گفت‌وگو با محمد ایمانی خوشخو به بهانه افتتاح نخستین دانشکده علوم گردشگری در ایران

گردشگران‌پای‌تخته

گردشگری و صنایع وابسته آن مدتی است که به دغدغه اصلی بسیاری از کشورهای گردشگر‌پذیر جهان با هرنوع جاذبه گردشگری تبدیل شده است به صورتی که درآمدزا بودن این صنعت حتی در بحران کنونی مالی جهان، توانسته براهمیت این صنعت و توسعه آن بیفزاید. بسیاری از کشورهایی که علاقه‌مند به توسعه صنعت گردشگری خود هستند پس از بررسی‌های کارشناسانه متوجه اهمیت همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورشان شدند. بنابراین دیدی علمی به این صنعت پیدا کرده و با دقت و ریزبینی هرچه تمام‌تر روند رشد و تربیت نیروی متخصص را در کشورشان زیر نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۰۶۳۱۱

بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی در گوشه و کنار این دهکده جهانی با ایجاد دپارتمان‌های مخصوص این صنعت به صورت علمی گردشگری را زیر نظر گرفته و به بررسی راهکارهای توسعه و پایدار کردن این صنعت در کشورشان پرداخته‌اند. این دانشگاه‌ها با تربیت نیروهای متخصص و آموزش دیده توانستند به رشد و گسترش گردشگری، پایه‌ای علمی و آکادمیک بدهند. در این زمینه می‌توان نمونه‌های بسیاری از کشورهای موفق در گردشگری که راهکارهای توسعه این صنعت را با استفاده از تجربه دیگران و کمک دانشگاه‌های داخل مرزهایشان به دست آوردند در دهکده جهانی نام برد، اما ایران که چند سالی است به فکر توسعه صنعت گردشگری خود با توجه به جاذبه‌های بسیار زیادش افتاده است. بتازگی به این مهم بیشتر پی برده و اقداماتی مفید در این باره انجام داده است که مهم‌ترین اتفاقی که در این زمینه در کشورمان رخ داده افتتاح دانشگاه گردشگری است.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت رشد و توسعه صنعت گردشگری در کشورمان با ریاست این دانشگاه دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو که دکتری اقتصاد گردشگری خود را از منچستر انگلستان گرفته به مصاحبه نشستم. دکتر ایمانی خوشخو که هم‌اکنون رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس هیات علمی جشنواره برند در ایران است به عنوان یکی از اولین افراد علمی در این صنعت به پرسش‌های چمدان در این‌باره پاسخ داد.

رابطه دانشگاه‌ها با صنعت گردشگری ایران چگونه است؟

در رابطه لزوم این ارتباط باید گفت اگر قصدمان توسعه پایدار گردشگری ایران است باید به ارتقای تخصص نیروی انسانی موجود، توجه شود و بدون توجه به این مهم نمی‌توانیم شاهد توسعه باشیم. من بشدت از ضرورت آموزش عمومی و تخصصی گردشگری دفاع می‌کنم و آرزو دارم روزی با مشخص شدن جایگاه گردشگری در ایران، منابع فعلی گردشگری ازجمله هنر ایران‌زمین به عنوان یکی از جاذبه‌های این کشور معرفی شود، اما در حوزه علمی بیشتر کشورهای پیشرفته، جایگاه گردشگری در صحنه علمی و آکادمیک آنها جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده، در این کشورها دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دقیقا مثل دیگر رشته‌های تحصیلی مشغول تربیت دانشجو و متخصصان این صنعت هستند و دوره‌های مختلفی را در این زمینه برگزار می‌کنند. بنابراین در ایران نیز باید حتما این مسیر را طی کنیم و به گردشگری ایران صرفا به عنوان یک مقوله اجتماعی و داخلی بعضی رشته‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نگاه نکنیم که خوشبختانه اتفاقاتی در 10 تا 15 سال اخیر در کشورمان رخ داده و بارقه‌های امید را برایمان روشن و شرایط علمی شدن این صنعت را در کشور فراهم کرده است. به عقیده من آموزش گردشگری باید از دبستان‌ها و حتی سنین کودکی آغاز شود تا ابتدا فرهنگ گردشگری رونق بگیرد و در بزرگسالی همان کودکان، صنعت گردشگری را رونق بخشند چون دید و فرهنگ درستی از گردشگری را در اختیار دارند.

چند دانشگاه در ایران مشغول آموزش دانشجویان در رشته‌های گردشگری هستند؟

دانشگاه های تبریز، علم و فرهنگ، علامه طباطبایی، تهران و شیراز، اصفهان، سمنان تا سطوح کارشناسی ارشد مشغول به آموزش حدود یکهزار دانشجو در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور ایران هستند در آینده نیز قصد داریم در مقطع دکتری اقدام به جذب دانشجو نماییم.

به نظر شما برای رشد صنعت گردشگری ایران چه باید کرد؟

اگر دو اتفاق در کنار این رویداد یعنی ساخت برند گردشگری صورت گیرد در آینده شاهد رشد و رونق صنعت گردشگری کشورمان خواهیم بود؛ یکی صنعتی شدن مقوله گردشگری و دیگری علمی شدن آن. البته این دو رویداد باید همزمان با یکدیگر صورت گیرد تا بتوانیم آینده مناسبی را برای گردشگری کشورمان شاهد باشیم.

آیا پیگیری رشته گردشگری در ایران به صورت علمی شده اگر جواب آری است چه نتایجی داشته است؟

همین که دانشگاه‌های مطرح ایران به سمت ایجاد رشته گردشگری و افتتاح دپارتمان این رشته سبز در دانشگاه رفته‌اند بیانگر علمی شدن دید ایران به صنعت گردشگری است.

تشکیل انجمن علمی و کمیته علمی گردشگری ایران یکی دیگر از اتفاقات میمون در گردشگری ایران است که بیش از دو سال است مجوز فعالیت کمیته علمی گردشگری نیز صادر شده که بیانگر یک گام رو به جلو برای گردشگری علمی ایران است، اما سومین اتفاق جالب علمی در زمینه گردشگری ایجاد کمیته برنامه‌ریزی در وزارت علوم و تحقیقات به عنوان اتفاق جالب توجه در رشته گردشگری است. از این اتفاقات علمی و آکادمیک گردشگری که بگذریم در جامعه شاهد رویداد این گونه اتفاقات هستیم که بیانگر دید علمی آحاد مردم به گردشگری است. حالا باید دید که بحث علمی و صنعتی گردشگری چگونه به یکدیگر ارتباط پیدا خواهند کرد که می‌توان بیشترین مسئولیت را بر عهده مسئولان دولتی برای درست برقرار کردن این ارتباط دانست.

دانشگاه‌ها برای توسعه برندسازی در گردشگری ایران چه اقدامی کرده‌اند؟

جامعه علمی در بیشتر کشورهای مترقی جهان در زمینه گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد و بدون تردید می‌توان گفت حاصل مشارکت علمی و عملی در این کشورها مثبت بوده به همین دلیل مراکز علمی یا همان دانشگاه‌ها در ایران سعی می‌کنند حتی پایان‌نامه‌های دانشجویان را به این سمت و سو یعنی برندسازی سوق دهند تا معنی و مفهوم درست برندسازی را برای دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران گردشگری متصور شوند. به عنوان مثال هرگز نباید برند یزد را بادگیرهای آن دانست بلکه برند یزد باید به طوری انتخاب شود که علاوه بر دیگر شاخصه‌های گردشگری این شهر بادگیرها نیز برای گردشگر متصور شود. یعنی گردشگر این گونه تصور کند که یزد شهری کویری و گرم با فرهنگی مختص خود و البته معماری جالب است که بادگیرها نیز جزو این معماری هستند.

به طور کلی باید سعی کنیم ادبیات برند را در حیطه گردشگری وارد کنیم مخصوصا برای عرضه‌کنندگان محصول گردشگری به این صورت که فعال عرصه‌های مختلف گردشگری برند را بخوبی بشناسد و برند را صرفا طراحی یک آرم یا لگو نداند بلکه مفهومی کلی تر برای آن در نظر بگیرد و البته با راهکارهای تولید یک برند نیز آشنا شود و بداند طراحی آرم و لگو در واقع آخرین مرحله انتخاب برند است.

در نهایت جامعه علمی در زمینه گردشگری و بخصوص برندسازی می‌تواند با استفاده از عزم حرکتی بخش خصوصی در این زمینه با تمام قوا وارد عمل شود تا این بخش خصوصی را در زمینه تولید برندی موفق و یافتن راهکارهای مناسب برای رونق گردشگری ایران همراهی و هدایت کند و به سرمنزل موفقیت برساند.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها