بیژن مقدم / مدیرمسوول

موج سواری در کاخ سفید

انقلاب مردم مصر نه جنبشی در حد مرزهای یک کشور بلکه زلزله‌ای است که می‌تواند بسیاری از مناسبات جهان را بویژه در خاورمیانه دستخوش تغییر و تحول نماید.
کد خبر: ۳۸۵۶۹۰

آمریکا هم‌پیمان اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه با داشتن کشورهایی نظیر مصر و دیکتاتورهایی نظیر مبارک همواره تلاش کرده است تا از این وضعیت به نفع منافع خود و اسرائیل بهره گیرد. از سوی دیگر، مردم فلسطین با خیانت‌های مصر از زمان انور سادات تا امروز بیشترین آسیب را از این پیوندها دیده و بدیهی است در صورت تغییر در ساختار و سیاست‌های مصر در آینده، بیشترین منافع نصیب مردم مصر و فلسطین و بالاترین خسارات به منافع آمریکا و اسرائیل وارد خواهد آمد.

لذا با روی کار آمدن حکومتی انقلابی و غیروابسته به غرب این اسرائیل خواهد بود که از این به بعد در محاصره مصر، سوریه و لبنان قرار می‌گیرد و این همان دلیلی است که آمریکا را بر آن می‌دارد تا تمام تلاش خود را در دو جبهه متمرکز نماید:

1ـ حفظ ساختارهای مصر 2ـ جلوگیری از به قدرت رسیدن گروه‌های مستقل و اسلامی

باراک اوباما قبل از سقوط مبارک او را متحدی مفید دانست و تصریح کرد: تغییرات در مصر باید به گونه‌ای باشد که میراث مبارک دستخوش تغییر نشود.

منظور از میراث مبارک چیزی جز سرسپردگی آنان در مقابل آمریکا و اسرائیل نیست. به همین دلیل است که آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار برده و می‌برند تا انقلاب مردم مصر با کناره‌گیری مبارک به پایان رسیده و این کشور برپایه ساختارهای چیده شده در 30 سال گذشته بدون تغییر اساسی، در مسیر اصلاحات ظاهری و فریبنده به تامین منافع تل‌آویو و واشنگتن ادامه دهد. آمریکایی‌ها که سخت دچار سردرگمی و تناقض شده‌اند از یک سو شعار برگزاری انتخابات دموکراتیک و آزاد را سر می‌دهند و از سوی دیگر بصراحت از به قدرت رسیدن گروهی نظیر اخوان‌المسلمین ابراز نگرانی می‌کنند. مگر مبارک در انتخابات چه می‌کرد؟ آیا جز حذف اخوان‌المسلمین کار دیگری صورت گرفت؟

جالب است بدانیم رسانه‌های غربی تلاش بسیاری داشتند تا برخلاف دیدگاهی که معتقد است جنبش مردم مصر انعکاسی از صدای انقلاب بهمن 57 ایران است، اعلام نمایند هیچ شباهتی بین انقلاب مصر و انقلاب اسلامی وجود ندارد.

اما آنها امروز اعتراف می‌کنند در صورت به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین، ایران دیگری در همسایگی اسرائیل خواهیم داشت!!

سرگیجه در کاخ سفید مانع از آن نیست که اوباما در آخرین اظهارنظرش (پس از سقوط مبارک)‌ با موج‌سواری بر حرکت مردم مصر خود را در صف طرفداران آزادی و دموکراسی قرار دهد و اعلام کند «آمریکا آماده کمک به مصر است تا راه خود را به سوی دموکراسی طی کند.» آیا خبرنگاری هست از جناب اوباما بپرسد، چه شده است که امروز به فکر دموکراسی در مصر افتاده‌اید؟ چرا در این 30 سال که مبارک متحدی مفید برای شما بود، روسای جمهوری سابق آمریکا و شما یک‌بار هم از ضرورت دموکراسی در این کشور پادشاهی موروثی و دیکتاتوری سخن به میان نیاوردید؟

باید برای مردم مصر دعا کرد تا فریب سیاست‌بازی‌های آمریکا را نخورند که در غیر این صورت دیکتاتوری دیگر این بار با حمایت اوباما بر آنان حکم خواهد راند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها