آب معدنی، نوشیدنی مطمئن

کد خبر: ۳۳۶۰۹۶

البته این روزها مصرف آب‌های معدنی که به صورت بطری در بازار یافت می‌شود، زیاد شده است. برخی ترجیح می‌دهند فقط از این نوع آب‌ها مصرف کنند و برخی بر این باورند که مصرف آب معدنی چندان مناسب بدن نیست.

اما نظر کارشناسان این نیست، آنها معتقدند آب معدنی منبعی از املاح است و مصرف آن برای سلامت بدن بسیار مفید است.

دکتر سعید پیروزپناه، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: این آب‌ها به دلیل داشتن مواد معدنی بسیاری همچون کلسیم، کربن، سدیم، منیزیم و کلروفلور بسیاری از نیازهای معدنی بدن را تامین کرده و می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی مهم به شمار آید. دکتر پیروزپناه با اعلام این که یکی از خواص مهم آب‌های معدنی، تنظیم فشارخون است، تصریح می‌کند: همچنین مصرف آب‌های معدنی تا حدودی در افزایش وزن و تنظیم متابولیسم بدن افراد تاثیرگذار است.

این متخصص تغذیه به برخی مشکلات احتمالی که در پی مصرف آب‌های معدنی کنترل نشده به وجود می‌آید، اشاره و اظهار می‌کند: چنانچه مقدار نیترات موجود در آب‌های معدنی براساس استانداردهای مربوط تنظیم نباشد، می‌تواند منجر به بیماری سرطان شود که البته در کشور ما با توجه به کنترل کیفی این آب‌ها و نصب برچسب‌های مشخص شده میزان نیترات روی بطری آب‌های معدنی تولیدی، چنین مشکلی به وجود نخواهد آمد.

سنگ کلیه

بر خلاف باور بیشتر مردم، نوشیدن آب معدنی و آب چاه سبب ایجاد سنگ کلیه نمی‌شود.

دکتر محمدعلی زرگر، متخصص اورولوژی ادامه می‌دهد: هر چند املاح آب سنگین مانند آب چاه و آب معدنی بیش از آب‌های تصفیه شده ‌است، اما هنوز از نظر علمی ثابت نشده که نوشیدن آب‌های سنگین سبب سنگ‌سازی کلیه‌ها می‌شود.

وی به ایسنا می‌گوید: به عقیده گروهی از پزشکان، آب با املاح بالا دارای مواد مهارکننده تشکیل سنگ‌ (موادی که از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند) است.

دکتر زرگر به افرادی که کلیه آنان مستعد سنگ‌سازی است، توصیه می‌کند:‌ افراد مستعد سنگ‌سازی روزانه بین 8 تا 10 لیوان بویژه دو لیوان قبل از خواب آب بنوشند.

او با اشاره به این که بهترین نوع مایعات برای جلوگیری از سنگ‌سازی کلیه‌ها، آب و چای کمرنگ است، ‌یادآور می‌شود: نوشیدن ماءالشعیر برای این افراد مناسب نبوده و سفارش می‌شود این گروه گوشت قرمز و نمک کمتر مصرف کنند.

شرایط نگهداری

نحوه مصرف آب آشامیدنی هم مهم است تا جایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که به تمام فروشندگان آب معدنی توصیه شده است، آب معدنی‌ها را زیر آفتاب داغ نگهداری نکنند.

این وزارتخانه تاکید می‌کند: بهتر است مردم از خرید آب معدنی‌هایی که زیر آفتاب داغ قرار می‌گیرند، خودداری کنند.

اگر این آب معدنی‌ها در معرض گرما نباشد، مصرف آنها تا یک سال هم مشکلی ندارد، اما اگر در شرایطی نگهداری و عرضه شوند که تحت تاثیر مستقیم گرما باشند حتی قبل از 6 ماه هم غیرقابل استفاده می‌شوند.

همچنین پزشکان اعلام کرده‌اند که مردم از فریز کردن پیاپی آب در بطری‌های آب معدنی خودداری کنند.

آب معدنی در مسافرت

اغلب آب‌هایی که در مسیر مسافرت در دسترس مسافران قرار می‌گیرد، ممکن است‌ حاوی مواد سمی و شیمیایی ناشی از زباله‌های صنعتی و کشاورزی باشند. موادی مانند سیانیدها، انواع‌ فلزات سنگین از جمله سرب، کادمیوم، جیوه، عوامل نیتروژنی، مواد بی‌‌رنگ‌ کننده سولفیدها، آمونیاک و زیست‌کش‌های آلی هستند و برای مصرف‌‌کنندگان بسیار زیانبار و بیماری‌‌‌زاست.

برای جلوگیری از هرگونه بیماری، همراه بردن آب سالم و گوارا برای نوشیدن یا برای شستشو در مسیر سفر توصیه می‌شود.

قرار دادن آب سالم در بطری‌های آب‌ معدنی یا خرید آب‌های معدنی و فریز کردن آن، این امکان را ایجاد می‌کند که در تمام طول سفر با ذوب تدریجی آنها آب آشامیدنی خنک، سالم و دلچسب در اختیار افراد بخصوص برای کودکان فراهم شود.

استفاده از فلاکس بهترین راه برای نگهداری آب جوشیده‌ جهت تهیه‌ چای در طول سفر است.

مسافران در طول اقامت در مسیر اگر نسبت به عدم آلودگی کامل آب مصرفی شک دارند، بهتر است‌ آب مورد احتیاج را بجوشانند و بعد از خنک شدن مصرف کنند یا از قرص‌های پرکلرین برای ضدعفونی کردن آب شرب استفاده کنند و در صورت مشکوک بودن آب به آلودگی‌های شیمیایی، حتما از مصرف آب خودداری کرده و آب معدنی خریداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها