آب آشامیدنی شوخی بردار نیست. وقتی چنین منبع حیاتی آلوده شود، جان میلیون ها نفر در خطر جدی می افتد. پس در اینجاست که «تصفیه آب» می تواند نقشی موثر داشته باشد و خیال همه را راحت کند.
کد خبر: ۴۱۴۰۱

اما چنین فرآیندی هزینه زیادی در بر دارد و علاوه بر آن توسط اشخاص عادی هم امکانپذیر نیست و به تجهیزات زیادی نیاز دارد.
بر همین اساس محققان همواره درگیر کشف روشهایی ارزان قیمت بوده اند که کارایی هم داشته باشد وقتی عده ای از محققان 3 سال پیش کشف کردند سرخسی با نام علمی Pteris Vittata توانایی جمع کردن بیش از حد آرسنیک را در خود دارد، به فکر استفاده از آن در جهت تصفیه آبهای آلوده به آرسنیک افتادند.
این سرخس بخصوص می تواند تا 22 گرم آرسنیک را در هر کیلوگرم از ماده گیاهی خود جمع کند و علاوه بر این بسیار مقاوم است و رشد سریعی هم دارد.
به هر حال پس از تحقیقات فراوانی در این زمینه ، محققان به این نتیجه رسیدند که این سرخس می تواند براحتی و بسرعت از پس این وظیفه برآید.
در این روش که به آن «تصفیه گیاهی» می گویند، سرخس مستقیما در آبهای آلوده پرورش داده می شود و به این ترتیب عنصر آرسنیک را از محل پرورش خود جذب می کنند.
گرچه این فناوری خیلی جالب توجه است ، اما برخی معتقدند در حجم زیاد آب نمی توان از آن بهره گرفت . به هر حال آلودگی آرسنیک در آبهای شرب و آبیاری در کشورهایی از قبیل بنگلادش و هند، تهدید بسیار جدی برای سلامت مردم به حساب می آید.
آب چشمه های این کشورها به شدت به آرسنیک آلوده است و وقتی از آنها برای آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می شود، این عنصر در محصول برنج تجمع پیدا می کند.
تخمین زده اند هر ساله 3 هزار نفر در کشور بنگلادش بر اثر آلودگی آرسنیک ، جان خود را از دست می دهد. محققان امیدوارند سرخس ها ناجی آبهای آلوده این کشورها شوند و بتوانند خود را با شرایط آب و هوای گرم و مرطوب این کشورها وفق دهند و آرسنیک اضافی را از آب حذف کنند.
شایان ذکر است ، حد مجاز آرسنیکی که توسط (EPA آژانس حفاظت از محیط زیست) برای آبها مشخص شده است ، 10میکروگرم در لیتر است ؛ اما در اکثر کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه این عدد 5 برابر بیشتر از حد مجاز خود است.
مزیتی که تصفیه آب توسط سرخس ها دارد، این است که پس از عملیات تصفیه هیچ گونه ضایعات شیمیایی غنی از آرسنیک بر جا نمی ماند و علاوه بر این می توان در حدود سه چهارم آرسنیک جذب شده در سرخس ها را بازیافت کرد و از آنها در مصارف صنعتی هم بهره گرفت.

مترجم: فریبا فرهادیان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها