درختان هم حق دارند سرما بخورند

تا به حال به این فکر کرده اید که درختان در زمستان وقتی همین طور بدون حفاظ در هوای سرد رها می شوند، چه اتفاقی برایشان می افتد؛
کد خبر: ۳۲۹۵۴
هر چند آنها مثل ما به پوشیدن لباس گرم نیازی ندارند، اما به هر حال حیات در میان شاخه هایشان به حدی جریان دارد که با یک یخبندان ساده هم می تواند مختل شود.
سرمای دیررس پاییزه و زودرس بهاره هر دو برای محصولات کشاورزی مضر هستند. خیلی وقت ها پیش آمده که شنیده ایم درختان یک منطقه دچار سرمازدگی شده اند و بیشتر مواقع این سرمازدگی باعث کاهش تعداد میوه درختان یا از میان رفتن کامل محصولات زراعی می شود.
کشاورزان برای جلوگیری از خسارت هایی که این سرمای ناگهانی وارد می کند، به روشهای ابداعی جالبی متوسل می شوند. آنها روی درختان آب می ریزند! که این کار به آبیاری بارانی معروف است ، به نظر شما این عجیب نیست که چون درختان سرما نخورند، روی آنها آب بپاشیم؛
آب برای یخ زدن ، مقداری انرژی از دست می دهد که به صورت گرما درخت را گرم و علاوه بر این ، خودش هم مثل عایق حرارتی عمل می کند؛ البته این جزو پیشرفته ترین روشهاست. روش ابتدایی تر همان کاری است که کشاورزان ما می کنند.
آنها با سوزاندن خار و خاشاک و تولید دود، باعث می شوند سطح زمین گرما را که به صورت طول موجهای بلند ساطع می کند، در لایه های سطحی حفظ کند و به این ترتیب مانع از هدر رفتن و بازگشت گرما به خارج از جو می شود؛ البته گاهی وجود یک ابر در آسمان باعث می شود، امواج ساطع شده در اطراف سطح زمین بماند و گرما هدر نرود.
طی این جریان درختها هم بیکار نمی نشینند و با ترفندهایی خود را از خطر سرما حفظ می کنند. سرمازدگی در درختان 2 حالت برگشت پذیر و برگشت ناپذیر دارد، اگر آب در لایه های بین سلولی یخ بزند، دوباره پس از مدتی گرم شده و شکل اولیه خود را پیدا می کند؛ اما اگر مایع داخل سلولها یخ بزند، بلورهای یخ بشدت دیواره سلولی را تخریب می کنند و باعث از میان رفتن بافت زنده گیاه می شوند، البته اگر بافتهای گیاهی بتدریج گرم شوند، هرگز این اتفاق نمی افتد.
بعضی گیاهان به صورت ژنتیکی شیره سلولی غلیظتری دارند در نتیجه نقطه انجماد پایین می آید و دیرتر یخ می زنند؛ البته یک اتفاق شیرین در سلولهای درختان وقتی هوا سرد می شود باعث حفاظت آنها مقابل سرما می شود و آن تبدیل پروتئین به قند است.
قند هم نقطه انجماد شیره سلولی را پایین تر می آورد؛ البته چنین اتفاقی طی شب رخ می دهد و در روز که هوا به گرمی می گراید دقیقا عکس آن اتفاق می افتد.
به همین علت بعضی میوه ها تا سرمایی نبینند شیرین نمی شوند و میوه هایی مثل توت ، صبح زود شیرین تر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها