کشف فسیل‌ گونه جدید ماهى در تبریز

ارتباط دریاچه ارومیه با دریاى خزر اثبات شد

با کشف فسیل‌ گونه جدیدی ماهى در اطراف تبریز، ارتباط دریاچه ارومیه قدیم با دریاى خزر توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور به اثبات رسید.
کد خبر: ۴۱۰۰۵۲

به گزارش ایسنا، کارشناسان سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور موفق به کشف گونه جدیدى از جنس ماهى آترینا در رسوبات میوسن بالایى (حدود 9میلیون سال قبل) در اطراف شهر تبریز شدند که بر همین اساس ارتباط دریاچه ارومیه قدیم با دریاى خزر به طور مستند اثبات مى‌شود.

گفتنى‌ است؛ ، دکتر جمشید افتخارنژاد در سال 1983 فرضیه احتمال ارتباط گوشه شمال غرب دریاچه ارومیه فعلى با دریاى‌خزر را از طریق رودخانه ارس از چندین هزار سال پیش خاطرنشان کرده بود که با بالا آمدن مناطق شمالى دریاچه ارومیه توسط گسل تبریز، این دو حوضه از یکدیگر جدا شدند.

با تحقیقات جدید کارشناسان سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور مبنى بر کشف فسیل ماهى در حوضه تبریز، فرضیه ارتباط دریاچه ارومیه بزرگ با دریاى‌خزر از میلیون‌ها سال پیش به صورت مستند به اثبات رسید.

بر همین اساس، کارشناسان سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى مراکز تهران و تبریز و دو محقق از کشورهاى ایتالیا و آلمان موفق به کشف فسیل‌هاى ماهى رسوبات لیگنیت‌دار اطراف تبریز شدند که تحت عنوان «A.atropatiensis» نامگذارى شد و در ژورنال معتبر مخصوص معرفى گونه‌هاى جدید (ActaPalaeontologica Polonica) چاپ شد.

گفتنى ا‌ست؛ این جنس ماهى در عهد حاضر شامل پنج گونه ماهى است که در دریا و آب‌هاى لب شور کناره شرقى اقیانوس اطلس، دریاى مدیترانه، دریاى سیاه و دریاى خزر زندگى مى‌کند و جزو هفت گونه فسیلى از دوران میوسن (5 تا 23 میلیون سال قبل) است.

گونه جدید مذکور از فسیل ‌کشف شده در رسوبات لیگنیت‌ دار منطقه باغمیشه - مرزداران نزدیک شهر تبریز شناسایى شد که شباهت بسیار نزدیکى به گونه عهد حاضر تحت عنوان Atherina boyeri به عنوان تنها گونه زنده از جنس آتریناى دریاى خزر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها