امیرشهاب شاهمیری: نمی‌دانم چرا ما عادت کرده‌ایم همه چیز (حتی چیزهای مهم)! را سرسری بگیریم، در این راه، شعر و ادبمان هم از دست خودمان در امان نمانده و گاه معلوم نیست که شاعر بنده خدا چه چیزی سروده است؟ برای نمونه اگر شاه بیت استاد سخن «بنی آدم اعضای یک پیکرند» را در یکی از موتورهای جستجو (مانند گوگل و یاهو) بجویید، به حدود 6000 پیوند دست می‌یابید، اما جستجوی «بنی آدم اعضای یکدیگرند» بیش از 25هزار نتیجه دارد! البته دست‌کم یکی از کسانی که فرق «پیکر» و «دیگر» را نمی‌داند، معرف حضور همه هستند رئیس‌جمهور ایالات متحده، آقای باراک اوباما (و یا شاید بهتر است بگوییم مشاور زبان فارسی ایشان) که در متن پیام نوروزی خود به ایرانیان مرتکب این اشتباه شده‌ است.
کد خبر: ۳۰۰۶۳۳

یا این‌که «مشک آن است که خود ببوید» و «مشک آن است که ببوید» (احتمالا یعنی آن چیزی مشک است که توانایی بوییدن داشته باشد)! هر دو نزدیک به 600 لینک دارند.

حالا این بیت از حکیم عمر خیام «بهرام که گور میگرفتی همه عمر / دیدی که چگونه گور بهرام گرفت» را همراه با نام وبلاگ یا سایت دات‌کام نقل‌کننده‌اش ببینید:

بهرام که همه عمر می‌گرفتی گور/ دیدی که چگونه گور بهرام گرفت؟ (persiantool)

بهرام که همه عمر گور می‌گرفت/ دیدی که چگونه گور بهرام گرفت؟ (meykade)

بهرام که گور گرفتی همه عمر/ دیدی که چطور گور بهرام گرفت؟ (cloob)

دیدی بهرام که همه عمر گور می‌گرفت/ عاقبت گور بهرام گرفت؟ (blogspot)

بهرام که همه عمر گور می‌گرفتی/ دیدی که گور بهرام گرفت؟ (friendfeed)

یعنی حکیم نیشابور بیخود پایه وزن رباعیاتش را «مفعول مفاعل مفاعیلن فع» گذاشته است، هر کی هر جور خواست، بخواند!

حالا این مصرع از حکیم فردوسی را ببینید: در ازای حدود 3000 مرتبه‌ای که نوشته‌اند «گهی پشت به زین و گهی زین به پشت» 1400 بار هم نوشته‌اند «گهی زین به پشت و گهی پشت به زین»؛ انگارنه‌انگار که حکیم توس قافیه مصرع دیگر را «درشت» قرار داده است!

از آن جالب‌تر این‌که در کنار 5570 نفری که نوشته‌اند «هر کس به طریقی دل ما می‌شکند» 333 نفر هم نسبت به پاسداشت کامل دستورزبان فارسی و حذف «را»ی مفعولی احساس مسوولیت کرده‌اند و نوشته‌اند: «هر کس به طریقی دل ما را می‌شکند» و بدین ترتیب وزن رباعی مصرع خانم یوسفی را از «مستفعل مستفعل مستفعل فع» به « مستفعل مستفعل فع مستفعل فع» تغییر داده‌اند!

بدین وسیله، اینجانب از کلیه فضلا و حکما پوزش می‌خواهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها