مراجعه مالباختگاه به اداره 14 پلیس آگاهی تهران

باند کلاهبرداری از شهروندان متلاشی شد

با دستگیری تمام اعضای یک باند کلاهبرداری از شهروندان در قالب مشاروان املاک ، این باند متلاشی شد.
کد خبر: ۳۳۲۵۹۲

به گزارش فارس،‌ عصر 17 شهریور سال گذشته زن میانسالی با مراجعه به شعبه 13 دادسرای ناحیه 5 تهران طی دادخواستی قاضی پرونده را از وقوع یک کلاهبرداری با خبر کرد.

این فرد به بازپرس شعبه گفت: من فرهنگی بازنشسته هستم و برای خرید آپارتمان از طریق مشاورین املاک یا آگهی روزنامه صبح و بعد از ظهر به دنبال یک واحد مناسب می‌گشتم. چند روز قبل از طریق آگهی بیست میلیون تومان را به عنوان بخشی از مبلغ خرید یک واحد آپارتمان در بنگاه املاک، در مقابل مبایعه‌نامه به مالک آپارتمان تحویل دادم و امروز که برای پیگیری کارها به آپارتمان سرکشی کردم، فهمیدم سرم کلاه رفته و مالک آپارتمان فرد دیگری است. خودم را سریعأ به آدرس بنگاه رساندم و دیدم که بنگاه املاک در این مدت تعطیل شده و در این پیگیری‌ ها دیدم 2 نفر دیگر هم مثل من مبالغی را در مقابل خرید آپارتمان پرداخت کرده‌اند.

به دستور بازپرس مدیرروستا، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مبارزه با کلاهبرداری قرار گرفت. کارآگاهان پلیس در نخستین بررسی‌های خود تحقیقات خود را از مالباخته آغاز کردند.

زن مالباخته درتشریح موضوع به افسر پرونده گفت: چند هفته‌ای است که به دلیل مشغله کاری همسرم، به همراه پسرم به دنبال رهن آپارتمان، بنگاه به بنگاه و خیابان به خیابان منطقه شهرک راه‌آهن، دهکده المپیک شهر زیبا و محدوده‌های اطراف را زیر پا گذاشته‌ام، تا اینکه چند روز قبل وارد املاک امیری واقع در شهرک راه آهن شدم.یک مورد آپارتمان بسیار مناسب در بهترین نقطه جنت آباد پیشنهاد شد. خزاعی مدیر بنگاه به من گفت مالک آپارتمان از دوستان بسیار نزدیک من است و آپارتمانش را برای فروش به من سپرده است.

پس از هماهنگی لازم با مالک به از بنگاه امیری با مالک قرار گذاشتیم. همان روز به اتفاق خزاعی و مالک، از آپارتمان بازدید کردیم. پس از بازدید، بلافاصله و برای اینکه این مورد خوب را از دست ندهیم، با مبلغ بیست میلیون تومان نقد اقدام به تنظیم قرارداد در داخل مشاور املاک کردم تا پس ازانجام مراحل بعدی که با مالک توافق کرده بودیم مابقی مبلغ را در زمان تحویل گرفتن آپارتمان در محضر به مالک بپردازم.

روزهای بعد که برای پیگیری کارها مراجعه کردم، فهمیدم مالک آپارتمان شخص دیگری است در حالیکه من مبلغ 20 میلیون تومان را در بنگاه به فردی که گفته می‌شد مالک آپارتمان است، پرداخته بودم.

کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری در ادامه، تحقیقات خود را از طریق مالک واقعی آپارتمان دنبال کردند که مالک به افسر پرونده گفت: من ماه گذشته ملک شخصی‌ام را برای رهن و اجاره از طریق روزنامه آگهی کردم و با مبلغ رهن کم و اجاره بالا، به خزاعی دادم. بعد فهمیدم که مستأجر با سند سازی قصد فروش ملک را داشته که با توجه به احتمال وقوع موارد دیگر، من هم از وی شکایت دارم.

2 روز بعد از وصول اولین شکایت، مرد 37 ساله‌ای با مراجعه به دادسرا و سپس ارجاع پرونده به اداره چهاردهم پلیس آگاهی با اظهارات مشابه شاکی نخست گفت مبلغ 40 میلیون تومان را در مقابل خرید آپارتمان به عنوان اولین پرداخت و در مقابل رویت مدارک و تنظیم مبایعه‌نامه در مشاور املاک امیر به مالک داده است.

در روزهای بعد و با مراجعه چهار نفر دیگر که به عنوان خریدار یا رهن آپارتمان، مبالغی را پرداخته اما در روزهای بعد فهمیدند از آنان کلاهبرداری شده به اداره مبارزه با کلاهبرداری مراجعه کردند.

مالباختگان همگی اذعان داشتند صاحب بنگاه خود را مجروح جنگ تحمیلی، مداح اهل بیت و حتی شاغل در یکی از ارگانهای دولتی معرفی می‌کرد و عکس‌هایی از دوران دفاع مقدس و بسیج و انقلاب را برای موجه جلوه دادن خود در مغازه نصب کرده بود.

کارآگاهان با کمک مالباختگان اقدام به چهره‌نگاری از متهم کردند اما نتیجه‌ای از این راه حاصل نشد. در اقدامات بعدی با استفاده از دلایل و مدارک دیگر از جمله مراجعه به بانک‌های محل وصول چک‌های شکات، تصویری از یکی از متهمان به دست آمد.

همچنین از متهم اصلی نیز از طریق یکی از بانک‌ها که در آن اقدام به اقتتاح حساب کرده بود تصویری از شناسنامه عکس‌دار وی به دست آمد که معلوم شد مشخصات شناسنامه جعلی است.

با توجه به اظهارات مالباختگان، مبالغ کلاهبرداری از تعداد شش نفر شاکی در پرونده‌های خرید و یا رهن و اجاره از طریق املاک امیری در بلوار امیرکبیر شهرک راه آهن، نزدیک به یکصد میلیون تومان بوده، اما در اسفند سال گذشته تعدادی دیگری از شهروندان تهرانی با مراجعه به دادسرای صادقیه از کلاهبرداری‌های مشابه پرونده شهرک راه آهن؛ اما این بار از طریق املاک همشهری واقع در خیابان 29 تهرانسر ضمن ارائه دادخواست به مرجع قضائی، پرونده‌ها از طریق شعبه 18 دادسرا جهت رسیدگی به اداره مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی ارجاع شد.کارآگاهان در تحقیقات خود دریافتند متهمان همان افراد تحت تعقیب پرونده قبلی هستند.

تعداد مالباختگانی که در پرونده دوم تا کنون به دادسرای صادقیه یا پلیس آگاهی مراجعه داشتند 5 نفر و مبالغ پرداخت شده بیش از یکصد میلیون تومان است که جمع مبالغ کلاهبرداری از دو پرونده بیش از 200 میلیون تومان است.

با انتشار خبر کلاهبرداری از تعدادی از شهروندان در تاریخ 19 اردیبهشت امسال در جرائد و چاپ چهره‌نگاری و تصویر کپی شناسنامه‌ای که از بانک به دست آمده بود و درخواست همکاری شهروندان مبنی بر اعلام هویت واقعی و معرفی مخفیگاه متهمان، تعدادی از شهروندان طی تماس با شماره‌های اعلامی پلیس آگاهی، هویت واقعی یکی از متهمان که یک سابقه‌دار بود، مشخص شد.

با مراجعه افسر پرونده به آدرس‌های این فرد سابقه‌دار، معلوم شد که این فرد مدتهاست که در محل‌های قدیمی خود تردد ندارد و هیچ یک از آشنایان و بستگانش از آدرس جدید وی اطلاعی ندارند.

کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری متهمان متواری، تحقیقات میدانی را در دستور جدی کار خود قرار دادند، آگهی‌های مشابه رهن یا فروش آپارتمان در روزنامه‌ها را به طور روزانه مورد بررسی دقیق قرار دادند، تا اینکه در اواخر اردیبهشت مخفیگاه یکی از متهمان به نام علی 47 ساله در شهرک پرند شناسایی شد.

با چند شبانه روز مراقبت این محدوده نهایتاً در تاریخ 5 خرداد متهم درحالی که با یک دستگاه خودرو زانتیا قصد ورود به مخفیگاه خود را داشت دستگیر شد.

وی برای فریب مأموران ابتدا خود را طاهری معرفی کرد و وقتی فهمید وی کاملاً شناسایی شده قصد درگیری و فرار داشت که ناکام ماند.

با اعتراف علی مبنی بر اینکه مهدی 37 ساله متهم اصلی نیز در شهرک پرند مخفی شده، لحظاتی بعد مهدی نیز شناسایی و دستگیر شد.

با اعلام خبر دستگیری متهمان در رسانه‌ها، ده‌ها مالباخته دیگر نیز به اداره چهاردهم و شعبه 13بازپرسی دادسرای صادقیه مراجعه کردند که بالاترین مبلغ کلاهبرداری از مالباختگان جدید 90 میلیون تومان است.

در تحقیقات کارآگاهان اداره 14 یک نفر به نام حسن نیز که به عنوان جاعل اقدام به جعل مدارک هویتی برای متهمان و جعل اسناد ملکی می‌کرد در 12 خرداد شناسایی و دستگیر شد.

آخرین متهم دستگیر شده از افراد سابقه‌دار در زمینه جعل در اداره 13 پلیس آگاهی بود که دارای 3 پرونده جعل، دستگیری، زندان و محکومیت در سال‌های قبل است.

با شناسایی مالباختگان چند املاک جعلی و غیر مجاز دیگر که متهمان پرونده در این مکان‌ها اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند مشخص شد.

تاکنون تعداد این املاک به یازده محل رسیده که عبارتند از: املاک مهدی در بهاران شهران، املاک امیر در شهرک راه آهن، املاک همشهری در تهرانسر، املاک اهورا در فلکه 5 فردیس، املاک کامران در خیابان ولی عصر خیابان زرتشت، املاک لادن در خیابان شریعتی، املاک تخت‌جمشید در بلوار گلهای شهرک راه آهن، املاک چشمه در شهرک چشمه، املاک پارسیان در خیابان سلیمان خاطر، املاک باران در عظیمیه کرج و املاک مهدی در مارلیک کرج.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: متهمان که در تمام املاک محل کلاهبرداری نزد مشتری‌ها از عنوان‌های دفاع مقدس، جبهه، بسیجی بودن، جانبازی، سرهنگ و حاج آقا و عضو بودن در ارگان‌های انقلابی برای جلب اعتماد مراجعان سوء استفاده می‌کردند و محل فعالیت را با نمادها و فضای مقدس جبهه و بسیج و غیره آذین می‌بستند؛ با روشن شدن تازه‌ترین ابعاد و زوایای کارشان مشخص شد در برخی موارد حتی با تظاهر به جانبازی شیمیایی، دستگاه تنفس مصنوعی را در املاک خود قرار داده و یکی از متهمان جلوی مشتری نقش جانباز را بازی کرده و در تشنج حاصل از نارسایی شدید تنفسی، نفر دیگر سریعاً به وی با دستگاه تنفس مصنوعی می‌داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال ارتکاب جرایم مشابه بسیاری از سوی متهمان تحت تعقیب در املاک‌های یازده‌گانه فوق وجود دارد، قاضی پرونده بنا به درخواست کارآگاهان دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان تحت تعقیب را صادر کرده تا از سایر مالباختگانی که تاکنون اقدام به شکایت نکرده یا در سایر مراجع شکایت کرده‌اند به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی یا شعبه 13 بازپرسی دادسرای ناحیه 5 تهران صادقیه مراجعه و یا با شماره تلفن 51055614 تماس بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها