استدلال‌های عملی ولایت فقیه

ولایت فقیه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مصوبه مجلس خبرگان به قانون اساسی ایران اضافه شد، یک اصل مترقی در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می‌کند.
کد خبر: ۳۱۲۴۱۶

ریشه این اصل مهم و حیاتی هم برخلاف ادعای برخی که عامدانه مطرح می‌کنند تنها برگرفته از دیدگاه‌های امام راحل نیست، بلکه ریشه آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. آن زمانی که شیخ‌مرتضی انصاری در کتاب مکاسب خود به بحث ولایت فقیه می‌پردازد یا کسانی چون صاحب جواهر، احمد نراقی و کاشف‌الغطاء فراتر از شیخ‌مرتضی انصاری منصب فقیه جامع‌الشرایط را در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه امور سیاسی گستر‌انده و آن را تنها در افتا و قضا محدود نمی‌کنند. اما اگر از ریشه‌های مبحث ولایت فقیه و استدلال‌های نظری آن بگذریم که خود حدیثی است مفصل حیات 30 ساله انقلاب اسلامی و نقش مهم ولی‌فقیه در این 3 دهه، دلیلی عملی و عینی است که جایگاه رفیع ولایت فقیه را بیش از پیش ثابت می‌کند. چه آن زمان که امام خمینی(ره) در جایگاه ولی‌فقیه زمانه با تدبیر و دوراندیشی خود کشور را از گذرگاه‌های خطرناک سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب با وجود گرایش‌های مختلف و گاه تند سیاسی، ترورهای کور دهه 60، دوران جنگ تحمیلی، تحریم و محاصره و فشارهای داخلی و خارجی به سلامت عبور داد و چه دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای که تدبیر و دوراندیشی ایشان غائله‌های خطرناکی را در عرصه منطقه‌ای، جهانی و ملی خنثی کرد.

در این میان، نقش ولی‌فقیه در خنثی کردن فتنه اخیر، برجستگی خاص و منحصربه‌فردی دارد؛ از آن جهت خاص که فضایی ایجاد شد که نه تنها عوام که خواص نیز در برخی مواقع دچار شک و تردید شدند، گروهی از آنها در صف دشمنان قرار گرفتند و برخی دیگر با سکوت خود بر ابهام‌ها افزودند، اما هدایت‌های هوشمندانه و راهگشای رهبر انقلاب بویژه در خطبه‌های 29 خرداد و 21 ماه مبارک رمضان تاثیری شگرف در افشای لایه‌های پنهان و آشکار توطئه داشت. ایشان در مقطعی سعی بر ایجاد آرامش در فضای کشور داشتند، در مقطعی بر ضرورت نقش نخبگان اشاره کردند و در زمانی بحث بصیرت بویژه بصیرت خواص را مطرح کردند.

رهبری در جریان وقایع اخیر با تدبیر، حکمت و قاطعیتی که نشان دادند و برمبنای بصیرت بالا، توانستند حوادث اخیر را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که به آرامش منتهی شود. به منظور دشمن‌شناسی، برخوردی قاطع و صریح با دشمن داشتند، حوزه دوستان را از حوزه دشمنان جدا کردند، بارها از نقش خواص گفتند و مثال‌های متعددی در این باب مطرح کردند. در سخنانی از عاشورا گفتند و در جای دیگر از جنگ صفین مثال زدند. پس از حضور میلیونی مردم در تظاهرات‌ 9 دی نیز از شناخت لحظه و نیاز زمان سخن می‌گویند. ایشان اگر چه با اتکا به دوراندیشی خود، افول و سقوط جریان فتنه را پیش‌بینی کرده بودند اما هیچ‌گاه از شرح اهداف این جریان غافل نبودند. حاصل چنین مدیریتی است که مردم ایران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی چنین حضور باشکوهی را به نمایش می‌گذارند و بساط جریان فتنه را برای همیشه از صحنه کشور جمع می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها