از سوی استاندار کرمانشاه اختصاص یافت؛

4 میلیارد تومان برای ساماندهای مجموعه جهانی بیستون

استاندار کرمانشاه عصر امروز در یک بازدید سرزده از مجموعه جهانی بیستون دستور اختصاص مبلغ 4 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و توسعه این اثر جهانی را صادر کرد.
کد خبر: ۳۱۶۳۷۲

به گزارش فارس از کرمانشاه دادوش هاشمی این اعتبار را از محل خارج از فصل اعتبارات گردشگری برای ساماندهی این منطقه نمونه گردشگری که اثر ملی و جهانی بیستون را در دل خود دارد، اختصاص داده است.
وی در این بازدید خطاب به مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین مدیر و مجری این مجموعه گفت: طرح ساماندهی مجموعه عظیم و با ارزش بیستون باید حداکثر ظرف مدت یک سال به پایان برسد و در این مکان بهترین امکانات و تجهیزات مدرن بر اساس نظر سازمان یونسکو تا جایی که به اثر آسیبی نرسد، استفاده شود.

هاشمی افزود: حفاظت از این اثر جهانی وظیفه تک تک مردم و بازدید کنندگان است و باید ثبت جهانی این اثر باارزش در فهرست آثار جهانی یونسکو، اهمیت آن را برای همه روشن می‌کرد که متاسفانه وضعیت موجود این اثر و اطراف آن در شان و منزلت بیستون نیست و باید هرچه سریع‌تر متولیان ذیربط به این موضوع مهم اهمیت و اولویت دهند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بیستون یک فرصت و ظرفیت بسیار گسترده برای جذب گردشگران خارجی و داخلی به استان کرمانشاه است و باید وضعیتی در شأن پیدا کند تا مسیر توسعه توریسم استان از قبل آن و آثار دیگر برجسته تاریخی و تفریحی، هموار شود.

پرونده مجموعه تاریخی، تفریحی بیستون به عنوان بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته تاریخ و تمدن بشر صبح روز پنجشنبه ?? تیرماه 1385در سی‌امین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح و به اتفاق آرا به ثبت جهانی رسید.
طولانی‌ترین کتیبه حجاری شده جهان و رمزگشایی خط میخی جهان با استفاده از این کتیبه، محوطه تاریخی بیستون را در جهان بی‌نظیر کرده است.

محدوده بیستون با یک هزار و ??? هکتار وسعت و حریم ?? هزار هکتاری دارای ارزش‌های تاریخی، طبیعی و زیست محیطی متنوع و فراوانی است که هر یک به تنهایی در فهرست میراث جهانی می‌توانند ثبت شوند، اما آنچه بیستون را در جهان معرفی می کند، کتیبه بزرگ داریوش است که به ??? سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

آثاری که در پرونده بیستون برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی شدند شامل کتیبه بیستون، مجسمه هرکول، دیواره فرهادتراش، بنای ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، کاروانسرای بیستون، نقش برجسته بلاش، محوطه تاریخی پارت و سراب بیستون است که به عنوان عرصه تاریخی با مرکزیت کتیبه بیستون پیشنهاد شده بود.

بر اساس مستندات موجود در حال حاضر حداقل 28 اثر ثبت شده در محدوده بیستون قرار دارد و کاوش‌های باستان شناسی این محدوده، سابقه سکونت دشت بیستون را 70 هزار سال تخمین زده که در این دوره، زندگی به صورت متوالی جریان داشته است.

اجرای طرح جامع توریستی و گردشگری بیستون با این اعتبار کلان جان تازه‌ای می‌گیرد و باید در انتظار آینده آن ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها