نگاهی به ناتوانی جنسی

این بیماری مردان را می‌آزارد

ناتوانی جنسی مشکلی است که برخی از مردان به آن دچارند، اما از ابراز یا پیگیری علل آن به دلیل شرم و حیا یا جنبه‌های روانی طفره می‌روند.
کد خبر: ۴۵۹۷۹۶

در حالی که ناتوانی جنسی تنها یک مشکل جسمی نیست، بلکه تبعات روحی و روانی آن به مراتب بیشتر است و حتی می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس و کارایی شغلی و اجتماعی فرد نیز منتهی شود.

با وجود این شاید بسیاری از مردانی که دچار اختلالات جنسی هستند، ندانند که در بسیاری از موارد ناتوانی جنسی در آنها تحت نظر یک متخصص اورولوژیست یا یک روان شناس قابل درمان است.

دکتر حبیب آریامنش، متخصص اورولوژیست در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاکید بر این که درمان نارسایی‌های جنسی در مردان با مشارکت بیمار، متخصص اورولوژیست و روان‌‌شناس ممکن خواهد بود، می‌گوید: مهم‌ترین عامل در درمان اختلالات جنسی، تشخیص علت آن است. روش‌های تشخیصی و درمانی زیادی، از درمان‌های دارویی گرفته تا جراحی و همین‌طور مشاوره‌های روان درمانی برای درمان نارسایی‌های جنسی در مردان وجود دارد.

ناتوانی یا اختلال جنسی

دکتر آریامنش با تاکید بر این که بیش از 50 درصد مشکلات زناشویی به اختلالات جنسی باز می‌گردد، می‌افزاید: ریشه بسیاری از اختلالات جنسی، ریشه روحی و روانی دارد و به عواملی چون افسردگی ، شیزوفرنی یا سایر اختلالات خلقی که ممکن است به تجربه‌های جنسی ناموفق نیز مربوط باشد، بازمی‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود، ولی می‌تواند به صورت دائمی و مزمن باقی بماند. در چنین مواردی بیمار باید از حیث داشتن بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون یا مصرف برخی داروها، مصرف سیگار و الکل و نیز از حیث اختلالات هورمونی مورد بررسی قرار گیرد. هر یک از این عوامل می‌تواند در ایجاد این نوع اختلال جنسی موثر باشد.

متخصصان اورولوژیست تاکید می‌کنند که دیابت از جمله بیماری‌هایی است که ایجاد ضایعات عروقی عصبی کرده و هجوم جریان خون را برای انجام ارتباط جنسی مطلوب مختل می‌کند و ناتوانی جنسی ناشی از مرض قند را ایجاد می‌کند؛ در نتیجه حفظ رژیم غذایی، ورزش و کنترل قند خون به وسیله دارو زیر نظر پزشک مربوطه مشکل را حل می‌کند.

مصرف طولانی مدت داروهای فشار خون و نیز داروهای اعصاب نیز می‌تواند به ایجاد این نوع اختلالات کمک کند. همچنین اختلالات غدد درون‌ریز یعنی تیروئید، پاراتیروئید و هیپوفیز را نیز نباید از نظر دور داشت.

آسیب‌های جراحی یا ناشی از تصادفات

به گفته متخصصان اورولوژیست مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر اختلالات جنسی در مردان می‌شود و با تشخیص و درمان آنها، نارسایی‌های جنسی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

دکتر آریامنش نیز می‌گوید: در برخی موارد آسیب‌های جراحی یا ناشی از تصادفات در ناحیه لگن می‌تواند منجر به بروز اختلالات عصبی و حسی در این ناحیه شده و فرد را با اختلالات جنسی روبه‌رو کند.

جراحی‌های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده‌بزرگ به کارگرفته می‌شود، به علت این‌که در آن جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت‌های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به برخی عروق و اعصاب دستگاه تناسلی شده و در نهایت ناتوانی جنسی ایجاد می‌کند. صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن نیز می‌تواند باعث ناتوانی جنسی شود.

خستگی روحی و اضطراب

بسیاری از روان‌شناسان تاکید می‌کنند که به‌هم ریختن شرایط روحی و روانی، خستگی‌های روحی و انواع اضطراب‌ها می‌تواند در مردان به شکل نوعی اختلال جنسی و بخصوص انزال زودرس بروز کند. مثلاً وقتی مردی استرس و افسردگی داشته یا نگران این باشد که نمی‌تواند رابطه جنسی مطلوبی داشته باشد، دچار ناتوانی می‌شود که به آن ناتوانی جنسی روانی می‌گویند.

این متخصصان تاکید می‌کنند که در بیش از نیمی از موارد، ناتوانی به علت بیماری یا جراحی و تصادف منجر به صدمات عروقی عصبی به وجود می‌آید. داروها و علل هورمونی نیز می‌تواند در این قضیه مؤثر باشد.

راه درمان بسته نیست

دکتر آریامنش تاکید می‌کند: برای درمان موثر نارسایی جنسی، مراجعه به متخصص اورولوژی اولین گام خواهد بود. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری، توصیه‌های لازم در اختیار بیمار گذاشته می‌شود و در صورت لزوم مشاوره با یک متخصص قلب، غدد یا روان‌شناس نیز توصیه می‌شود. اختلال جنسی با تشخیص درست عامل ناتوانی جنسی، در اکثر موارد با موفقیت قابل درمان خواهد بود.

این متخصص اورولوژی تاکید می‌کند: اقدامات تشخیصی متنوعی برای بررسی اختلالات خونرسانی و نیز هورمونی به عنوان عوامل موثر در بروز ناتوانی جنسی وجود دارد. درمان این نوع اختلالات هم در بسیاری موارد از طریق دارو و در موارد دیگر با جراحی امکان‌پذیر است، اما این نوع درمان‌ها در بیمارانی که دچار سکته قلبی یا مغزی یا مشکلات چشمی هستند، با محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

پونه شیرازی‌ -‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها