معرفی دو اثر تاریخی برای ثبت جهانی

گلستان پایگاه فرهنگی جهان

دو اثر تاریخی گلستان شامل بلندترین برج آجری جهان و دیوار آجری گرگان برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی شده که با ثبت آنها گلستان به یک پایگاه فرهنگی در جهان تبدیل می شود.
کد خبر: ۴۸۲۱۱۳

برج قابوس بن وشمگیر یا میل گنبد بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است، این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور «شمس المعالی قابوس بن وشمگیر» از پادشاهان «آل زیار» در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.

همچنین دیوار تاریخی گرگان، سومین دیوار دفاعی و تاریخی جهان پس از دیوار چین و آلمان است که دارای حدود دو هزار سال قدمت است و حدود 200 کیلومتر طول دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان گفت: برج قابوس و دیوار تاریخی جرجان، دو اثر تاریخی استان گلستان، برای ثبت در فهرست آثار جهانی به یونسکومعرفی شده است.

قربان عباسی با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های استان گلستان، افزود: تاکنون دو اثر تاریخی این استان، برج قابوس و دیوار تاریخی جرجان برای ثبت جهانی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه این استان به دلیل قابلیت های گردشگری نیازمند دبیرخانه دائمی ستاد تسهیلات سفر است، اضافه کرد: با ایجاد این دبیرخانه می توان در تمامی سال به فعالیت پرداخت و با دستگاه های اجرایی استان هماهنگی و تعامل بیشتری داشت.

عباسی تصریح کرد: در آخرین جلسه ستاد تسهیلات نوروزی کشور، استان گلستان جزو 13 استان برتر کشور قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهارداشت: استان گلستان به دلیل مطرح کردن کمیته گردشگری مرزی در کنار دیگر کمیته ها و ارائه عملکرد مناسب در این زمینه، از سوی رییس جمهور به عنوان استان برتر معرفی شد.

این مقام مسوول همچنین در خصوص مراحل لازم جهت ثبت جهانی برج قابوس توضیح داد و افزود: با توجه به اینکه مقرر شد زمین های اطراف برج که ساختمان های تربیت بدنی آموزش و پرورش و شرکت توزیع برق در آنها قرار داشت تخریب و دراختیار میراث فرهنگی قرار گیرند در این راستا بابت کارشناسی زمین لازم جهت احداث مجدد این بناها مبلغ 50 میلیون ریال در اختیار آنها قرارگرفته است.

وی در خصوص طرح سرمایه گذاری درهزار پیچ گرگان خاطرنشان کرد: کمیته ای با مدیریت فرمانداری گرگان تشکیل خواهد شد تا با پیگیری های لازم مشکلات و موانع موجود در سرمایه گذاری هزار پیچ گرگان را مرتفع کند.
 
برج قابوس با نقشه ستاره ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک دارد و راس هر ترک نیز 1.60 متر و قاعده ان نیز 1.4 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر است.
 
بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که در شمال شهر گنبد قابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم «جرجان» مرکز حکومت «آل زیار» قرار دارد.

پرونده این برج برای ثبت جهانی به یونسکو از روز هفتم بهمن ماه سال گذشته ارسال شد، آثاری که برای ثبت در یونسکو ارسال می شوند باید دارای ویژگی هایی بوده و فاخرترین آثاری به حساب آیند که بتوانند هویت ایرانی را اثبات کنند.
 
ویژگی های معماری و فنی از جمله موارد و ملزومات برای ثبت یک اثر تاریخی در فهرست جهانی است و برج قابوس این شرایط را داراست.

برج قابوس پس از ثبت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان معرفی می شود و اعتبار ویژه ای از منابع دولتی بصورت مستقل برای آن تخصیص می یابد، برج قابوس پس از ثبت جهانی، دیگر مربوط به گنبد و گلستان و ایران نیست و به عنوان مقصد گردشگران فرهنگی از سراسر جهان تبدیل خواهد شد.
 
برج قابوس بن وشمگیر یا میل گنبد بلندترین برج اجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است، این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.
 
دیوار بزرگ گرگان به طول 195 کیلومتر و شهر باستانی گرگان قدیم (جرجان) به مساحت 1200 هکتار در استان گلستان جای دارد که از آثار شاخص سرزمین پهناور ایران محسوب می شود.

دیوار بزرگ گرگان در زمان ساسانیان برای مقابله و جلوگیری از نفوذ دشمنان نواحی مرزهای شمالی( ایالت گرگان) و دفاع از ایالت گرگان احداث شده است.
 
این دیوار تاریخی به همراه خندق، کوره های آجر پزی، سد و کانالهای آب رسانی، قلعه های متصل به دیوار و قلعه شهرهای کوچک و بزرگ مجاور طویل ترین اثر معماری نظامی و استحکامات دفاعی ایران به شمار می آید.
 
دیوار بزرگ گرگان از کرانه دریای خزر در گمیشان آغاز شده و تا کوه های گلیداغ در شمال شرق کلاله امتداد داشت.

قدمت این طولانی ترین اثر تاریخی ایران به حدود دو هزار سال قبل باز می گردد و بقایای بر جای مانده از آن، رنج دوران رفته حکایت و تاریخ کهن مردمانی را تداعی می کند که برای حفظ آرمانها و میهن تلاش ها کرده اند. این اثر باستانی در منابع تاریخی و گزارش های علمی به نام های «سد سکندر»، «سد انوشیروان»، «سد فیروز»، «قزل آلانگ» و دیوار دفاعی شهرت دارد.
 
ساخت دیوار تاریخی گرگان بنا بر مدارک موجود به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اشکانی باز می گردد و براساس قرائن و دلایل مختلف نیز می توان آن را به اواخر دوره اشکانی حدود دو هزار سال قبل و اوایل دوره ساسانی حدود 1600 سال منتسب کرد.
 
این دیوار از ساحل شرقی دریای خزر از گمیشان آغاز شده و به طرف شمال آق قلا پیش می رود و پس از عبور از کرند و اینجه برون به شمال گنبد کشیده می شود. هم چنین این دیوار با گذشت از کلاله و عبور از منطقه زاو و پیشکمر کلاله و مراوه تپه به سمت جنگل گلستان کشیده می شود.
 
این دیوار در جاها و مسیرهایی که تهاجمات سنگین بود از مصالحی مانند آجرهای بزگ 40 در 40 و ضخامت 10 تا 15 سانتی متر ساخته شد و ارتفاع دیوار نیز در این مناطق بیشتر و بلندتر بود.
 
گلستان 1500 جاذبه فرهنگی و باستانی دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها