جوایز ادبی غنی پور و رمان متفاوت سال برگزیدگانشان را شناختند

پرونده جوایز ادبی سال 88 بسته شد

با اعلام برگزیدگان ششمین دوره جایزه ادبی رمان متفاوت سال و همچنین نهمین دوره کتاب سال شهید حبیب غنی پور، پرونده جوایز ادبی غیر دولتی سال 88 بسته شد. دفتر انتشارات ققنوس و حوزه هنری عصر چهارشنبه گذشته محل برگزاری مراسم پایانی این دو جایزه ادبی بود. در میان جوایز ادبی دولتی نیز تنها جایزه کتاب فصل باقی مانده است که 25 اسفند برگزیدگانش را معرفی می‌کند.
کد خبر: ۳۱۵۸۹۶

متفاوت یا سخت فهم

«شیوه نو و نامنتظر روایت، شکستن معیارهای متداول ادبی و همچنین مفاهیم عمیق انسانی و زبانی فاخر و اسطوره‌ای» دلایلی بود که داوران جایزه رمان متفاوت سال را مجاب کرد تا جایزه برگزیده خود را به رمان« دره پنهان » اهداکنند. بزرگداشت محمد ایوبی و تقدیر از حسن کیاییان، مدیر نشر چشمه به عنوان ناشر آثار متفاوت پایان بخش بر ‌نامه های این مراسم بود.

هنرپیشه بی‌سواد یا نویسنده

اما مراسم پایانی برگزیدگان جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور، پر از گلایه بود. امیرحسین فردی، دبیر این جشنواره از عدم حمایت این جشنواره از سوی نهادهای فرهنگی گلایه کرد و گفت: چند سال است که ما جشنواره‌ کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور را برگزار می‌کنیم، اما بنیاد شهید اصلا تا به حال نپرسیده که شما چه می‌کنید؟ در چنین شرایطی است که متوجه می‌شویم، اگر یک هنرپیشه‌ بی‌سواد باشیم بیشتر به ما توجه می‌کنند تا یک نویسنده!

وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات، گفت: متاسفانه در این شرایط دیدیم، کسانی که به نام نویسنده‌ مستقل یا مترجم مستقل فعالیت می‌کنند، برای ایجاد اغتشاش و فتنه کار می‌کنند و به ایران می‌آیند و آدم می‌کشند.

دادِ سخن از مظلومیت ادبیات با حرف‌های رضا امیرخانی ادامه یافت؛ جایی که او قرار بود در وصف محمدرضا بایرامی سخن بگوید. وی با بیان این‌که مظلومیت ادبیات داستانی، مال دیروز نیست و حتی امروز نیز دیده می‌شود، اظهار کرد: ورق زدن پرونده‌های گذشته دردی را دوا نمی‌کند. بیایید ببینیم در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد.

به گزارش ایسنا، در بخش داستان نوجوان سیدهاشم حسینی برای کتاب «من و رضا و آیدین»، در بخش زندگینامه‌ داستانی کتاب «اعترافات غلامان» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی، در بخش ادبیات داستانی دفاع مقدس (مجموعه داستان‌های کوتاه) اصغر استادحسن معمار برای کتاب «آلبوم عکس»، در بخش ادبیات داستانی دفاع مقدس (داستان بلند و رمان) محمدرضا بایرامی برای کتاب «خون‌نوشت» و در بخش ادبیات داستانی دفاع مقدس (زندگینامه‌های داستانی) کتاب «دا» نوشته‌ سیدزهرا حسینی، رتبه‌های اول را به خود اختصاص دادند. در بخش ادبیات داستانی بزرگسال با موضوع آزاد نیز از رضا امیرخانی نویسنده کتاب «بی‌وطن» تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها