گزارش روز اقتصادی گروه 20 ؛استوار ایستاده است

جام جم آنلاین:«لی کیونگ-های» رهبر (اتحادیه) کشاورزان کره جنوبی سپتامبر گذشته در فاصله چند متری محلی که سیاستمداران 146 کشور برای مذاکرات تجارت جهانی در شهر ساحلی کانکن
کد خبر: ۳۳۷۷۹
مکزیک اجتماع کرده بودند ، با فرو کردن کاردی در قلبش خود را کشت.
کیونگ - های با این کار نماد آشکار احساس بیچارگی و درماندگی کشاورزان کشورهای در حال توسعه شد که زیربار یارانه های سنگینی که کشورهای توسعه یافته به کشاورزان خود می دهند، در آستانه نابودی قرار دارند.
کشورهای فقیر به ندرت فرصت می یابند تا حرف های خود را بزنند. اما این هفته چنین فرصتی به دست آورده اند.
پاسکال لامی کمیسیونر تجاری اروپا روز جمعه به برازیلیا، پایتخت برزیل رفت تا به هر ترتیب مذاکرات تجارت جهانی را نجات دهد مذاکراتی که زندگی صدها میلیون نفر به سرنوشت آن بستگی دارد.
توقف لامی برای دیدن نمایندگان گروهی از کشورهای در حال توسعه نشان می دهد ظهور یک بلوک قدرت جدید تا چه حد اهمیت یافته است.
این گروه جدید از کشورها، موسوم به «گروه 20»، از جمله برزیل ، چین ، هند و آفریقای جنوبی،نماینده بیش از 63 درصد کشاورزان جهان هستند. این گروه ، عدم موازنه قدرت در آن چه را که باشگاه مردان ثروتمند لقب یافته ، بر هم زده است. این گروه وقتی سه ماه پیش تشکیل شد خیلی ها پیش بینی می کردند که به علت اختلافات داخلی به سرعت نابود خواهد شد. اما آنهااشتباه می کردند.
تلاش های امریکا برای رشوه دادن به اعضای گروه 20 برای ترک کردن آن شکست خورده است.
ناگهان ، سازمان تجارت جهانی و مخصوصا قدرت های مسلط آن یعنی امریکا و اروپا - احساس ناراحتی می کنند.
یک سخنگوی دولت هند گفت: ما استوار ایستاده ایم مذاکرات به منظور احیای دور تجاری دوحه دوشنبه (15 دسامبر) در ژنو شروع شد. بانک جهانی اعلام کرد یک قرارداد خوب می تواند 520 میلیارد دلار به درآمد جهانی تا سال 2015 اضافه کند و 144 میلیون نفر را از فقرنجات دهد.
اما در مذاکرات این هفته بعید است چنان قراردادی حاصل شود زیرا کشورهای فقیر تاکنون از پذیرفتن معیارهای دوگانه تحمیلی امریکا و اروپا امتناع کرده اند. سرسختی جدید آنها از عوامل ناکامی مذاکرات کانکن بود.
آنچه که موجب خشم کشورهای فقیر شد این بود که دو قدرت تجاری ثروتمند جهان خواستار مقررات مالی جدید در مورد تجارت و کاهش تعرفه های صنعتی از طرف کشورهای فقیر در مقابل اصلاحات نامشخص در مورد دسترسی کشاورزی به بازارهای کشورهای ثروتمند بودند.
نیرومندترین مثال از ظلم و نابرابری در تجارت جهانی این است که امریکا 4 میلیارد دلار به پنبه کاران خود یارانه می دهد. این کار باعث شده است قیمت پنبه در بازار جهان به شدت کاهش یابد و پنبه کاران غرب آفریقا را که قدرت رقابت با قیمت پنبه یارانه ای امریکا را ندارند، نابود کرده است.
در کانکن ، امیدها برای از بین بردن این ظلم نقش بر آب شد و حالا نیز امید چندانی به پیشرفت در این زمینه وجود ندارد.
کشورهای در حال توسعه از این عصبانی هستند که به اصطلاح مسائل سنگاپور - پیشنهادهای جدید در مورد سرمایه گذاری ، رقابت ، تسهیلات و تدارکات تجاری - کنار گذاشته نشده اند. مسائل سنگاپور بود که باعث بیشترین ناراحتی برای ملت های فقیر در کانکن شد.
فرانسه به شدت از این پیشنهادها حمایت می کند. بعضی ها معتقدند این ها تاکتیکی انحرافی برای کم کردن فشارها در مورد اصلاح یارانه های کشاورزی است ، حوزه ای که فرانسه چیزهای فراوان برای باختن در آن دارد.
انگلیس ، اگر ملت های فقیر به اعتراض به مسائل سنگاپور ادامه دهند ظاهرا علاقه مند به کنار گذاشتن آنها است. اگر مذاکرات این هفته موفق به ایجاد تحرک در این زمینه نشود ، همه امیدها به تکمیل موفقیت آمیز دور تجارت دوحه تا اول ژانویه 2005 بر باد خواهد رفت.
تلاش امریکا و اروپا برای حفظ منافع خود، عملا شکست این مذاکرات را تضمین خواهد کرد. بیشتر تحلیلگران انتظار دارند امریکا با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری با دادن هر امتیازی مخالفت کند. به عقیده آنان بعید است که بوش پرداخت یارانه به کشاورزان امریکایی را که از قدیم به جمهوریخواهان رای می دهند، قطع کند.
خیلی ها بیم دارند اروپا وقتی سال آینده کمیسیونرهای جدید را معرفی می کند، به سیاست حمایت گرایی رو بیاورد. سیاست های فعلی هنگامی در پیش گرفته شد که دولت های سوسیال دموکرات در اروپا حکومت می کردند. حالا عده کمی از آنها باقی مانده اند.
خودی ها می گویند لامی و رابرت زولیک ، وزیر بازرگانی امریکا، می دانند که یارانه های کشاورزی کشورهای شان به شدت شرم آور است و هیچ منطق اقتصادی در پشت آنها وجود ندارد اما آنان چاره ای جز اطاعت از اربابان سیاسی خود ندارند.
اما روزنه هایی از نور وجود دارد. بسیاری از ناظران معتقدند گرهارد شرودر صدراعظم آلمان را می توان تشویق کرد برای انجام اصلاحات اساسی در کشاورزی اروپا اقدام کند.
در حالی که امریکا از دادن امتیاز پیش از انتخابات خودداری می کند، بعضی ها معتقدند که افزایش کسری بودجه امریکا به معنی کاهش شدید هزینه ها در سال 2005 خواهد بود.
این امر ممکن است افزایش های حیرت آور یارانه های کشاورزی امریکا را که به تصویب جرج بوش رسیده در مرکز توجه قرار دهد. این ارقام تا 180 میلیارد دلار در طول 10 سال افزایش خواهد یافت.
امروز 40 درصد درآمد کشاورزی در اروپا مستقیما از بروکسل پرداخت می شود. سیاست مشترک کشاورزی اروپا در دهه 1950 ارائه شد تا خطر گرسنگی و قحطی در اروپا را از بین ببرد. اما در شرایطی که کمک های دولتی به سایر صنایع عمدتا قطع شده ، پرداخت کمک به کشاورزان ادامه یافته است.
توجیه حفظ سیاست مشترک کشاورزی این است که بیشتر این کمک ها را کشاورزان خرده پا دریافت می کنند. اما واقعیت این است که بیشتر این کمک ها به شرکت های بزرگ تجاری - کشاورزی می رسد. دو درصد از مزارع بزرگ اروپا 24 درصد مجموع پرداخت های مستقیم را دریافت می کنند.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اروپا برآورد می کند که کشاورزان غربی هر سال بیش از 300 میلیارد دلار یارانه دریافت می کنند که شش برابر کمکی است که کشورهای ثروتمند به کشورهای در حال توسعه می دهند.
با این حال ، ظهور گروه 20 می تواند - در نهایت - ساختار قدرت تجارت جهان را تغییر دهد. امروز ناراحتی شدیدی در مورد چین وجود دارد. صادرات به سرعت در حال رشد آن باعث شده امریکا آن را تحریم کند و کشورهای در حال توسعه ، که هزاران شغل خود را در تقابل این قدرت نوپای جهانی از دست داده اند، نگران شوند. اما اتحاد در حال تحکیم چین با برزیل و هند ممکن است سرانجام اروپا و امریکا را وادار به دادن امتیازات عمده بکند.
اما برای دوستان لی کیونگ-های همه این ها خیلی دیر خواهد بود. پیشرفت در زمینه اصلاحات به حد دردناکی کند است.

اغنیا علیه فقرا

اگر آفریقا، شرق آسیا، جنوب آسیا و امریکای لاتین می توانستند سهم خود را در صادرات جهان یک درصد افزایش دهند درآمد حاصله می توانست 128 میلیون نفر را از فقر نجات دهد. این امر فقط در آفریقا 70 میلیارد دلار تولید می کند که حدود 5 برابر کمکی است که به این قاره پرداخت می شود.

* کشورهای ثروتمند در مجموع هر روز یک میلیارد دلار صرف یارانه کشاورزی در داخل کشورهای خود می کنند.
* کشورهای کمتر توسعه یافته با داشتن 40 درصد جمعیت جهان کمتر از 3 درصد تجارت جهان را دارند.
* ارزش تقریبی صادرات کالاها و خدمات کشورهای ثروتمند شش هزار دلار برای هر نفر است این رقم برای کشورهای در حال توسعه 330 دلار و برای کشورهای کم درآمد کمتر از 100 دلاراست.
* درآمد 1/1 میلیارد نفر از مردم دنیا در روز کمتر از یک دلار است ، این رقم از اواسط دهه 1980 تغییری نکرده است.
* بانک جهانی می گوید به طور متوسط روزی هفت دلار از پول مصرف کنندگان و مالیات دهندگان ژاپنی صرف یک گاو در این کشور می شود در اروپا هزینه حمایت روزانه برای هر گاو 2/2 دلار است.
تقریبا نیمی از جمعیت جهان با روزی کمتر از دو دلار زندگی می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها