ورود فاضلاب به رودخانه کرگانه در ورودی شهر خرم‌آباد همواره یکی از مسائلی بود که از سوی مردم مورد انتقاد قرار می‌گرفت که این مشکل با پیگیری‌های شرکت آب و فاضلاب استان لرستان رفع شد.
کد خبر: ۴۵۰۸۰۸

به گزارش مهر، شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز لرستان با ارتفاع تقریبی 1200 متر از سطح دریا، دارای مسیلی نسبتا بزرگ بوده که سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌ها را در حوضه‌های بالادست خود به سمت رودخانه کشکان و در نهایت به کرخه می‌رساند.

این مسیل که از وسط شهر خرم‌آباد می‌گذرد، دارای یک شاخه فرعی به‌ نام مسیل کرگانه است که این رودخانه امتداد شرقی و غربی داشته و از ساحل چپ به مسیل اصلی خرم‌آباد ملحق می‌شود.

در سال‌های اخیر با رشد و توسعه ساخت و ساز در شهر هر روز به حریم طبیعی این مسیل تجاوز شده تا جایی که در بعضی از مقاطع از مسیل، آبراهه‌ای بسیار باریک به وجود آمده است.

کم‌ توجهی مسوولان وقت، مردم منطقه و عدم‌ نگهداری و زیبا‌سازی این رودخانه از سال‌های گذشته تا‌کنون باعث شده این رودخانه و اطراف آن بر اثر ورود فاضلاب‌های شهری، پسماندهای خانگی و خدماتی و زباله‌های شهری آن به محیطی غیربهداشتی و مملو از زباله‌ تبدیل شود به طوری که این رودخانه که به نوعی در ورودی شهر خرم آباد قرار دارد علاوه بر زشت کردن چهره شهر، موجب آزار شهروندان خرم آبادی نیز شده بود.

به هر حال پس از مدت‌ها آلودگی این رودخانه در مرکز استان لرستان، مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان دست به کار شدند تا رودخانه کرگانه را از ورود فاضلاب نجات دهند.

این در حالی است که ساماندهی منطقه کرگانه طی ماه‌های اخیر در دستور کار مسوولان قرار گرفته است تا با پیگیری‌های استاندار لرستان، فاز اول ساماندهی این منطقه روز گذشته به بهره‌برداری برسد.علی امیرسیفی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با اشاره به آزادسازی حریم رودخانه کرگانه خرم‌آباد اظهار کرد: به منظور جداسازی موقعیت رودخانه از املاک اشخاص حقیقی و حقوقی، رفع تجاوزهای صورت گرفته به مناطق بستر و حریم و جلوگیری از دخل و تصرف‌های غیر مجاز به رودخانه آزادسازی صورت گرفته است.

اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان نیز با بیان این‌که هم‌اکنون فقط آب‌های ناشی از بارندگی و پساب‌های شهری وارد رودخانه خرم‌آباد می‌شود، گفت: در حال حاضر رودخانه کرگانه با ایجاد شبکه فاضلاب از مشکل ورود فاضلاب خانگی رهایی یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها