معاون اول رئیس جمهوری گفت: 220 مصوبه در جلسه هیأت دولت در سیستان و بلوچستان به تصویب رسید.
کد خبر: ۳۹۵۳۶۶

به گزارش مهر از زاهدان، محمد رضا رحیمی شب چهارشنبه در پایان جلسه هیأت دولت در زاهدان در جلسه خبری با خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی اظهار داشت: 220 مصوبه با بودجه بسیار بالا که قابل مقایسه با سفرهای قبلی نیست به تصویب رسید، گرچه در دو سفر قبلی نیز اعتبارات زیادی به این استان تخصیص یافته بود.

وی گفت: دکتر احمدی نژاد در این جلسه از وزرای دولت خواست با تمام ظرفیت و تا حد امکان برای آسایش و رفاه مردم سیستان و بلوچستان طرح و اعتبار به تصویب برسانند که همین گونه نیز شد.

وی افزود: در سفر سوم هیئت دولت به استان اعتبارات تصویب شده بیش از 10 هزار میلیارد ریال، تسهیلات تصویب شده بیش از 12 هزار میلیارد ریال، تسهیلات قرض الحسنه بیش از 750 میلیارد ریال و اوراق مشارکت نیز بیش از 20 هزار میلیارد ریال است.

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: در جلسه کارگروه فرهنگی، رئیس جمهور برای پنج سال و هر سال 50 میلیارد تومان اعتبار برای امور فرهنگی این استان اختصاص دادند که مجموعا دو هزار و 500 میلیارد تومان می شود.

وی گفت: این اعتبار جدای از بودجه های سنواتی فرهنگی است.

وی افزود: در بخش فعالیتهای دستگاه های فرهنگ و هنر علاوه بر 250 میلیارد تومان یادشده، 65 میلیارد ریال برای تامین بخشی از نیازهای اعتباری مناطق نمونه گردشگری، تکمیل موزه مرکزی استان و ایجاد زیر ساخت های شهر سوخته است.

رحیمی اظهار داشت: شهر سوخته بیانگر فرهنگ و تمدن برجسته پنج هزار ساله استان است که در آن زمان جراحی های بزرگی انجام می شده و حکایت از وجود عالمان بزرگی دارد.

وی گفت: احداث سالن ورزشی 2500 نفره در ایرانشهر طی دو سال از دیگر مصوبات جلسه هیئت دولت برای استان بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در بخش انرژی، صنعت و معدن و کشاورزی مبلغ 1700 میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری طی سال 90 تا 93 اختصاص یافت.

وی بیان کرد: احداث یک واحد تولید فولاد خام به ظرفیت 800 هزار تا یک میلیون و 600هزار تن در چابهار یکی دیگر از مصوبات مهم و قابل توجه دولت است.

وی در ادامه گفت: کارگروهی در اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان تشکیل شد که از نزدیک مسایل صنعت و معدن استان را مورد توجه قرار دهد و راه را برای استخراج معادن و توسعه صنعت هموار کند.

وی افزود: این کارگروه با مسئولیت وزیر صنایع و معادن و عضویت دیگر وزارتخانه ها تشکیل می شود و مصوبات و تصمیمات آن حکم مصوبات و تصمیمات دولت را دارد.

رحیمی گفت: ساماندهی تالاب هامون از دیگر مصوبات دولت بود که با توجه به تشکیل کارگروه تالابهای کشور، تالاب هامون نیز به آن اضافه شد که وزرای عضو نقشه اساسی برای این تالاب تهیه کنند.

وی با تاکید اظهار داشت: هامون نباید نابود شود زیرا در اقتصاد مردم سیستان و طراوت منطقه و نشاط مردم نقش اساسی دارد به همین سبب باید هامون زنده بماند.

وی افزود: مصوبات این کارگروه نیز حکم مصوبات دولت را دارد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تامین 50 درصد اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرحهای سیستم آبیاری تحت فشار از جمله مصوبات سفر سوم دولت است بدین معنا که هر یک از کشاورزان اقدام به اجرای این طرح کند نیمی از هزینه های آن توسط دولت پرداخت خواهد شد و سقف اعتباری نیز برای آن تعیین نشده و به هر مقدار که کشاورزان فعالیت کنند، 50 در صد اعتبار مورد نیاز تامین می شود.

وی بیان کرد: اختصاص 600 میلیارد ریال برای شبکه های آبیاری، زهکشی و تجهیز و آماده سازی زمین های پایین دست سدهای ساخته شده از دیگر مصوبات جلسه هیئت دولت در استان است.

وی افزود: در سفرهای قبلی تاکنون پنج سد در استان ساخته و بهره برداری شده و سدهای دیگری نیز آماده است و باید کانال کشی تا مزارع انجام شود.

رحیمی در ادامه گفت: به منظور ساخت پالایشگاه نفت خام در چابهار و صنایع پایین دست آن چهار هزار و 120 میلیارد ریال منابع ارزی و ریالی اختصاص یافت.

وی افزود: این پالایشگاه با ظرفیت پالایش 40 هزار بشکه نفت در روز ساخته می شود.

وی بیان داشت: اختصاص 300 میلیارد ریال برای کمک به حفاظت از منابع طبیعی و اجرای عملیاتهای بیابانزدایی بین سالهای 1390 تا 93 ، تامین 300میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح و بهسازی شبکه های فرسوده برق استان در سال 90 تا 92 و اختصاص 100میلیارد ریال برای ساماندهی و اسکان هزار خانوار عشایر استان تا سال 91، از جمله مصوبات سفر سوم دولت است.

وی افزود: مطالعه و اجرای گازرسانی به شهرهای فاقد گاز استان بیش از 1500 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و برای اینکه راه را هموار کنیم تمام مراحل تشریفات اداری حذف و به وزیر نفت اختیار داده شد تا با ترک تشریفات برای سرمایه گذارانی که می خواهند بویژه از طریق فاینانس سرمایه گذاری کنند تصمیم گیری کند.

وی گفت: انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی و مطالعه انتقال خط لوله اتان به این منطقه، مطالعه و احداث سدهای قصرقند و گوهر کوه، تقویت اعتبار سدهای کهیر، زیردان، کهک و مطالعه سدهای کاریانی، سرابدوک،اسفند و رزک، علاوه بر پنج سد سفرهای اول و دوم است که به تصویب رسید.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: تامین منابع مالی مورد نیاز 200 میلیون یورو برای اجرای عملیات آب و خاک استان با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی، اختصاص 60میلیارد ریال برای اجرای صنایع تبدیلی از دیگر مصوبات هیات دولت است.

وی افزود: مطالعه ایجاد شهرک صنعتی مشترک مرزی بامشارکت کشور همجوار، ایجاد و اجرای هشت ناحیه صنعتی در زابل، زاهدان، ایرانشهر، هیرمند، میانکنگی و سراوان نیز در این جلسه تصویب شد.

وی گفت: اختصاص صد در صد اعتبارات سال 90 استان که به پیشنهاد استاندار مطرح و با رای بالایی در هیات دولت تصویب شد.

رحیمی افزود: تشکیل کارگروهی متشکل از پنج وزارتخانه برای ساماندهی و توسعه امور بازرگانی، صادرات و بازاچه های مرزی یکی از نکات مهم است.

وی بیان داشت: در جلسه اتاق بازرگانی با تجار تصمیم گیری شد که یکی از راههای بهبود معیشت منطقه انجام کارهای روان بازرگانی و تجاری است، که در جلسه هیات دولت تصویب شد این کارگروه به ریاست وزیر بازرگانی همه اموری را که مورد تسهیل تجارت بین سیستان و بلوچستان و پاکستان و افغانستان می شود آماده کند.

وی گفت: برای بهبود زندگی تجار و بازرگانان و مردم حاشیه مرز، سقف مبادلات نیز برداشته شده و می توانند صادرات و واردات کالاهای مجاز را طبق مقررات صادرات و واردات انجام دهند.

وی افزود: اختصاص باقی مانده تسهیلات بانکی بنگاههای زود بازده در سال 90 از دیگر مصوبات هیات دولت بود.

رحیمی گفت: هزار و سه میلیارد ریال منابع قرض الحسنه و سایر منابع بانکی برای کمک به طرحهای اشغالزا، خوداشتغالی و کمک به تعاونی ها و سایر متقاضیان اختصاص یافت و در زمینه اشتغال نیز با توجه به اینکه پارسال 42 هزار شغل در استان ایجاد شده بود در جلسه هیات دولت تصویب شد که این رقم امسال به دو برابر برسد.

وی اظهار داشت: امید است با این اقدام و ایجاد حداقل 80 هزار شغل، نرخ بیکاری که در استان بالاست بشدت پایین بیاید اگر این رقم انجام شود نرخ بیکاری به زیر پنج درصد خواهد رسید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اختصاص 445 میلیارد ریال برای ساخت 1200 واحد مسکونی شهری، تهیه چهار هزار جهیزیه و تامین چهار هزار مسکن و چهار هزار لوازم منزل محرومان به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی استان از دیگر مصوبات سفر سوم هیات دولت است.

وی افزود: اختصاص 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی، و برنامه ریزی برای اجرای طرح حرفه آموزی حدود 100هزار نفر نیز تصویب شد که به دستور رئیس جمهور وزارت کار موظف شد امسال به 100 هزار نفر در استان آموزشهای حرفه ای ارایه کند.

وی اظهار داشت: 80 میلیارد ریال برای کپرزدایی مسکن روستایی و ساخت دو هزار واحد مسکونی روستایی در سالهای 90 و 91، صدور مجوز فروش اوراق مشارکت به میزان 20 هزار میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی 30 شهر و دو هزار روستا از دیگر مصوبات دولت است.

رحیمی گفت: آماده سازی راههای روستایی روستاهای بالای 50 خانوار توسط وزارت راه با همکاری استانداری، اختصاص 60 میلیارد ریال برای توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای و تجهیز کارگاهها، 800 میلیارد ریال تسهیلات برای بهبود ناوگان حمل و نقل و اجرای طرح توسعه فرودگاه بین المللی زاهدان، 840 میلیارد ریال برای تسریع در طرح راه آهن چابهار - زاهدان اختصاص یافت این در حالی است که برای این طرح امسال 40 میلیارد ریال تصویب شده بود که به 840 میلیارد ریال ارتقا یافت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: مطالعه و شروع عملیات اجرایی راه آهن زاهدان به مرز میلک سیستان با افغانستان و زاهدان به میرجاوه، اختصاص 600 میلیارد ریال برای عمران شهری و توسعه فضای سبز و کمک به شهرداریها جدید و دهیاریها و پروژه های حوادث غیر مترقبه در بخش آموزش، بهداشت و درمان از جمله این مصوبات است.

وی بیان کرد: هزار میلیارد ریال برای احداث کلاسهای استاندارد برای جایگزینی کلاسهای غیر استاندار و فرسوده، اختصاص سالانه 500 میلیارد ریال برای اجرای طرحهای مصوب شورای توسعه غرب و شرق کشور از دیگر مصوبات هیات دولت برای سیستان و بلوچستان است.

رحیمی گفت: وزیر آموزش و پرورش مکلف شد ظرف دو هفته طرحی را در دولت به تصویب برساند که برای کلیه افراد بازمانده از تحصیل بویژه دختران استان، امکانات تحصیلی فراهم شود.

وی افزود: اختصاص 155 میلیارد ریال برای تکمیل و اجرای پروژه های دانشگاههای استان و حمایت از توسعه فناوریهای نوین در مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی استان و 300 میلیارد ریال برای مقابله با ریز گردها و پیشگیری از آنها اختصاص یافت.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: 100 میلیارد ریال برای اتمام بیمارستانهای نیمه تمام استان، 60 میلیارد ریال برای تسریع در توسعه پردیس دانشگاههای زابل و زاهدان و احداث دانشکده پزشکی در سایت پردیس دانشگاه زابل طی سال 90 و 91 و احداث 220 خانه بهداشت روستایی، 17 پایگاه بهداشت شهری و 31 پایگاه اورژانس جاده ای و مطالعه احداث دانشکده صنعت و معدن خاش از مصوبات سفر سوم دولت است.

وی با تشریح مصوبات سفرهای اول و دوم دولت به سیستان و بلوچستان گفت: در سفر اول 175 مصوبه توسط دولت تصویب که 95 درصد آنها اقدام شده و یا در دست اقدام است.

وی افزود: اعتبار تخصیصی سفر نخست 120هزار میلیارد ریال است که در بین استانهای کشور بی نظیر و یا کم نظیر است.

وی بیان داشت: حاصل سفر دوم هیات دولت به این استان 231 مصوبه با 70 هزار میلیارد ریال اعتبار بود که 79 درصد آنها اقدام شده و یا در دست اقدام است.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: این مصوبات سبب بهبود شاخص ها شد بطوریکه در ساخت بزرگراه 309 درصد، راه روستایی 109 درصد، صنعت 133 درصد، مخابرات در تلفن همراه 576 درصد و تلفن ثابت 84 درصد افزایش داشته اند.

وی افزود: مراکز علمی، پژوهشی و پارکهای فناوری با افزایش 500 درصدی، آموزش عالی 130 درصد و افزایش دانشجو 34 درصد رو به رو بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها