آدم خواری در وسط اقیانوس اطلس

سرنوشت شوم بازماندگان کشتی مدوز

196 سال پیش ، در روز دوم ژوییه سال 1816 میلادی ، کشتی مدوز باشکوه ترین کشتی ناوگان جنگی فرانسه با 395 ملوان و سرباز در نزدیکی سواحل کشور موریتانی کنونی غرق شد.مدوز یک کشتی بادبانی سه دکله با چهل و چهار توپ عروس ناوگان جنگی فرانسه شناخته می شد.
کد خبر: ۴۸۴۵۴۵

براساس پیمان پاریس که پس از سقوط امپراتوری ناپلئون بناپارت امضاء شد کشور سنگال که مستعمره فرانسه بود در دوران سلطنت لویی هجدهم به فرانسه بازگردانده شد.

لویی هجدهم که با بازگشت سلطنت بوربون ها پادشاه فرانسه شده بود به هوگ شوماریز یک ناخدای قدیمی که در دوره انقلاب به انگلستان مهاجرت کرده بود دستور داد فرماندهی کشتی مدوز را به عهده بگیرد و روانه سنگال شود.

کشتی مدوز با 395 ملوان و سرباز به فرماندهی هوگ شوماریز در روز 27 آوریل سال 1816 میلادی از بندر بوردو حرکت خود به سوی سواحل سنگال را آغاز کرد.سه کشتی کوچک اکو ، لالوار و آرگوس نیز که تحت فرماندهی هوگ شوماریز بودند در پی مدوز حرکت کردند.

هنگام رسیدن به نزدیکی سواحل موریتانی کنونی ، ناخدا شوماریز که در جریان سفر اشتباهات زیادی از خود نشان داده بود ، بیش از اندازه به ساحل نزدیک شد و کشتی مدوز به تپه شنی خطرناک آرگوئن برخورد کرد و آسیب فراوانی به آن وارد شد.

در روز سوم ژوییه ، ملوانان با بخشی از دکل ها و چوبهای کشتی مدوز شروع به ساختن یک کلک کردند. زیرا برای همه 395 ملوان و سرباز مدوز در قایق ها جا نبود. پس از اتمام کلک 152 نفر از سرنشینان مدوز سوار آن شده و بقیه در قایق ها جا گرفتند.

هنوز از سه کشتی که همراه مدوز حرکت کرده بودند اثری دیده نمی شد.بنابراین کلک را با طناب به قایق ها بستند و در چند روز اول قایق ها کلک را به دنبال خود می کشیدند تا این که در یک شب تاریک طناب اتصال قطع شد و بدون این که افراد به خواب رفته متوجه شوند ، کلک که بعدها به کلک مدوز مشهور شد در اقیانوس پهناور اطلس سرگردان شد.

کلک مدوز 13 روز در اقیانوس سرگردان بود. در این مدت وقایع وحشتناکی رخ می دهند.سرنشینان کلک فقط اندکی آب شیرین داشتند و برای تصاحب آن یکدیگر را می کشتند.

آنهابه دلیل فقدان غذا پس از چند روز شروع به آدم خواری کردند.سرانجام کشتی آرگوس که به جستجوی آنها پرداخته بود ، کلک مدوز را یافت.

از 152 سرنشین کلک فقط 15 نفر در شرایط رقت باری زنده مانده بودند.

پنج نفر از آنها یکی دو روز بعد بر اثر بیماری جان خود را از دست می دهند.

ماجرای مدوز به یک رسوایی در فرانسه منجر می شود. ناخدا هوگ شوماریز و افسران ارشد کشتی مدوز که با سوار شدن در قایق ها جان سالم به در برده بودند ، محاکمه می شوند.

یک نقاش جوان به نام تئودور جریکو براساس گفته های بازماندگان این حادثه تابلویی از کلک مدوز را خلق می کند که امروزه به عنوان یکی از شاهکارهای نقاشی جهان محسوب می شود.

بقایای کشتی باشکوه مدوز در سال 1980 میلادی در فاصله 80 کیلومتری از سواحل موریتانی در اعماق آب های اقیانوس اطلس کشف می شود.

به این ترتیب در روز دوم ژوییه سال 1816 میلادی کشتی باشکوه مدوز به دلیل سهل انگاری یک ناخدا غرق می شود و 152 انسان در یک کلک شوم به مدت 13 روز یک کابوس زنده را تجربه می کنند که فقط 10 نفر از آنها می توانند جان سالم به در برند.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها