رئیس کمیسیون خلع سلا‌ح: جهان روی یک انبارمواد منفجره است

23 هزار کلا‌هک هسته‌ای در زرادخانه‌ قدرت‌های بزرگ

گروه بین‌الملل: گرت ایوانز، رئیس کمیسیون بین‌المللی خلع سلاح و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای با اشاره به 23 هزار کلاهک هسته‌ای در زرادخانه قدرت‌های اتمی گفت: جهان بر روی انباری از مواد منفجره قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری‌ها، ایوانز در نشست کمیسیون خلع سلاح هسته‌ای در ژنو گفت: توان تخریبی 23 هزار کلاهک هسته‌ای 150 هزار برابر بیشتر از قدرت تخریب بمب اتمی منفجره شده در هیروشیماست. وزیر امور خارجه پیشین استرالیا با اشاره به این‌که آمریکا و روسیه دارای بزرگترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای جهان هستند، گفت: این دو کشور می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در خلع سلاح هسته‌ای جهان داشته باشند.
کد خبر: ۳۱۰۷۸۸

براساس آمار، دو کشور آمریکا و روسیه به تنهایی بیش از 90 درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

رئیس کمیسیون بین‌المللی خلع سلاح و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای افزود: در حالی که آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین تا کنون تلاش کافی برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود نشان نداده‌اند، اخیرا کشورهای پاکستان، هند و اسرائیل نیز به این باشگاه هسته‌ای اضافه شده‌اند.

آمریکا و روسیه؛ توافق اولیه

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: آمریکا و روسیه با اصل توافق‌نامه کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای به توافق رسیده‌اند و دستیابی به این توافق برای اولین بار پس از حدود دو دهه صورت گرفته است.

در حالی که مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا هنوز این گزارش را تایید نکرده‌اند، وال استریت ژورنال نوشت: دو طرف در توافقنامه جدید میزان کلاهک‌های هسته‌ای مستقر شده آماده عمل را به 1500 عدد کاهش می‌دهند.

دو کشور همچنین برای کاهش جدی تجهیزات قابل عمل هسته‌ای از موشک گرفته تا زیردریایی و هواپیما موافقت کردند. کل این تعداد بین 700 تا 800 فروند از هر دو طرف خواهد بود.

دستیابی به این توافق نشان دهنده پیشرفت در مذاکرات برای تدوین یک پیمان جدید به جای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک(START)است. پیمان پیشین پس از امضا در سال 1991 منجر به کاهش زرادخانه‌های روسیه و آمریکا شد.

تاکید سازمان ملل بر انجام اقدامات جدی

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز دراین راستا خواستار انجام اقداماتی معنادار برای پیشبرد دستور کار خلع سلاح هسته‌ای جهان شد.

وی در پیامی خطاب به نشست گلوبال زیروورد در فرانسه گفت: تسلیحات هسته‌ای امنیت ما را تهدید می‌کند و هر دلاری که هزینه تسلیحات هسته‌ای می‌شود به معنای آن است که یک دلار در مدرسه سازی،‌ ساخت داروهای نجات بخش و تحقیقات در زمینه فناوری‌های جدید صرف نشده است.

در این نشست که در فرانسه برگزارشد 200 تن از رهبران سیاسی، نظامی و تجاری بین‌المللی برای بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی حذف تمامی تسلیحات هسته‌ای جهان گردهم آمدند.

درخواست جهانی برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای

در این میان کشورهای مختلف جهان از جمله سوئد و لهستان خواستار کاهش تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا و روسیه بویژه در خاک اروپا و در نهایت در سراسر جهان شدند. وزیران امور خارجه کشورهای سوئد و لهستان اعلام کردند: ‌اکنون زمان آن فرارسیده تا چنین سلاح‌هایی نیز تحت یک نظام کنترل تسلیحات قرار داده شوند.

کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد و رادوسلا سیکورسکی همتای لهستانی وی در مقاله‌ای که برای روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشتند، اعلام کردند: همچنان شمار قابل توجهی از کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی وجود دارند که تهدیدی ویژه برای اروپا به حساب می‌آیند.

آنها در این مقاله تاکید کردند: اکنون تمام کوشش جهانی باید بر کاهش گسترده این نوع سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و سرانجام حذف کامل آنها متمرکز شود. وزیران امور خارجه سوئد و لهستان از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آمریکا و روسیه با نام بقایای خطرناک گذشته یاد کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها