بنگاه تبلیغاتی (3) دیپلماسی عمومی یا ابزار جنگ روانی

در دو بخش پیشین از این پاورقی ، پیشگفتار هربرت شیلر و مقدمه بر کتاب «بنگاه تبلیغات ؛ فروش فرهنگ امریکا به جهان» را مطالعه کردید.
کد خبر: ۳۲۶۹۶
و از امروز ، متن کتاب مذکور را که مولف آن نانسی اسنو ، پژوهشگر ارتباطات و تبلیغات در امریکاست پی می گیریم : درست در فاصله میان ساختمان های دو موزه پرتماشاگر جهان ، یعنی موزه ملی هوایی و موزه فعالیت های فضایی ، ادارات مرکزی آژانس اطلاعات ایالات متحده قرار دارد. برخلاف دو موزه مذکور این آژانس دولتی که در سال ، حدود یک میلیارد دلار از مالیات دهندگان امریکایی پول می گیرد هیچ جاذبه جهانگردی ندارد. در واقع بیشتر امریکایی ها حتی اسم آن را هم نشنیده اند؛ زیرا آژانس اطلاعات امریکا، همچنان که از نامش برمی آید، شاخه اطلاعاتی و ارتباطی تشکیلات سیاست خارجی امریکاست و هدف آن مخاطبان خارجی است . (براساس قوانین ایالات متحده ، مردم امریکا مجاز نیستند اطلاعات این آژانس را دریافت کنند). در حقیقت اطلاع یافتن درباره آژانس اطلاعات امریکا ، که شعار آن «گفتن داستان امریکا به جهانیان» است ، در خارج آسانتر است . اما فوری کفش و کلاه نکنید بلکه با نشستن روی یک صندلی را حتی همراه من به این سفر اکتشافی بیایید. آژانس اطلاعات ایالات متحده : آژانس تبلیغاتی «رسمی » دولت ما فعالیت اصلی آژانس اطلاعات ایالات متحده در زمینه صادرات است . این آژانس دیدگاه های مساعد درباره امریکا را برای مخاطبان خارجی ، از قرار معلوم ، برای پیشبرد و مساعدت به منافع ملی دولت ، تولید می کند. آژانس فوق این کار را با وسایل گوناگون از قبیل ایجاد مراکز دیپلماتیک (که در خارج به عنوان مراکز خدمات اطلاعاتی امریکا معروفند) ، انجام فعالیتهای مبادلاتی ( مانند برنامه های دیدارهای بین المللی) و برنامه های رادیو تلویزیونی بین المللی (از جمله رادیو صدای امریکا) انجام می دهد. آژانس اطلاعات امریکا دوست دارد شاخه خاص امور خارجی خود را ، «دیپلماسی عمومی» ، ظاهری فریبنده تر برای «تبلیغات و پروپاگاند» ، بنامد. پروپاگاند در فرهنگ لغات به عنوان «ابزار جنگ روانی به منظور تاثیر گذاشتن روی انسانها به طریقی که با اهداف منافع کشور عرضه کننده سازگار باشد» ، تعریف شده است . آژانس اطلاعات امریکا عبارت «دیپلماسی عمومی» را بر «تبلیغات» ترجیح می دهد زیرا نمی خواهد افکار عمومی امریکا تصور کند که دولت خود آنان در جنگ روانی شرکت دارد ؛ ضمن این که «تبلیغات و پروپاگاند» در ایالات متحده واژه ای توهین آمیز و تهاجمی مخصوصا در صحنه سیاسی است ؛ پروپاگاند همچنین ازویژگی های اصلی فعالیت های شرورانه رژیم های استبدادی قرن بیستم مانند نازی های آلمان یا کمونیسم استالینیستی به شمار می آید که از روش های مجاز دولتی برای تحریف عمدی حقایق استفاده می کردند. امروز بسیاری از امریکایی ها به دولت خود و سایر دمکراسی های ظاهری مانند ایالات متحده به طور کلی به چشم دولتهای راستگو نگاه می کنند ، حال آن که اگر بدانند که این دولت چندین دهه دروغ های بسیار بزرگ به ملت خود و ملت های دیگر گفته است متحیر خواهند شد.(!)

بنگاه تبلیغات ، فروش فرهنگ امریکا به جهان (2)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها