تعاملات دو جانبه

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه برای دیداری چهار روزه با هیاتی از تجار و بازرگانان امروز وارد تهران می‌شود. ایران و ترکیه با داشتن روابطی سنتی و تاریخی توانسته‌اند منافع بسیاری را برای یکدیگر تامین کنند. این روابط در شرایط کنونی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد چرا که اولا دو کشور بر اصل توسعه اقتصادی تاکید دارند در حالی که هر کدام دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای در این مسیر می‌باشند.
کد خبر: ۳۸۵۲۶۴

موقعیت جغرافیایی ویژه، برخورداری از منابع و تکنولوژی در بخش انرژی ، قرار داشتن در مسیر ترانزیت کالا، تلاش طرفین برای رسیدن به شیوه‌های نوین اقتصادی و... از جمله ظرفیت‌های طرفین در بخش اقتصادی است که دو کشور بر تحقق آنها تاکید دارند چنانکه دیدارهای مقامات دو کشور همواره با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای بخش اقتصادی و حوزه‌های خصوصی همراه بوده است.

ثانیا، دو کشور در تحولات منطقه دیدگاههای مشترکی دارند که سبب شده تا همکاری‌های نزدیکی برای اجرای اصولی همچون بر قراری امنیت و ثبات در منطقه و مقابله با مداخلات خارجی داشته باشند. نگاه مشترک در قالب جبهه مقاومت در کنار عراق، قطر، سوریه ، لبنان و فلسطین ، حمایت همه جانبه از ملت فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی، تاکید بر برقراری ثبات در منطقه که نمود آن را در همکاری دو کشور در قبال عراق و لبنان می‌توان مشاهده کرد، تاکید بر همگرایی منطقه‌ای برای برقراری امنیت که به ائتلاف 4 جانبه میان ایران، عراق، ترکیه و سوریه منجر شده، تاکید طرفین بر مقابله با مداخلات خارجی از جمله ایستادگی واحد در برابر زیاده طلبی‌های آمریکا و.... از جمله اقدامات و مولفه‌های منطقه‌ای است که دو کشور را در کنار یکدیگر قرار داده است.

ثالثا، از نکات مهم در روابط دو کشور را می‌توان در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 مشاهده کرد.

ترکیه با مشارکت در صدور بیانیه تهران با محوریت ایران، ترکیه و برزیل مبنی بر تدوین چارچوبی برای مبادله سوخت میان 5/3 درصد غنی سازی شده ایران با سوخت 20 درصد غنی سازی شده گروه وین (روسیه ، آمریکا و فرانسه) رای منفی و قاطعانه ترکیه در قبال قطعنامه غیر قانونی 1929 شورای امنیت، میزبانی نشست ایران و گروه 1+5 در استانبول ، مواضع حق طلبانه ترکیه در قبال تحریم‌های مطرح شده از سوی غرب علیه ایران و... جایگاهی خاص به ترکیه در قبال مسائل هسته‌ای ایران داده است.

مواضعی که به دلیل حمایت‌های جهانی از فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موجب تقویت جایگاه منطقه‌ای و جهانی ترکیه شده است. باید توجه داشت که ترکیه نیز به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است که به دلیل دستاوردهای گسترده متخصصان و دانشمندان ایرانی در این حوزه می‌تواند از موارد تعاملی میان دو کشور باشد.

به هر تقدیر سفر عبدالله گل به ایران را می‌توان برگ دیگری از مناسبات همه جانبه دو کشور دانست که به رغم تهدیدات و کارشکنی‌های غرب همچنان در حال گسترش است و طرفین خواستار توسعه مناسبات در عالی ترین سطوح می باشند. امری که مسلما منافع بسیاری برای دو کشور به همراه خواهد داشت.  

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها