دغدغه‌های اهالی سینما در انتخاب محل و ساخت شهرک سینمایی

نشانی شهرک سینمایی را از فیلمسازان بپرسید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هنوز محل قطعی ساخت شهرک سینمایی ایران مشخص نشده است و این انتخاب نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد. سیدمحمد حسینی که حرف‌هایش را پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منعکس کرده است، با بیان این مطلب افزود: گزینه‌های مختلفی برای احداث یک شهرک جدید سینمایی در مکان‌هایی مانند هشتگرد، زرندیه و احمدآباد مستوفی در نزدیکی تهران مطرح بوده که پاره‌ای از مشکلات باعث تردیدهایی درباره مناسب بودن آنها شده است.
کد خبر: ۴۰۹۶۶۸

او با اشاره به این که در این باره نیاز به کار کارشناسی بیشتری داریم، از ضرورت جامع‌نگری در ساخت شهرک سینمایی سخن گفت تا سرمایه‌گذاری روی آن به نفع کل سینمای کشور باشد.

شهر سینماگران

شهرک‌های سینمایی غزالی و دفاع مقدس، 2عرصه‌ای هستند که در 30 سال گذشته شاهد ساخت ده‌ها فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی بوده‌اند و با وجود تمام محدودیت‌ها، بار سنگین میزبانی از گروه‌های فیلمسازی را به دوش کشیده‌اند. اما اینک که از عمر یکی از این شهرک‌ها 32 و از دیگری 26 سال می‌گذرد و مجموعه تلویزیونی هزاردستان و فیلم سینمایی پرواز در شب یادآور شروع به کار آنهاست، به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده تا مکانی مناسب برای استقرار و کار گروه‌های سینمایی در نظر گرفته و تجهیز شود.

شهرک سینمایی مثل هر شهر دیگری، پیش از هر چیز باید شرایط اقامت و کار و زندگی را برای شهروندانش فراهم کند که در این جا بی شک منظور همان فیلمسازان هستند.

در واقع شهرک سینماگران ترکیب درست‌تری است تا شهرک سینمایی. برای همین به سراغ برخی از اهالی سینما رفتیم تا نظر آنان را درباره شرایط و ویژگی‌های بایسته این شهرک جویا شویم.

همکاری همه نهادها

فرج‌الله سلحشور که با آثاری چون ایوب پیامبر، اصحاب کهف و حضرت یوسف بیش از هر کارگردان دیگری ضرورت ساخت شهرکی سینمایی را با پوست و گوشت خود حس کرده است، در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این باره گفت: قبل از پیدا کردن محل ساخت شهرک سینمایی، به نظرم باید مدیران و مسوولان همه نهادهای دست‌اندرکار ساخت فیلم و سریال گرد هم آیند و با یک کاسه کردن فکر و سرمایه خود، جایی را برای این کار انتخاب کنند تا برای همیشه تمام انتظارات فیلمسازان را برآورده سازند.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما هم با تایید این که باید به سمتی رفت تا تمام فعالیت‌های سینمایی در یک‌جا متمرکز شود، تاکید کرد: منظور از شهرک سینمایی تنها جایی نیست که در آن دوربینی کاشته و صحنه‌هایی گرفته شود و سپس همه آنجا را ترک کنند. این محل باید همه خدمات را به گروه‌های فیلمسازی و سینماگران ارائه کند.

او ادامه داد: چنین شهرکی نیازمند هتل برای اسکان هنرمندان و عوامل فیلمسازی، استودیوهای مجهز، تجهیزات فنی و امکانات زیربنایی مناسب است تا از ابتدا تا پایان یک کار سینمایی یا تلویزیونی را پشتیبانی کند.

فیلمسازانی که طرف مشورت نیستند

حسن برزیده، کارگردان فیلم‌هایی چون پرواز خاموش و دکل نیز با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در ساخت شهرک سینمایی به هیچ وجه هزینه نیست و بلکه یک‌پس‌انداز طولانی مدت است، افزود: چون عرصه و امکانات مناسبی نداریم، هر گروه فیلمسازی به منطقه و لوکیشن خاصی می‌رود که هم هزینه‌های تولید را سرسام‌آور افزایش می‌دهد و هم فشار روحی و کاری زیادی را به گروه وارد می‌کند.

این کارگردان با بیان این که کمتر فیلمسازی در جریان انتخاب محل ساخت شهرک سینمایی قرار گرفته است، تاکید کرد: بهتر است مسوولان جلساتی با سینماگران بگذارند و نظر آنان را جویا شوند و از تجربیاتشان استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است محلی برای ساخت شهرک انتخاب شود که پس از هزینه‌های بسیار، خیلی مورد استقبال گروه‌های فیلمسازی قرار نگیرد.

در حالی که مقامات وزارت ارشاد همچنان در پی نشانی شهرک سینمایی هستند، به‌نظر می‌رسد فیلمسازان و سینماگران تنها کسانی باشند که می‌توانند به بهترین وجه آنها را راهنمایی کنند؛ افرادی که گویا هنوز خیلی محل مشورت قرار نگرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها