یکی از معضلات اجتماعی که در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده و برای مدت‌ها به عنوان عامل خطری برای سلامت و اجتماع شناخته می‌شود، سوء مصرف مواد است. متاسفانه در حال حاضر با ساخت انواع جدیدی از مواد کم‌کم پای نوجوانان نیز به عرصه مواد مخدر باز شده است. بسیاری از نوجوانان به علت بی‌توجهی و کم‌اطلاعی به مصرف این مواد روی می‌آورند و وقتی به خود می‌آیند که پیدا کردن راه فرار دشوار می‌شود.
کد خبر: ۳۳۱۰۸۳

بسیاری از عوامل خطرساز بر سن شروع و شدت مصرف مواد در نوجوانان تاثیر می‌گذارد. الگوپذیری از والد در مورد مصرف مواد، تعارض خانوادگی، نبود نظارت والدین و روابط با همسالان و رویدادهای فشارزای زندگی افراد، کنترل نکردن خشم در خانواده، نبود صمیمت و دخالت والدین در فعالیت‌های فرزندان،‌ منفعل بودن مادر، مشکلات تحصیلی، بروز همزمان اختلالات روانی نظیر افسردگی و شروع زودرس مصرف سیگار، همگی از عوامل خطرساز برای سوء مصرف مواد در نوجوانان به شمار می‌روند.

در مقابل عوامل محافظتی وجود دارند که مصرف مواد را در نوجوانان کمتر می‌کنند، مانند ثبات زندگی خانوادگی، پیوند قوی والد ـ کودک، نظارت پیوسته والدین در زمینه پیشرفت تحصیلی و گروه همسالانی که الگوی رفتارهای خانوادگی و تحصیلی مناسب هستند، همچنین مداخلاتی که سبب کاهش این عوامل خطرساز می‌شوند احتمالا مصرف مواد را تخفیف می‌دهند.

پیش از تصمیم‌گیری درخصوص انتخاب بهترین زمینه درمانی برای یک نوجوان باید مصاحبه‌های سازمان یافته‌ای ترتیب داده شود تا انواع مواد مورد مصرف معرفی و مقادیر و دفعات مصرف معلوم شود. تعیین اختلالات روانی همراه نیز اهمیت زیادی دارد.

مهم است که نوجوان خود مایل به تغییر رویه زندگی برای ریشه‌کنی مصرف مواد باشد. تمرکز درمان روی پیشگیری از عود و حفظ، پرهیز استوار است.

دقت شود که برنامه‌های ترک مواد حتما باید زیر نظر متخصصان انجام شود، چرا که روش‌ها و داروهایی که برای ترک، مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر به صورت خودسرانه استفاده شود، می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی برجای گذارد و آسیب‌هایی را متوجه شخص کند که حتی از سوءمصرف مواد هم ناگوارتر است.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها