متکی : توافق هسته ای نزدیک است

گروه سیاسی: اظهارات اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تبادل سوخت هسته‌ای برای تامین سوخت رآکتور تهران، افق جدیدی را درخصوص این همکاری میان ایران و کشورهای تولیدکننده سوخت، باز کرده است. پس از آن که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور هفته گذشته در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد مشکلی با تبادل سوخت هسته‌ای نداریم،‌ منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دیروز گفت که توافق نهایی درخصوص سوخت هسته‌ای ایران نزدیک است. وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در چهل و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است در حاشیه این اجلاس تصریح کرد: با در نظر گرفتن مذاکراتی با طرف‌های مختلف، بر این باورم که ما زمینه مساعدی را برای تبادل سوخت هسته‌ای در آینده نه چندان دور به وجود آورده‌ایم و تحت این شرایط فکر می‌کنم که ما به یک توافق‌نامه نهایی که از سوی تمامی طرف‌ها مورد قبول واقع شود نزدیک شده‌ایم.
کد خبر: ۳۱۱۳۵۹

متکی همچنین در گفتگو با همتاهای آلمانی و روسی خود به طرح آخرین دیدگاههای ایران درباره موضوع تبادل سوخت برای راکتور هسته‌ای تهران پرداخت و پس از آن از امکان رسیدن به تفاهم این باره خبرداد.

متکی با اشاره به دیدار‌های خود، درباره بحث تبادل همزمان سوخت از سوی ایران گفت: وقتی بحث مبادله همزمان مطرح شد، طرف‌های دیگر مشکلات فنی مبنی بر این‌که تبدیل غنی سازی به 20 درصد یک دوره زمانی لازم دارد، را مطرح کردند و خواستار روشن شدن نحوه برخورد با آن شدند.

متکی ادامه داد: ما یادآور شدیم که در این زمینه می‌توانیم صبر کنیم تا وقتی که 20 درصد تولید شد آن وقت تبادل انجام شود. بنابراین به شکلی در واقع آن بحث همزمانی اعمال می‌شود.

وی یادآور شد: ما درباره پیشنهاد آژانس با طرفهای مختلف صحبت می‌کنیم و آنچه که مهم است اراده سیاسی طرفین برای این تبادل است. امکان رسیدن به تفاهم درباره سایر اجزای آن از جمله زمان و مکان و مقدار مورد نیاز وجود دارد.

وزیر امورخارجه کشورمان در اظهارات اخیر خود در مونیخ، بر 3 مولفه قرارداد یعنی زمان‌بندی،‌ مکان و کمیت سوخت مورد معاوضه تاکید کرده و افزوده است: ما زمانی را که کشورهای مورد مذاکره برای تولید سوخت 20 درصد نیاز دارند، درک می‌کنیم و زمانی که این سوخت آماده شود می‌توان آن را به طور همزمان با اورانیوم با غنای پایین ایران مبادله کرد. به گزارش فارس، متکی افزود: در این مقطع باید برای دو طرف این تضمین وجود داشته باشد که هم اورانیوم 5/3 درصد ایران قطعا تحویل می‌شود و هم سوخت 20 درصد قطعا به ایران تحویل می‌گردد.

غرب به دنبال کلاهبرداری سیاسی است

در همین حال رئیس مجلس با اشاره به رفتار دوگانه و غرض‌ورزانه غربی‌ها در برابر تامین سوخت رآکتور تهران، خطاب به آنان گفت که شما در این زمینه به دنبال کلاهبرداری سیاسی هستید.

به گزارش فارس، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ابن سینا که در دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به رفتار دوگانه و غرض‌ورزانه غربی‌ها در برابر تامین سوخت رآکتور تهران، گفت: غربی‌ها باید بدانند که ایرانی‌ها ساده‌لوح نیستند. رئیس مجلس خطاب به غربی‌ها تصریح کرد: چرا شما اینقدر نگران سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستید؛ حقیقت مساله این است که شما در این زمینه به دنبال نوعی کلاهبرداری سیاسی هستید و می‌خواهید مواد غنی‌شده را از دست ایرانی‌ها خارج کنید.

ملاحظات ایران

اظهارات اخیر مقامات کشورمان در حالی بیان می‌شود که از مذاکرات وین تاکنون، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای تامین‌کننده سوخت نتوانسته‌اند درخصوص تبادل سوخت هسته‌ایبه توافقی دست یابند. جمهوری اسلامی ایران که برای تامین سوخت رآکتور تهران به اورانیومبا غنای 20 درصد نیاز دارد، مبادله را یکی از راه‌های تامین این سوخت می‌داند و بر همین اساس اعلام آمادگی کرده بود که حاضر است سوخت تولید شده در داخل را که غنای 5/3 درصد دارد با سوخت 20 درصد معاوضه کند. در پی این اعلام آمادگی، نماینده ایران و نمایندگان کشورهای تولیدکننده سوخت یعنی آمریکا، فرانسه و روسیه اواخر مهر در شهر وین گرد هم آمدند که در این نشست پس از ساعت‌ها بحث و بررسی، پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای از سوی محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه و میان شرکت‌کنندگان توزیع شد.

در این پیش‌نویس مقرر شده بود که جمهوری اسلامی ایران حدود 1200 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده در داخل را به روسیه بفرستد و این کشور پس از غنی‌سازی آن تا سطح 20 درصد و آماده‌سازی آن برای بارگذاری در رآکتور تهران، سوخت تولید شده را به تهران بازگرداند.

اما مقامات جمهوری اسلامی ایران ملاحظاتی را در این خصوص مطرح کردند و خواستار گفتگوی بیشتر درباره جزئیاتی از جمله مقدار و محل تعویض سوخت شدند که مقامات غربیبا مخالفت با چنین درخواستی بر ضرورت پذیرش همان توافق اولیه تاکید می‌کردند.

ایران معتقد بود که برای تامین سوخت رآکتور تهران،‌ به 1200 کیلوگرم سوخت 5/3 درصد نیاز نیست، ضمن این‌ که مسوولان کشورمان به دلیل عدم اعتماد به کشورهای غربی در عمل به تعهداتشان بر ضرورت انجام معاوضه سوخت در داخل جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کردند.

چنین اختلاف‌نظرهایی باعث شد تا از آن زمان تاکنون هیچ یک از طرفین با تقاضای طرف مقابل موافق نباشد و مقامات ایران و آمریکا به جای گفتگو با یکدیگر به تعیین ضرب‌الاجل برای هم بپردازند.

کنفرانس تلفنی 1 + 5 درباره برنامه هسته‌ای ایران

مقامات کشورهای عضو 1 + 5 در یک کنفرانس تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با اشاره به این‌که ویلیام برنز، معاون وزیرخارجه آمریکا در امور سیاسی، نمایندگی طرف آمریکایی را در این کنفرانس به عهده داشت، گفت: کشورهای غربی 2 مسیر اعمال فشار و مذاکرات را در قبال برنامه هسته‌ای ایران در پیش گرفته‌اند و درباره هر دو مسیر صحبت کردند. کراولی افزود: گفتگوهای برنز با نمایندگان دیگر کشورهای جهان شامل درنظر گرفتن اظهارات هسته‌ای اخیر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیز بود. اما علاوه بر آن از ایران خواست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز در جریان قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها