در حال حاضر تولید انواع محصولات فرآوری شده انار به روش سنتی انجام می شود

جای خالی صنایع تبدیلی برای انار مازندران

به‌رغم این که انار بهشهر و میانکاله استان مازندران از شهرت بسزایی برخوردار است؛ ولی شواهد و آمار حاکی از آن است که نه‌ تنها وسعت باغات این محصول روبه‌ کاهش است بلکه فقدان صنایع تبدیلی برای استفاده‌های مختلف از انار سبب شده است که این میوه آن‌طور که باید مورد استفاده و بهره‌برداری بهینه قرار نگیرد.
کد خبر: ۴۳۸۳۹۰

به گفته صدیقه فاضل اشرفی، کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی بهشهر، انار، درخت یا درختچه‌ای است دائمی که در انواع خاک‌ها از شنی سبک تا رسی سنگین و حتی اراضی شور و قلیائی قابلیت رشد و پرورش را دارد و در استان مازندران، شهرستان بهشهر، بیشترین سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده است. وی انار شیرین، شکر، ترش و ملس را از ارقامی عنوان کرد که بومی این شهرستان است و افزود: سطح زیر کشت انار در شهرستان بهشهر 763 هکتار با متوسط عملکرد تولید 5‌/‌10 تن در هکتار است. اراضی ساحلی و ماسه‌ای شبه جزیره میانکاله رویشگاه انواع مختلفی از میوه انار است که وجود 12000 هکتار انار ترش خودرو با عملکرد 5 تن در هکتار در خلیج میانکاله و 150 هکتار انار وحشی ترش پراکنده در این شهرستان نشانگر جایگاه خوب توسعه و پرورش انار در این شهرستان است.

انار ارگانیک

وی مزایای انار شهرستان بهشهر را پرورش ارگانیک آن دانست و گفت: حدود 90 درصد انارهای این شهرستان و میانکاله به صورت ارگانیک و بدون استفاده از هیچ‌گونه کود یا سم شیمیایی به بار می‌نشیند که این مزیت در محصولات دیگر کمتر به چشم می‌خورد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این باره گفت: سابقه کشت انار در استان حاکی از آن است که مازندران از قدیم‌الایام بستر مناسبی برای کشت انار بوده است و در حال حاضر نیز در نقاط مرکزی و شرق استان انارکاری می‌شود. عادل صفایی به کمبود صنایع تبدیلی این میوه در استان اشاره کرد و افزود: صنایع تبدیلی انحصاری انار در استان وجود ندارد و مردم مناطق انارکاری شده استان، بیشتر با شیوه‌های سنتی، از این میوه استفاده‌ می‌کنند. به بیان دیگر آنها در روش‌های سنتی به تهیه رب، آب انار و همچنین خشک کردن دانه‌های انار می‌پردازند.روش‌های سنتی فرآوری انار اگرچه به نجات این میوه از فساد کمک می‌کند و از نظر اقتصادی سود اندکی هم به بومیان منطقه می‌رساند، اما کارشناسان معتقدند با ایجاد یک واحد فعال تولید انواع محصولات فرآوری شده انار نظیر صنایع تبدیلی کمک موثری به استفاده بهینه از این محصول و در نهایت صادرات فرآورده‌های آن می‌شود.

نبود متقاضی برای ایجاد صنایع تبدیلی

در همین حال رئیس اداره بررسی و نظارت بر طرح‌ها در مدیریت صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران در خصوص ایجاد صنایع تبدیلی انار گفت: در این مورد مجوز‌هایی صادر شده، اما به مرحله عملیاتی نرسیده است.

غلامرضا اجارستاقی افزود: برای ایجاد صنایع وابسته باید متقاضی برای عملیاتی کردن این طرح وجود داشته باشد و چون سرمایه‌گذاری در این زمینه به صورت خصوصی انجام می‌گیرد و حمایت دولت در حد تسهیلات یارانه‌ای است، چندان مورد توجه متقاضیان طرح‌های کشاورزی قرار نگرفته است. این در حالی است که در مازندران بیشتر محصولات استراتژیک مانند مرکبات و برنج مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

در استان مازندران دو واحد تولید انواع محصولات فرآوری شده انار دارای پروانه بهره‌برداری در تولید رب انار با ظرفیت سالانه 150 تن هستند که طبق تحقیقات به عمل آمده فعالیت مستمری ندارند و جواز تاسیس یک واحد تولید آب انار با ظرفیت سالانه 150 تن و یک واحد روغن کشی هسته انار با ظرفیت تولیدی 500 تن و 2 واحد تولید کنسانتره انار با ظرفیت تولید 20350 تن نیز صادر شده است.

مژگان عالیشاه‌ /‌ جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها