بازگشت به راهکارایران

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است: همه طرف‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، باید از راهکار ایران برای گذر از بن‌بست در برنامه هسته‌ای این کشور و حتی مسائل هسته‌ای در خاورمیانه استفاده کنند.
کد خبر: ۴۵۲۰۵۵

 «شبلی تالامی»، استاد دانشگاه «مریلند» در نیویورک تایمز نوشته است: بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران این گونه بحث می‌شود که یا اسرائیل باید با ایران هسته‌ای کنار بیاید و یا این کشور را بمباران کند؛ اما حقیقت این است که گزینه سومی هم هست و آن خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه است.

بنابراین، اگر غرب می‌خواهد بازی هسته‌ای ایران را تغییر دهد، باید برنامه هسته‌ای آمریکا را مورد پرسش قرار دهد، چرا که ایران همواره مدعی خلع سلاح هسته‌ای است و از استاندارد‌های دوگانه غرب در قبال برنامه هسته‌ای این کشور و سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل انتقاد کرده است.

به همین دلیل، ایران نمی‌تواند پیشنهاد خلع سلاح هسته‌ای را نپذیرد؛ پیشنهادی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، مورد حمایت مردم ایران هم هست.

این استاد دانشگاه بر این باور است، از سوی اسرائیل هم کسانی که تلاش می‌کنند ایران را تهدیدی وجودی برای خود بدانند، کسانی هستند که می‌خواهند گزینه‌های سیاست خارجی را محدود کرده و گزینه‌های آن را تنها در قالب جنگ با ایران توجیه کنند.

تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای، یکی از راهبردهای امنیتی ایران در خاورمیانه است که سال‌ها بر آن تأکید کرده و هر کاری که منجر به خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه شود، با استقبال ایرانیان روبه‌رو خواهد شد. آنچه غرب برای خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه با آن روبه‌روست، زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی است که سال‌هاست، از نظارت همه نهادهای نظارتی بین‌المللی پنهان مانده است.

چه کسی ضرر می‌کند؟

چند هفته ای است که غرب برای مواجهه با ایران دست به اقداماتی زده و آخرین حربه های خود را علیه ایران به کار گرفته است.

به گزارش جهان نیوزدر این زمینه کارشناسان معتقدند تحریم های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران تاثیری بر سیاست های هسته ای ایران نخواهد داشت، اما در عوض عواقب سنگینی را برای منطقه خاور میانه می تواند به دنبال داشته باشد.

 پل استیون از کارشناسان مسائل خاور میانه معتقد است: «اگر شما به تاریخ نگاه کنید، تحریم های نفتی هرگز موثر نبوده اند. بنابراین در این مورد نیز موثر نخواهد بود.» وی افزود: «این تحریم ها فقط باعث اختلال در روند عرضه نفت خواهد شد».

در این باره 'چاکیب خلیل' رییس سابق اوپک با اعلام اینکه عربستان و کشورهای عربی توان تامین نفت اروپا را ندارند تصریح کرد: کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فقط یک ماه می توانند نفت ایران را جایگزین کنند پس از آن بطور مثال اتحادیه اروپا باید از ذخیره های خود استفاده کند که این امر نیز در نهایت یک تا دو ماه می تواند ادامه داشته باشد آن وقت کمبود نفت محسوس خواهد شد و قیمت نفت افزایش یافت.

به نظر می رسد که تهدید تحریم ایران بیش از آنکه جنبه عملیاتی و اجرایی داشته باشد و بیش از آنکه در صحنه عمل خود را نشان دهد، نوعی بازی تبلیغاتی برای سرگرم کردن و دلخوشی سیاسیون غربی است تا کم کم محترمانه بپذیرند که باید با ایران هسته ای و قدرتمند کنار بیایند.

 نتایج معکوس ترور

 یک اندیشکده انگلیسی معتقد است که غرب با ترور دانشمندان هسته‌ای نمی‌تواند موجب توقف پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران شود.

به گزارش فارس، اندیشکده «مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» در مقاله‌ای با عنوان «آیا ترور دانشمندان ایرانی فایده‌ای دارد؟» به قلم «دینا اسفندیاری» ترور اخیر «مصطفی احمدی روشن» دانشمند هسته‌ای ایران را در چارچوب سیاست خراب‌کاری غرب بررسی کرد و این سیاست دسته‌جمعی را برای توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی‌فایده دانست.

دراین مقاله آمده است: اگر هدف از سیاست ترور دانشمندان تغییر تصمیم‌های استراتژیک ایران در تلاش برای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای است، این سیاست بی‌فایده بوده است.

 تهران همچنان به پیشرفت‌هایش در برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و تلاش‌هایش را در زمینه روابط عمومی نیز افزایش داده است؛ ایران اعلام کرده که در «فردو» غنی‌سازی تا میزان 20 درصد را آغاز کرده و موفق شده است تا برای رآکتور خود در «اراک» میله‌های سوخت هسته‌ای تولید نماید.

اعتراض جوانفکر

سایت روزنامه ایران، متن اعتراض اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری ایرنا و مدیرمسئول روزنامه ایران به حکم دادگاه در مورد وی را منتشر کرد.

در بخشی از این متن آمده است:پرواضح است که رأی صادره بر علیه اینجانب فاقد استدلال ، استناد و تحلیل حقوقی ، ادبی، منطقی و قانونی مبنی بر چگونگی حمل کلمات و جملات مندرج در مطلب منتشر شده در وبلاگ شخصی بنده با عنوان اتهام توهین به مقام معظم رهبری (دام ظله) است و این امر به نوبه خود می تواند بیانگر نوعی تخلف انتظامی محسوب شود، بنابراین ادعای اینجانب در مقام احقاق حق ، نه از باب دفاع از منافع خود، بلکه از باب لزوم تکریم قانون و رعایت حریم قضاست که از محوری‌ترین اصول آن ، ضرورت متعارف، معقول و متناسب بودن آراء صادره است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها