ایران یکی از 10 سالن پربیننده اکسپوی شانگهای

اکسپو 2010 شانگهای که از دهم اردیبشهت ماه امسال (اول ماه مه) در دو طرف ساحل رود هوانگپو در شهر شانگهای در جمهوری خلق چین فعالیت خود را آغاز کرده، قرار است تا 31 اکتبر سال جاری میلادی یعنی مدت زمانی 6 ماهه به کار خود ادامه دهد. پنجاه و ششمین نمایشگاه جهانی با شعار شهر بهتر ـ زندگی بهتر با رکورد‌های جدید کار خود را در عرصه بازرگانی و تجارت دنیا آغاز کرده است. در همین رابطه با مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی گفتگو کرده‌ایم تا از جزئیات کامل و چگونگی حضور ایران در این نمایشگاه آگاه شویم.
کد خبر: ۳۳۲۳۲۹

آقای وزیر خیلی‌ها دوست دارند بدانند اکسپو که این روزها همه جا از آن سختن گفته می‌شود، از چه سابقه‌ای برخوردار است؟

اکسپو یا نمایشگاه جهانی نامی کلی برای نمایشگاه‌های مختلف بزرگی است که از نیمه قرن نوزدهم تا دوران معاصر برگزار شده است. مسوولیت تصویب برگزاری نمایشگاه‌های EXPO به عهده دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی است و در سطح جهانی یا بین‌المللی یا تخصصی برگزار می‌گردد که اصولاً از 3 تا 6 ماه نیز ادامه دارد. نمایشگاه‌های اکسپوی جهانی سابقه 150 ساله دارند. این نمایشگاه‌ها جنبه نمایشی دارند و از بعد بازرگانی کاربرد کمتری دارند. اکسپوها پیشرفته‌ترین نوع نمایشگاه‌ها محسوب می‌شوند و غیرمستقیم و در درازمدت در اختیار تجارت قرار می‌گیرند.

اکسپوها هر 5 سال یکبار و با موضوعی خاص توسط کشورهای پیشرفته جهان برگزار می‌شود و در طی آن کشور میزبان و سایر کشورهای جهان همراه با سازمان‌های تخصصی و مراکز بین‌المللی علمی و اجرایی مقاصد و مفاهیم نوین صنعتی، علمی و فرهنگی را با الهام از تکنولوژی گذشته و حال و آینده تجسم بخشیده و به معرض قضاوت و هدایت افکار مردم جهان قرار می‌دهند. درحقیقت، نمایشگاه‌های اکسپو محل تلاقی فرهنگ متجسم ملل و سازمان‌های مختلف جهان است.

نمایشگاه‌های جهانی موضوعاتی جهانی را که بازتاب تجربیات متنوع بشر هستند، دربرمی‌گیرند. غرفه‌های نمایشگاه‌های اکسپو براساس موضوعاتی خاص برپا می‌شوند تا تفسیر کشور مربوطه از آن موضوع را نشان دهند. همانگونه که در اکسپوهای گذشته جمهوری اسلامی ایران شرکت داشته، می‌توان به موضوعاتی همچون «آب» دراکسپو پرتغال ـ لیسبن (1998)، «انسان، طبیعت و تکنولوژی» در اکسپو آلمان ـ هانوفر (2000) و «خرد طبیعت» در اکسپو ژاپن – آیچی (2005) اشاره کرد.

هدف از برگزاری اکسپو چیست و چرا فعالان اقتصادی دنیا از این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین اکسپوی دنیا نام‌می‌برند؟ برآورد استقبال از نمایشگاه چقدر است؟

اکسپو 2010 شانگهای، نمایشگاهی با مقیاس بزرگ در مساحتی بیش از 5280 متر مربع و دارای تاثیرگذاری دراز مدت است که تعداد زیادی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند و باعث شده تا این نمایشگاه بزرگترین اکسپوی دنیا لقب بگیرد.

مقامات بلندپایه چین انتظار دارند حدود 100 نفر از مقامات و رهبران کشورهای مختلف از این اکسپو دیدن کنند. همچنین برگزارکنندگان معتقدند حدود 70 تا 100 میلیون بازدیدکننده به اکسپوی شانگهای خواهند آمد که در صورت تحقق بیشتر، رکورد بازدید از یک نمایشگاه در دنیا رقم خواهد خورد. ستون نمایشگاه، سازه‌ای اصلی در فضای این نمایشگاه است که بزرگترین ساختار جهان با دیواره یکپارچه به شمار می‌رود و ساخت آن درسال 2009 به پایان رسیده است. در ادامه تصاویری از بخش‌های مختلف این نمایشگاه عظیم ارائه می‌شود. هماهنگ سازی شهری عمده‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه است. نماد این اکسپو نیز تصویر سه انسان است که سمبل خانواده به شمار می‌رود. این سه انسان نمادی از یک خانواده سعادتمند، هماهنگ و خوشحال است که شعار تفاهم، تبادل همزیستی و همکاری را نمایش می‌دهند.

ایران نیز در سالنی به وسعت دو هزار متر مربع با رویکرد بهره‌برداری مناسب از این جایگاه بین‌المللی اقتصادی در این اکسپو حضور یافته است.

حضور ایران در این نمایشگاه چندمین حضور بین‌المللی محسوب می‌شود؟

با برگزاری اکسپو 2010 چین پنجمین حضور ایران در اکسپو و در طول تاریخ برگزاری این نمایشگاه رقم می‌خورد. جمهوری اسلامی ایران پیش از این در نمایشگاه‌های اکسپوی آفریقای جنوبی، کره، پرتغال و ژاپن حضور داشته، اما این برای اولین‌بار است که در نمایشگاه اکسپو با سالنی به وسعت دو هزار متر مربع شرکت می‌کند. سالن ایران از نگاه مخاطبان محیطی زیبا و آرامش بخشی به شمار می‌رود و تا به حال نیز مورد استقبال قرار گرفته است، جمهوری اسلامی ایران نیز «شهر ایرانی، شهر عدالت و مهرورزی» را برای حضور خود در این نمایشگاه 184 روزه انتخاب کرده است.

با وجودی که از 4 سال پیش قرار بود ایران در اکسپو 2010 حضور یابد، اما اقدامات اساسی، تنها طی ماه‌های اخیر صورت گرفت؟ علت چه بود؟

این‌که دیر شروع کردیم من هم با شما هم عقیده‌ام اما به هرحال ما می‌بایستی با استفاده از فرصت‌های باقی مانده تمام تلاش خود را برای حضوری مقتدرانه در نمایشگاه مصروف کنیم، ما نمی‌خواستیم این فرصت طلایی را از دست بدهیم.

شما در یکی از اظهارات خود به نمایش 10 نماد ویژه در سالن ایران اشاره کرده بودید. این 10 نماد کدام‌ها هستند؟

10 نماد ویژه در سالن جمهوری اسلامی ایران در اکسپو چین شامل بنایی زیبا با قوس‌هایی محراب‌گونه که نشان‌دهنده عبودیت انسان در مقابل آفریننده هستی، آبی زلال با طرح یک حوض سنتی به علامت پاکی و شفافیت، جاسازی شیشه‌های رنگارنگ در سقف سالن و بازتاب‌ نور بیرون به داخل سالن به عنوان نماد روشنی و عشق می‌باشد.

همچنین جلوه‌های گوناگونی از مرزبانان ایران زمین با پوشاک متنوع به عنوان نماد همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام ایرانی در همه اعصار و قرون، احداث ربعی از یک کره بزرگ به علامت تمدن است.

ایران به عنوان یکی از چهار تمدن بزرگ تاریخ بشر، اجرای موسیقی سنتی به نشانه مهر و مهرورزی در جامعه ایرانی، طراحی از بنای 33 پل اصفهان به عنوان سمبلی از توان بالای ایرانیان در کشف قوانین طبیعی و قانون‌مداری دیگر سمبل‌های نمادین سالن ایران را در بر می‌گیرد.

طراحی از جاده ابریشم به عنوان بنگاه جهانی و فراملی اقوام گذشته ایرانی، بافت یک تخته فرش بصورت دستی و توسط هر یک از بازدیدکنندگان در طول شش ماه برگزاری نمایشگاه به منزله با‌هم بودن و برای هم بودن، کتیبه‌ای از این مصرع شعر سعدی که «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» به سه زبان فارسی، انگلیسی و چینی به عنوان نماد عدالت و برابری، بخش‌های دیگر سالن ایران در نمایشگاه اکسپو چین است.

میزان استقبال از سالن ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفته می‌شود بازدیدکنندگان چینی و غیرچینی حتی تا ساعت‌ها در مقابل درب ورودی سالن ایران به انتظار می‌نشینند؟ آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟

این وضعیت شگفت‌انگیز از روز اول برای سالن ما پیش آمد، همه روزه مردم بسیاری در صف‌های طولانی می‌ایستند و پس از ورود به سالن ایران مجذوب بخش‌های مختلف آن می‌شوند.

هم‌اکنون سالن ایران یکی از 10 سالن پربیننده اکسپوی شانگهای چین است و برآورد می‌شود نزدیک به 13 میلیون نفر بازدیدکننده را پذیرا باشیم.

البته مقامات دولتی از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و آفریقایی در عناوین نخست‌وزیر، وزرا و سفرا نیز از سالن ایران دیدن کرده‌اند و از کشورمان نیز علاوه بر گروه دوستی مجلس شورای اسلامی مقامات مختلفی در این مدت از نزدیک در این سالن حضور یافته‌اند.

حضور ریاست جمهوری در مراسم روز ملی ایران در اکسپو که 21 خرداد ماه برگزار می‌شود نیز با توجه به استقبال بالا از سالن بسیار مهم بنظر می‌رسد. همراه ایشان که با حضور مقامات چینی و برخی کشورهای حاضر در اکسپو برگزار می‌شود، تعدادی از وزرا، مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی نیز حضور خواهند یافت.

با توجه به این‌که بخش خصوصی حدود 400 متر از سالن دو هزار متر مربعی را به خود اختصاص داده به نظر شما این مشارکت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی توفیقی خواهد داشت؟

با آغاز فعالیت اکسپو اتاق مشترک ایران و چین با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب تلاش کرده تا با مدیریت بخشی از سالن و دعوت سرمایه‌گذاران مختلف به سالن ایران زمینه توسعه مناسبات تجاری را با چین و دیگر کشورها فراهم کند.

این موقعیت شرایط خوبی را با توجه به مدت برگزاری برای ارتقای روابط فراهم می‌کند و از طریق برگزاری نشست‌های دو‌ماهه باید از آن نهایت استفاده را برد. ما امیدواریم با بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده در اکسپو بتوانیم به نحو شایسته‌ای کشورمان را به جهانیان معرفی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها