عراق در مسیر ثبات

عراق پس از گذشت 7 سال اشغال اکنون دورانی بس حساس را سپری می‌کند. برگزاری انتخابات در 16 اسفند 1388 با مشارکت نزدیک به 300 گروه سیاسی و نیز مشارکت 60 درصدی مردم نقطه عطفی در این تحولات قلمداد می‌شود.
کد خبر: ۳۳۳۷۷۹

اکنون 3 ماه از آن زمان می‌گذرد و عراق در فرآیند سیاسی با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده است. به ویژه اینکه این انتخابات در کنار تعیین 325 نماینده پارلمان تعیین کننده نخست وزیر و ترکیب دولت و رئیس‌جمهور جدید نیز می‌باشد. نکته قابل توجه در عرصه تحولات عراق، آغاز مجموعه‌ای از تحولات جدید در روزهای اخیر است که عراق را در مسیر ثبات و امنیت قرار داده است.

اولا پس از مدتها رایزنی دو ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی و ائتلاف ملی به ریاست حکیم توانستند پس از آغاز مجلس فراکسیون بزرگ شیعیان را تشکیل دهند. این مسئله می‌توان راه را برای تعیین نخست وزیری از سوی ائتلاف شیعیان فراهم سازد چنانکه طرفین بر اجرای این مهم تاکید کرده‌اند.

ثانیا با توجه به گرایش ائتلاف اکراد به فراکسیون بزرگ شیعیان می‌توان گفت که ریاست جمهوری جلال طالبی نیز تقریبا به قطعیت رسیده است و وی می‌توان به رای پارلمان برای تمدید دوران ریاست جمهوری امیدوار باشد. ثالثا گروههای اهل سنت از جمله حاضران در لیست العراقیه نیز بر مشارکت در دولت آینده تاکید کرده‌اند به ویژه اینکه فراکسیون بزرگ شیعیان و اکراد تشکیل دولت بدون حضور اهل سنت و سایر گروهها را امری محال دانسته و بر تحقق این وفاق ملی تاکید دارند.

رابعا پارلمان عراق فردا پس از گذشت 3 ماه از انتخابات رسما فعالیت خود را آغاز ی‌کند تا در کنار تعیین نخست وزیر و کابینه، رئیس جمهور، به بررسی اصلی‌ترین موضوعات کشور به ویژه چگونگی خروج اشغالگران از عراق بپردازد.

با توجه به فرآیندهای ذکر شده می‌توان گفت که عراق امروز در مسیر ثبات و برقراری آرامش سیاسی در حرکت می‌باشد که در روزهای آینده نیز بر میزان آن افزوده خواهد شد هرچند کهب رخی جریان وابسته به حزب بعث القاعده و تعدادی از کشورهای عربی و غربی با مداخله و کارشکنی در این روند سعی در عدم تحقق این مهم را دارندکه با بحران‌های امنیتی و چالشهای سیاسی همراه شده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها