختلفی داشته‌ایم که کاشت درخت در 200 هزار هکتار از اراضی اطراف کربلا توسط شرکت‌های ایرانی، یکی از آنهاست.
کد خبر: ۵۳۷۶۲۴
درختکاری اراضی کربلا برای مقابله با گرد و غبار

محمد جواد محمدی‌زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سه سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار در کشورهای اطراف به ویژه عراق برنامه‌هایی را آغاز کرده‌ایم، گفت: تثبیت شن‌های روان، به میدان آوردن مجامع بین‌المللی مانند UNEPو GEFو مدیریت منابع آب از جمله برنامه‌هایی است که با کشور عراق برای اجرای آنها به توافق رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: با اینکه اقدامات کشور عراق برای اجرای این برنامه‌ها کند بوده، طی سفری که سه ماه قبل به این کشور داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اراده مقامات عراقی برای اجرای برنامه‌های مشترک جدی بوده و در سال 2013 میلادی به آنها عمل خواهند کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توانسته‌ایم توافق کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی را برای ایجاد صندوق بین‌المللی با همکاری UNEPکسب کنیم، افزود: امیدواریم این صندوق به زودی فعال شده و اعتبار مورد نیاز آن تخصیص داده شود. همچنین کشورهای دیگری مانند سوریه، اردن، عربستان و کویت نیز برای همکاری بیشتر، اعتبارات مورد لازم را اختصاص دهند.

به گفته محمدی‌زاده، بر اساس توافقات مشترک میان ایران و عراق، 50 شرکت باید به عراق معرفی شده و برای اجرای برنامه‌ها، فعالیت خود را آغاز کنند.

وی اظهار کرد: طبق توافق صورت گرفته در 1.5 سال گذشته، قرار بر این شد که عراق با اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار برای کار شرکت‌های ایرانی، یک هکتار از 1.8 هکتار کانون بحرانی خود را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه منشا ریزگردها در داخل کشور بسیار محدود بوده و به بیشتر از 10 تا 15 درصد نمی‌رسد، خاطر نشان کرد: 85 تا 90 درصد این ریزگردها منشا بیرونی داشته که حدود 45 تا 50 درصد آن مربوط به عراق و باقی آن مربوط به کشور اردن، سوریه، شمال آفریقا و عربستان است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دلیل تعویق اجرای برنامه‌های مشترک میان دو کشور، اظهار کرد: طی این سه سال، 10 ماه آن به دلیل مستقر نبودن دولت عراق و پس از آن به دلیل وجود ناامنی‌ها در استان‌های مختلف، دولت عراق نمی‌توانست امنیت نیروهای ایرانی را تامین کند، علاوه بر آن طرح دولت عراق اعلام و تصویب نشده بود.

محمدی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر عراق طرح مبارزه با ریزگردها را تصویب کرده و مجلس نیز با تایید این طرح، برای آن اعتبار در نظر گرفته است.

وی مدیریت منابع آب را یکی دیگر از برنامه‌های جدی برای مقابله با ریزگردها دانست و گفت: منابع آب را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که رطوبت زمین از بین نرفته و خشک نشود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به همین منظور دانشگاه محیط زیست ایران برای اجرای پروژه‌های تخصصی در امر فرهنگ‌سازی، مدیریت پساب‌ها و مقابله با ریزگردها اعلام آمادگی کرده است.

ارائه طرح مبارزه با ذرات گرد و غبار در داخل و خارج کشور به مجلس

به گزارش ایسنا، محمدی‌زاده از ارائه طرح مقابله با ذرات گرد و غبار در داخل و خارج کشور خبر داد و گفت: این طرح به زودی به مجلس و دولت ارائه شده و منابع آن تامین خواهد شد.

وی در خصوص میزان گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور اعلام کرد: در برخی مناطق مانند جنوب و جنوب غربی کشور، میزان گرد و غبار بسیار بالا بوده و حتی بیش از هشت برابر استاندارد معمول است که این امر به صورت مقطعی و پس از مدتی به روال طبیعی بازمی‌گردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در کشور داریم، افزود: با وجود تمام فعالیت‌هایی که سازمان جنگل‌ها، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست انجام داده‌اند و ایران سردمدار مقابله با بیابان‌زایی است، تنها توانسته‌ایم 50 درصد از این کانون‌ها را مدیریت کنیم که نمی‌توانیم بگوییم این مسأله به دلیل کم‌کاری است، بلکه این مسأله به دلیل خشکسالی، تغییرات آب و هوا، قطع درختان و تولید گازهای گلخانه‌ای است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه در آسیا تنها دو کشور چین و ایران به خوبی توانسته‌اند با مسأله بیابان‌زایی و مقابله با ذرات گرد و غبار به خوبی عمل کنند، ادامه داد: در حال حاضر شاهد وقوع این پدیده در 17 کشور خاورمیانه هستیم که ایران سمت لیدری آن را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگروهی را فعال کرده‌ایم که کشورهای قطر، سوریه، عراق و دیگر کشورها نیز به آن پیوسته‌اند که در این کشورها جز ایران و ترکیه، باقی کشورها تجربه جدی در خصوص مقابله با ذرات گرد و غبار نداشته و مایل به استفاده از تجربیات این دو کشور هستند.

مسأله حق‌آبه مهم‌ترین مشکل تالاب‌ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احیای تالاب‌های کشور، اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مسأله تالاب‌ها، حق‌آبه آنهاست؛ به همین دلیل توانسته‌ایم وزارت نیرو را متقاعد کنیم که بعد از تامین آب شرب، تامین آب مورد نیاز محیط زیست به خصوص تالاب‌ها را در اولویت خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در گذشته اولویت وزارت نیرو، ابتدا آب شرب، سپس تامین آب صنعت و کشاورزی و پس از آنها تامین آب مورد نیاز محیط زیست بود که با تغییر اولویت‌ها توانسته‌ایم تالاب‌های کشور را مانند تالاب شادگان احیا کنیم.

محمدی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر حدود 13 تالاب در کشور با فقر آب مواجهند که برای جلوگیری از نابودی آنها باید برنامه مدیریت یکپارچه تالاب‌ها را اجرا کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حوزه آبخیزی که تالابی در آن وجود دارد، باید کل فعالیت‌های صنعت و کشاورزی آن منطقه در تراز آن تالاب صورت بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها