زیان‌های پنهان و آشکار مصرف الکل

یکی از مهم‌ترین امتیازات تعالیم دین اسلام که منطبق بر سرشت پاک انسانی است این است که خداوند هیچ خوردنی را حلال نکرده مگر در آن منفعتی وجود داشته و حرام نکرده مگر ضرر و زیانی متوجه سلامت ما بوده است. مشروبات الکلی نیز جزو دسته‌ای از نوشیدنی‌هاست که دین مبین اسلام مصرف آن را حدود1400 سال پیش حرام کرده است و امروزه دانشمندان و متخصصان علوم پزشکی و جامعه‌شناسان توانسته‌اند با دلایل علمی اثرات سوء آن را بر بدن ثابت کنند.
کد خبر: ۳۸۵۲۸۹

 مشروبات الکلی نه‌تنها برای سلامت جسمی زیان دارد بلکه بر سلامت روح و سلامت جامعه نیز تاثیر منفی می‌گذارد. در این میان از علل گرایش به الکل بخصوص در جوانان می‌توان به عللی همچون اضطراب، افسردگی و عدم اعتماد به نفس اشاره کرد. چنین افرادی که تحت فشارهای روانی هستند به اشتباه برای رهایی از فشارها و برای به دست آوردن آرامش به مصرف الکل روی می‌آورند و به تصور خودشان با این کار می‌توانند حداقل چند ساعتی از شبانه روز را با بی‌خیالی طی کنند. اما غافل از این که این تازه شروع دردسر واقعی است و به اصطلاح از چاله به چاه افتادن است.

در لحظات اول پس از مصرف ممکن است فرد دچار نوعی احساس رهایی و به اصطلاح سرخوشی شود، ولی به مرور اثرات مخرب روانی الکل بروز می‌کند. فرد الکلی دچار علائمی همچون عدم تعادل، اختلال در تصمیم‌گیری، اختلال فکری، واکنش تند و پرخاشگرانه می‌شود که همه اینها ناشی از تاثیر مخرب الکل بر سیستم عصبی و مغز است. از دیگر تاثیرات منفی الکل می‌توان به آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد، به طوری که یکی از عوامل موثر در ارتکاب جرم و گرایش به مواد مخدر است.

همچنین بسیاری از جرایم مثل مزاحمت‌های خیابانی و درگیری‌های خانوادگی به دلیل مصرف الکل به وقوع می‌پیوندد.

از مهم‌ترین تاثیرات منفی که مصرف الکل می‌تواند بر بدن داشته باشد، می‌توان به ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش احتمال شکستگی در آنها و همچنین طولانی شدن ترمیم استخوان‌های شکسته، افزایش احتمال ابتلا به نارسایی کلیه و کبدی، کم‌خونی، کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ها و اختلال در هضم غذا اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها