اعمال ‌قانون ‌انتقال ‌عادلانه ‌یوفا‌ می‌تواند محدودیت‌هایی ‌را برای تیم‌های ‌ثروتمند ایجاد‌ کند

تابستان‌ جنجالی نقل و ‌انتقالات ‌فوتبال اروپا

بازار نقل و انتقال‌های تابستانی کارش را شروع کرده و در ماه‌های آینده قطعا خبرهای داغی از انتقال بازیکنان به تیم‌های بزرگ اروپایی خواهیم شنید. اما نکته‌ای که سبب خواهد شد انتقال‌های امسال تفاوت عمده‌ای با سال‌های گذشته داشته باشد، اعمال قانون انتقال عادلانه یوفاست که می‌تواند محدودیت‌هایی را برای تیم‌های ثروتمند ایجاد کند. میشل پلاتینی این طرح را ارائه داد تا بلکه مانع ولخرجی‌های تیم‌هایی شود که بدون توجه به عواقب خریدهایشان، رقم‌های نجومی ‌به بازیکنان‌ می‌دهند؛ البته در فصل بعد برای اولین بار تیم‌ها از سوی یوفا تحت نظارت قرار می‌گیرند و از سال 2015 تنها تیم‌هایی که دارای تعادل مالی باشند، می‌توانند در بازی‌های اروپایی بازی کنند.
کد خبر: ۴۱۴۲۰۸

این تعادل مالی مربوط به خرید‌ و فروش بازیکنان و همچنین میزان دستمزدی است که به آنها از سوی باشگاه مربوطه پرداخت می‌شود. یوفا به این ترتیب به تیم‌ها اجازه خواهد داد ظرف 3 سال از سال 2012 حدود 45 میلیون یورو تراز منفی مالی داشته باشند و از سال 2015 تا سال 2018 این میزان به 30 میلیون یورو کاهش پیدا خواهد کرد. البته مبالغی که صرف بهبود شرایط ورزشگاه‌ها یا تیم‌های پایه می‌شود دراین محاسبه گنجانده نخواهد شد.

احتیاط تیم‌ها در بازار

با چنین چشم‌اندازی تیم‌ها دست به عصا در بازار نقل وانتقال امسال ظاهر شده‌اند. منچسترسیتی که تابستان قبل بیش از 84 میلیون یورو خرید کرد و با به خدمت گرفتن بازیکنانی چون جیمز میلنر از استون ویلا، داوید سیلوا از والنسیا و جروم بواتنگ از‌هامبورگ برای اولین بار به بازی‌های لیگ قهرمانان صعود کرد، هنوز خرید بزرگی انجام نداده و البته چند بازیکن از جمله امانوئل ادبایور، کارلوس ته‌وز، شی گیون، وین بریج، روکه سانتا کروز و شون رایت فیلیپس را هم در فهرست فروش قرار داده است؛ البته فروش ته‌وز هنوز قطعی نشده و باید دید تصمیم خود این بازیکن در هفته‌های آینده چیست.در آن سوی جدول لیگ برتر تیم‌هایی که نتوانستند به لیگ قهرمانان راه پیدا کنند هم انگیزه‌ای برای خریدهای بزرگ ندارند. تاتنهام که فصل قبل فراتر از حد انتظار، در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان حاضر شد، امسال نتوانست در بین 4 تیم اول لیگ برتر قرار گیرد. این تیم حالا در خطر از دست دادن لوکا مودریچ و گرت بیل قرار دارد و هر دو ستاره خواهان جدایی از تاتنهام هستند. چلسی که در ژانویه گذشته هزینه سنگینی را برای انتقال فرناندو تورس و دیوید لویس متحمل شد حالا باید در کنار بازیکنان تازه به دنبال مربی جدید هم باشد. آنها کارلو آنچلوتی را در راهروی ورزشگاه گودیسون پارک پس ازبازی با اورتون اخراج کردند. روملو لوکاکو نوجوان بلژیکی یکی از بازیکنانی است که به جای کاکا یا حتی نیمار، به تیم رومن ابراموویچ خواهد پیوست. چلسی و منچستریونایتد هر دو در خط‌ هافبک به چهره‌های تازه‌ای نیاز دارند و این نکته سبب شده تا هر دو تیم بازیکنان مشابهی را در بازار نقل و انتقال جستجو وا نتخاب کنند. در ایتالیا میلان و اینتر هم شرایط مشابهی دارند و شاید بازیکنانی در بین این 4 تیم تعویض شوند از جمله «اسنایدر» و «نانی» که سخت مورد توجه دو تیم اینترو یونایتد هستند به احتمال جایشان را عوض خواهند کرد.

فابرگاس سوژه اصلی

در لندن هنوز سوژه اصلی انتقال همچون 2 سال اخیر «سسک فابرگاس»، کاپیتان آرسنال است. آرسن ونگر عکس‌العمل شدیدی به مصاحبه او با مجله دون بالون اسپانیا داشت و مشخص شد این بار فابرگاس سعی نکرده وفاداری‌اش به آرسنال را در گفت‌وگو اثبات کند. او به‌عکس اشاره کرده بود، هیچ مربی در تیمی‌ اسپانیایی در صورت عدم‌کسب جام برای 3 فصل متوالی سرکار باقی نمی‌ماند. ونگر دست به شکایت از مجله اسپانیایی زد، اما با انتشار متن نوار مصاحبه مشخص شد فابرگاس عین این جملات را گفته و شکایت ونگر موردی ندارد. در واقع شکایت او از مجله بایستی به شکایت از عملکرد خودش در سال‌های اخیر بدل می‌شد.

نکته: شاید بازیکنانی در بین‌4 تیم میلان ،‌اینتر ، چلسی و منچستر یونایتد تعویض شوند، از‌جمله «اسنایدر» و «نانی» که سخت مورد‌توجه دو تیم اینترو یونایتد هستند، به‌احتمال‌جایشان را عوض خواهند کرد

تیم او بیش از هر زمان دیگری به یک دروازه‌بان خوب و یک مدافع وسط ششدانگ نیاز دارد و این موضوع هیچ ارتباطی با باقی ماندن یا رفتن فابرگاس از آرسنال ندارد.رئال مادرید و بارسا هر دو سخت به دنبال این ستاره هستند، ولی مادرید خریدهای تابستانی اش را خیلی زود شروع کرده و نوری شاهین و‌هامیت آلتین توپ را از تیم‌های دورتموند و بایرن مونیخ خریده است و در آستانه خرید فابیو کونترائو پرتغالی است.سیاست‌های مالی نادرست دربارسلونا هم سبب شده با وجود افتخارات فراوان در 3 سال اخیر، بیلان مالی این باشگاه بدتر از هر زمان دیگری باشد و تنها قرارداد تبلیغاتی140 میلیون پوندی با بنیاد قطر، مسوولان تیم را از فروش ستاره‌ای چون لیونل مسی منصرف می‌کند. فوتبال اسپانیا بیش از هر کشور دیگری مقروض است و برآوردهای اولیه حاکی از بدهی 3 میلیارد یورویی تیم‌های فوتبال این کشور است و به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال اسپانیا باید محدودیت‌هایی را برای 6 باشگاه صدرنشین لالیگا در بازار نقل وا نتقالات معین کند.

قصه تکراری در ایتالیا

در ایتالیا هم وضع خیلی بهتر نیست و به نظر می‌رسد در صورت تداوم خرج‌های بی‌حساب و کتاب، یوفا در سال‌های آینده باشگاه‌های میلان و اینتر را از بازی‌های لیگ قهرمانان کنار بگذارد. در یک دهه اخیر اینتر همچون من سیتی و چلسی دست به خریدهای هنگفتی زد، ولی نبود ریزحساب‌های مالی‌شان مانع از مشخص‌شدن هزینه‌های سرسام‌آوری شده که برای قهرمانی در لیگ قهرمانان سال قبل متحمل شدند. ماسیمیلیانو آلگری، مربی میلان همه از سیلویو برلوسکنی مالک باشگاه خواسته، تابستان امسال دست به خریدهای مهمی‌ بزند تا توانایی تیم کاهش پیدا نکند. بازیکنانی چون تای تایووو از مارسی و فیلیپ مکسس از رم و البته هنریک گانسو از سانتوس مد نظر آنها هستند و اینتر هم به دنبال خرید خاویر پاستوره از پارما و الکسیس سانچز از اودینزه است، هر چند من سیتی و من یونایتد هر دو به دنبال این بازیکنان هستند.

یووه برای نگاه داشتن «آلبرتو اکوییلانی» مصمم به نظر می‌رسد، اما برای این‌که توازنی در محاسبات مالی‌اش داشته باشد دست به فروش «لوییجی بوفون» زده و شاید حتی به این ترتیب بتواند هزینه بازسازی ورزشگاه دل‌آلپی را تامین کند. رم با حضور مالکان آمریکایی‌اش می‌تواند امیدوار به خرید بوفون باشد. با بازنشسته شدن فان درسار، یونایتد هم به دنبال دروازه‌بان است، اما بعید است بوفون راهی یونایتد شود و در عوض آنها «داوید دگا» دروازه‌بان آتلتیکومادرید را در نظر دارند، هر چند گزینه اصلی آنها مانوئل نویر از بایرن‌مونیخ سر درآورد.

ستاره‌های آمریکای جنوبی

بازیکنان جوان آمریکای جنوبی هم در راه اروپا هستند. «اریکا لاملا» و «روگلیو فونس» هر دو از ریور پلاته به اروپا خواهند رفت و لوکاس پیازون هم از سائوپائولو با 17 سال سن به چلسی می‌رود. «خوان مانوئل ایتروبه» پاراگوئه‌ای هم قبل از این ‌که 18 سالش تمام شود به پورتو خواهد پیوست. او ستاره بازی‌های جوانان آمریکای جنوبی در سال گذشته بود. با آمدن این بازیکن پورتو شانس فروش‌ «هالک» یا «فالکائو» 2 مهاجم اصلی‌اش را با بهای خوبی دارد. آنها در‌یک دهه گذشته یکی از بهترین فروشندگان بازیکن در اروپا بوده‌اند و این سیاست چندان از سوی تماشاگران آنها مورد استقبال قرار نگرفته است، چون پورتو ستاره‌هایش را ارزان می‌خرد و گران می‌فروشد وگرچه از نظر مالی در شرایط با‌ثباتی قرار می‌گیرد، اما در سطح اروپا نمی‌تواند به شکل دائم جزو قدرت‌های مطرح باشد.

روزنامه تایمز‌ / مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها